Delano Weltevreden – D66 Den Helder doet een Beroep op Burgemeester en Wethouders ’Stel Kunstwerken van Rob Scholte Beschikbaar voor Tentoonstelling’

Henk Mosk (foto NHD)

D’66 Den Helder (foto Facebook)

D66 Den Helder doet een Beroep op Burgemeester en WethoudersStel Kunstwerken van Rob Scholte Beschikbaar voor Tentoonstelling

Den Helder  – D66 doet een beroep op burgemeester en wethouders van Den Helder om in beslag genomen kunstwerken van Rob Scholte beschikbaar te stellen voor de overzichtstentoonstelling, die komend weekend wordt geopend.

De expositie vindt plaats in Museum de Fundatie in Zwolle. Lijsje Snijder, echtgenote van Scholte, heeft het College gevraagd waarom negatief is gereageerd op het verzoek om kunstwerken beschikbaar te stellen.

Zij zegt, dat van overal ter wereld kunstwerken van Rob Scholte naar Nederland zijn gehaald voor de tentoonstelling. Zonder kunstwerken, die door de gemeente in beslag zijn genomen, wordt het volgens haar opnieuw ’een gemankeerde tentoonstelling’.

Het College laat weten, dat de kunstwerken in Gerechtelijke Bewaring zijn gegeven en daar niet zomaar aan mogen worden onttrokken. Er zou een juridische procedure voor moeten worden gevoerd. Omdat er al zoveel rechtszaken lopen, vindt de gemeente een extra juridische procedure niet wenselijk. Museum de Fundatie is er ook op gewezen dat de Gemeente niet de enige beslaglegger is en dat dus ook toestemming nodig is van de andere beslaglegger. Dat is Friedberg & Mahn Advocaten uit Amsterdam.

Uiterst formeel

D66 vindt, dat het College zich uiterst formeel opstelt en te veel naar het verleden kijkt. Fractievoorzitter Henk Mosk heeft ervaren, dat met Lijsje Snijder goed te praten is. Hij vindt, dat het Stadsbestuur er ook rekening mee moet houden, dat het echtpaar voor twee kinderen moet zorgen. De overzichtstentoonstelling zou een begin kunnen zijn van een doorstart van de kunstenaar en zicht op een hoopvolle toekomst.

D66 vindt ook, dat Lijsje Snijder en Rob Scholte samen met Museum de Fundatie hun uiterste best hebben gedaan om schilderijen, die verspreid waren over de hele wereld, te lokaliseren en in bruikleen bij elkaar te brengen. Het zou volgens Mosk een gemis zijn als de schilderijen uit het inmiddels gesloten Helderse Museum niet zouden kunnen worden getoond.

Mosk vraagt het College snel een besluit te nemen, omdat de tentoonstelling komend weekend wordt geopend.

1. Jacques van Velzen. 16 december 2021 op 10:55

Je kan wel merken dat er weer verkiezingen in aantocht zijn.

Het ontbreekt de heer Mosk niet enkel aan integriteit, maar ook aan enig vermogen tot zelfreflectie.

Henk Mosk (D66) stemde net als een groot deel van de gemeenteraad tegen de motie om de veiling af te blazen totdat er een uitspraak lag in hoger beroep. ,,D66 was voorstander van het veilen van de kunst van Rob Scholte om een deel van het door hem verschuldigde bedrag terug te krijgen.

Edit. Ligt moest zijn lag.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.