De Telegraaf – Westfries Museum heeft gestolen kunst terug

Kiev/Hoorn – De Oekraïense autoriteiten hebben vrijdag vijf Nederlandse schilderijen overgedragen aan het Westfries Museum. Directeur Ad Geerdink van het museum nam de kunstwerken persoonlijk in ontvangst op de Nederlandse ambassade in Kiev. Negentien andere kunstwerken zijn nog steeds zoek.

De vijf schilderijen werden met negentien andere doeken en zeventig stukken zilverwerk begin 2005 uit het Westfries Museum geroofd. Vier werken werden opgespoord door de Oekraïense autoriteiten en een vijfde doek werd in mei van dit jaar door een onbekende koper teruggebracht bij de Nederlandse ambassade in Kiev.

De overige schilderijen en het zilverwerk zijn nog niet opgespoord.

Minister Bert Koenders van Buitenlandse zaken zei blij te zijn dat de kunstwerken zijn overgedragen. ,,Ik hoop de negentien schilderijen die nog zoek zijn graag zo snel mogelijk terug te zien in het Westfries Museum”, zei de bewindsman vrijdag.

De Telegraaf, 16 september 2016, 16.02 uur