Delano Weltevreden – Advocaten van Rob Scholte aan zet: Wat betekent de overwinning nou?

Entree voormalig Rob Scholte Museum aan de Middenweg te Den Helder, inmiddels voorbarig en zonder vergunning gesloopt door de nieuwe eigenaar Kees Jan Tuin (foto Twitter)

De voorzieningenrechter heeft in het voordeel van Rob Scholte geoordeeld én in het voordeel van Friedberg & Mahn, het advocatenkantoor, dat de kunstenaar vertegenwoordigt. Maar wat betekent deze overwinning nou?

Scholte en zijn advocaten hebben de overwinning op de gemeente Den Helder en de deurwaarder met Spa Rood gevierd, niet met champagne. Misschien terecht, want de strijd is nog lang niet gestreden.

Waar ging het ook weer om? De rechter heeft een dik jaar geleden bepaald, dat de gemeente de kunstenaar terecht uit het voormalige postkantoor heeft gezet. Omdat hij het pand in 2018 niet zelf heeft verlaten, is hij door de deurwaarder op straat gezet. Het pand is ontruimd. Zijn inboedel en de kunstcollectie, die in het Rob Scholte Museum aanwezig waren, zijn opgeslagen. Scholte moet van de rechter de ontruimingskosten en de opslagkosten betalen. De gemeente mocht het bedrag meteen innen, zei de rechter.

Tevergeefs

De gemeentelijke deurwaarder heeft dat tevergeefs geprobeerd. Per maand betaalde de gemeente bijna tienduizend euro voor de opslag van de kunstcollectie. Omdat het totale bedrag inmiddels is opgelopen tot bijna 550.000 euro en Scholte niet met dat geld over de brug kwam, is opdracht gegeven de kunstcollectie te veilen. Dat schoot Scholte en zijn advocaten in het verkeerde keelgat.

Waarde

Scholte vreest, dat zijn kunstwerken op een veiling lang niet zullen opbrengen wat zij waard zijn. Dat de gemeente zonder zijn medeweten de collectie had verplaatst van het bedrijf Imming in De Goorn naar veilingbedrijf BVA, kon volgens hem ook niet. Friedberg & Mahn waren ook boos. Omdat Scholte geen geld had om zijn rekeningen te betalen, hebben zij executoriaal beslag op de collectie laten leggen. De gemeente en de deurwaarder hadden van alles ondernomen om de veiling in gang te zetten, zonder overleg met het advocatenkantoor.

Dat had niet gemogen, zegt de voorzieningenrechter. Friedberg & Mahn hebben een oudere executoriale titel en mogen het initiatief nemen om de collectie te gelde te maken. Maar dat moeten zij ook doen, waarschuwde de rechter.

Er is dus werk aan de winkel voor Friedberg & Mahn. De voorzieningenrechter heeft de advocaten gewezen op de spagaat, waar zij in zitten. Aan de ene kant hebben zij beslag gelegd op de kunstcollectie, aan de andere kant behartigen zij de belangen van de kunstenaar op wiens kunstwerken zij beslag hebben laten leggen. Het advocatenkantoor heeft er geen gras over laten groeien. ,,Wij hebben al een andere advocaat ingehuurd voor de belangen van ons kantoor. Wij nemen zaken namelijk wél serieus’’, zegt Benno Friedberg.

Als Friedberg & Mahn niet snel tot verkoop van de kunstcollectie overgaan, is de gemeente weer aan zet. Dat moet dan wel netjes aan de advocaten worden gemeld. De voorzieningenrechter heeft de stadsadvocaat erop gewezen, dat de gemeente op basis van een eerdere uitspraak dan tot verkoop van de kunstcollectie mag overgaan. De gemeente loopt wel een risico als het in het hoger beroep verkeerd uitpakt. De stadsadvocaat en de gemeente zijn ervan overtuigd, dat het zo ver niet komt.

Het wachten is nu dus op Friedberg & Mahn. Zij moeten aanstalten maken om tot verkoop van de kunstwerken over te gaan. De advocaten willen dat de kunstwerken getaxeerd worden en dat zij niet allemaal tegelijk op de markt worden gebracht. Dat drukt de prijs namelijk. De vraag is wanneer zij beginnen met de verkoop en in welk tempo dat gebeurt. En wat de redelijke termijn is die de gemeente de tegenpartij moet gunnen.

Het is nog lang geen 6 april 2021, de dag van het hoger beroep. Of het voor die tijd opnieuw tot een uitbarsting komt, zal de tijd leren.

Helderse Courant, 10 oktober 2020