Delano Weltevreden – Bestuur De Nollen weigert stokje over te dragen + Nieuw bestuur De Nollen, rechtszaak van de baan

Bestuur De Nollen weigert stokje over te dragen

Den Helder – Het bestuur van stichting De Nollen draagt het stokje niet zonder meer over aan een nieuwe onder leiding van oud rechter Joost van Dijk.

Dat zegt Paul Jan van de Wint, voorzitter van het bestuur. Als de overdracht niet uiterlijk vandaag plaatsvindt, is Van Dijk niet meer beschikbaar als bestuurslid.

“Alles draait om het verlenen van decharge”, zegt Paul Jan van de Wint. “Het betekent, dat er een overdracht heeft plaatsgevonden en dat het nieuwe bestuur zich volledig heeft vergewist van de situatie. Daardoor wordt het oude bestuur niet meer achtervolgd door problemen, die het nieuwe bestuur op zich neemt. Wij dragen het stokje graag over, hoe eerder hoe beter zelfs, maar dan moet het huidige bestuur door Van Dijk gedechargeerd worden. Hij heeft ons echter duidelijk per e-mail te verstaan gegeven, dat dit voor hem onmogelijk is, woordspelletjes in de krant over het overnemen van verantwoordelijkheid ten spijt.”

Volgens directeur Bernt Schneiders van het VSB Fonds wordt wel decharge verleend. “De bestuursleden willen nadere garanties, dat zij door niemand meer worden aangesproken. Dat kan een beoogd voorzitter natuurlijk niet garanderen. Die andere garanties zijn ook helemaal niet nodig, omdat de stichting wordt aangesproken en niet de oud bestuurders. Behalve voor wanbeleid. Dat zal het nieuwe bestuur niet doen, is mondeling toegezegd.? De erven eisen een half miljoen euro van het bestuur, dat nu overweegt de stichting failliet te laten verklaren.

Noordhollands Dagblad, 1 november 2018

Nieuw bestuur De Nollen, rechtszaak van de baan

Den Helder – Het bestuur van kunstproject De Nollen is opgestapt en heeft het stokje overgedragen aan oud rechter Joost van Dijk.

Van Dijk: “Volgende week praten we met kandidaten van goede naam en faam over de vorming van een nieuw bestuur.”

Het vorige bestuur onder leiding van Paul Jan van de Wint wilde tot voor kort niet terugtreden. De bestuursleden verlangden de garantie, dat zij niet ter verantwoording zouden worden geroepen voor wat zich onder hun bewind heeft afgespeeld. Onder meer wat de besteding van subsidies betreft. “Dat hebben we nu, ondertekend en wel.”
Van Dijk heeft de erven Van de Wint met succes gevraagd de rechtszaak tegen het vorige bestuur in te trekken. Die zaak zou vandaag dienen. De erven eisten zo’n half miljoen euro, onder andere voor werkzaamheden, die hun bedrijven voor de stichting hebben verricht.

Diverse fondsen willen weer geld stoppen in het project, onder meer om het Rudi van de Wint Museum bij treinstation Den Helder Zuid af te bouwen. De bouw staat al vijf jaar stil. Omdat de erven en het bestuur ruzieden, wilde niemand er zijn vingers meer aan branden.

Noordhollands Dagblad, 13 november 2018, 16:56

Meer informatie: