Delano Weltevreden – Gemeente Den Helder reageert niet op uitspraken van Scholte en diens advocaat + Gemeente Den Helder – Betreffende verkoop collectie Rob Scholte Museum

Rob Scholte in het gebouw van de Alkmaarse rechtbank (foto Erna Faust)

Gemeente Den Helder reageert niet op uitspraken van kunstenaar Rob Scholte en diens advocaat

Den Helder – De gemeente wil niet inhoudelijk reageren op uitspraken van kunstenaar Rob Scholte over de geplande veiling van zijn kunstwerken.

De collectie is bij de ontruiming van het Rob Scholte Museum, zo’n tweeënhalf jaar geleden, in beslag genomen. Als Scholte het museum niet vrijwillig verliet, mocht de gemeente het pand op zijn kosten ontruimen. De collectie is in beslag genomen, omdat de gemeente er zeker van wilde zijn dat de kosten terugbetaald werden. Inmiddels is de schuld opgelopen tot boven een half miljoen euro. Scholte is in beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter en vindt, dat de gemeente er goed aan doet om de uitspraak af te wachten.

Geniep

Volgens de kunstenaar zijn de kunstwerken in het geniep overgebracht van de opslagplaats van de firma Imming naar een loods in Amersfoort. Hij vindt, dat hij daarover had moeten worden geïnformeerd. Ook zijn advocaat, Benno Friedberg, is niet geïnformeerd. Friedberg vindt, dat ook hij op de hoogte had moeten worden gesteld. Hij heeft een jaar geleden executoriaal beslag gelegd op een deel van de kunstwerken, omdat Scholte geen geld meer heeft om de oplopende juridische kosten te betalen.

Vergissing

Friedberg en zijn cliënt zijn ook niet te spreken over een vergissing in de stukken, die Scholte van de deurwaarder heeft ontvangen. Daarin staat, zeggen zij, dat de veiling kon worden voorkomen als Scholte binnen drie dagen 75.000 euro betaalde. Dat bleek niet te kloppen.

Raadsinformatiebrief

De gemeente wil niet inhoudelijk reageren en verwijst naar de raadsinformatiebrief, waarin de veiling van de kunstcollectie onlangs is aangekondigd. Gemeentelijk woordvoerster Joyce in ’t Veld ,,De executoriale verkoop van de kunstcollectie is vorige week vrijdag door de deurwaarder aangezegd en we wachten de veilingopbrengsten af. Gedurende dit proces gaan we niet in op vragen van de media en op opmerkingen of reacties van de heer Scholte, of zijn advocaat, hierover via de media.’’

Scholte en zijn advocaat hebben aangekondigd, dat er een kort geding komt om de door de gemeente geplande veiling te voorkomen.

Lees ook
Den Helder gaat over tot het veilen van de kunst van Rob Scholte. Kunstenaar reageert: ’Krankzinnig’
Berooid, ’maar dolgelukkig’. Rob Scholte en echtgenote Lijsje houden elkaar tijdens ’lijdensweg’ stevig vast
Rob Scholte bijt terug nadat Den Helder dreigt zijn kunst te verkopen: Hij wil beslag leggen op de rekeningen van de gemeente. ’En mijn claim is groter’

Helderse Courant, 17 september 2020 om 12:40

Raadsinformatiebrief betreffende verkoop kunstcollectie voormalig Rob Scholte Museum

1 Comment

1. In een dictatuur is de gemeente er slechts voor enkelen en legt zij geen verantwoording aan de gemeenschap af over haar handelen: geen commentaar…

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.