De Telegraaf – Monumentje voor Joost Zwagerman + Ruud Kersten – Gedenkteken Joost Zwagerman: wel en wee van zijn geboortestad liet hem niet koud

Monumentje voor Joost Zwagerman

Alkmaar – Auteur Joost Zwagerman (1963-2015) krijgt een gedenkteken bij de ingang van de hoofdvestiging van de bibliotheek in zijn geboorteplaats Alkmaar. Dat heeft deze gemeente besloten.

Het kan waarschijnlijk van de zomer al worden onthuld. Het wordt in de muur van Bibliotheek Kennemerwaard in het centrum van Alkmaar aangebracht en is 1 meter 20 bij 60 centimeter groot.

Kunstenaar Pieter Bijwaard uit Bergen maakte al een ontwerp voor het monumentje in natuursteen, waarin ook een tekst komt in een typografie van grafisch ontwerper Stephan de Smet uit Amsterdam.

Zwagerman debuteerde in 1986 op 22-jarige leeftijd met de roman De houdgreep, het boek dat één jaar later werd gevolgd door de verhalenbundel Kroondomein. Drie jaar later bereikte Zwagerman met de roman Gimmick! (1989) een groot lezerspubliek. Daarop volgde Vals licht (1991), dat genomineerd werd voor de AKO Literatuurprijs en in 1993 werd verfilmd. In 2010 schreef hij het boekenweek geschenk met de titel Duel. Er werd een recordoplage van 958.000 exemplaren van gedrukt.

De Telegraaf, 12 april, 11:37

Alkmaar krijgt een gedenkteken voor schrijver Joost Zwagerman. Dat maakt de gemeente woensdag officieel bekend.

Het kunstwerk komt te staan in de nabijheid van de bibliotheek aan de Gasthuisstraat. Naar verwacht wordt het in juni onthuld. De familie van Zwagerman heeft ingestemd met het plan en met het ontwerp.

Zwagerman die in september 2015 een einde aan zijn leven maakte toen hij bijna 52 was, was geboren en getogen Alkmaarder. Hij volgde het Willem Blaeu (toen nog rijksscholengemeenschap Noord-Kennemerland) in Alkmaar en verliet vervolgens de stad om aan de pedagogische academie te gaan studeren. In plaats van docent werd hij een gevierd schrijver.

Het wel en wee van zijn geboortestad liet hem niet koud. De warme banden resulteerden in de benoeming tot stadsdichter in 2004. Voor hem was een hoekje in de bibliotheek gereserveerd. Waar hij overigens zelden zat te werken.

De verhoudingen tussen Zwagerman en Alkmaar raakten vertroebeld toen het gemeentebestuur het culturele centrum annex Lucebert-museum Yxie afblies. Zwagerman, die was uitgenodigd om de heropening in 2012 van het verbouwde Stedelijk Museum op te luisteren, maakte van de gelegenheid gebruik door stoom af te blazen (’Cultuurbarbarisme!’) over dat besluit. Een jaar later mocht Zwagerman niet optreden op een personeelsfeest van de gemeente.

Naderhand is er toch weer contact geweest tussen Zwagerman en wethouder Anjo van de Ven waardoor de verhoudingen weer enigszins normaliseerden. Van de Ven wil niet horen dat de plaatsing van een monument een zoenoffer is.

„Er is ongemak ontstaan rond dat Yxie-project maar dat staat los van zijn betekenis als schrijver en zijn belang voor de beeldende kunst. Voor dat en voor wat hij voor Alkmaar heeft betekend, willen we dit gedenkteken. Overigens, kunst zonder ongemak is niet spannend. Met veel liefde denk ik dus terug aan dat ongemak.”

Het monument is ontworpen door beeldend kunstenaar Pieter Bijwaard uit Bergen. Het ontwerp toont een soort boekenplank met rechtopstaande en ’achteloos’ neergelegde boeken.

In het gedenkteken is een citaat van Zwagerman verwerkt. De typografie daarvan komt voor rekening van grafisch ontwerper Stephan de Smet uit Amsterdam. Er worden verschillende kleuren natuursteen gebruikt. De Alkmaarse steenhouwer Haker voert het ontwerp de komende maanden uit.

NHD, 10 apr. 2017