De Telegraaf – Museum Van Abbe 80 uur open

EINDHOVEN – Het Van Abbemuseum in Eindhoven bestaat tachtig jaar. Om dat vieren, is het museum tachtig uur lang non-stop geopend. Bezoekers kunnen naar binnen vanaf donderdag 11.00 uur tot en met zondag 19.00 uur.

Op zaterdag opent een tentoonstelling over de jaren tachtig. Aan de hand van kunstwerken, muziek, televisiefragmenten, drukwerk en archiefmateriaal toont het museum de culturele ontwikkelingen in Europa in dit decennium. Verschillende presentaties belichten de ’tegencultuur’, zoals de krakersbeweging en kunstenaars die de massamedia bekritiseerden. Op zondagavond is er de ‘Young Art Night’, met muziek, dj’s, films, workshops en performances.

Op 18 april 1936 opende het ‘Stedelijk Van Abbe Museum’ officieel zijn deuren. Het werd vernoemd naar sigarenfabrikant Henri van Abbe, die de bouw financierde en voor de eerste jaren geld voor aankopen en exploitatie ter beschikking stelde. Het museum heeft ruim 2700 kunstwerken van bekende namen als Picasso, Chagall en Kokoschka.