De Telegraaf – Denken in zwart wit

Opiniepeiler Maurice de Hond weet het zeker: “Er komt een revolutie aan. De democratie in deze vorm zal ten onder gaan, burgers zullen het zo niet langer accepteren.” In het pas verschenen boek 100 Facestories voegt hij nog eraan toe: “Europa is niet meer te handhaven.”

Zijn portret, begeleid door een kort interview, is één van de honderd portretten, die fotografe Julie Blik in zwart wit voor het boek maakte.

De tekst is van Ariëlla Kornmehl, zoals bij het portret van Micky Hoogendijk, druk met reizen en fotograferen: “Vlak onder haar linkeroog is een minuscuul stukje granaat zichtbaar. Het zit er al jaren, sinds de aanslag op haar toenmalige geliefde Rob Scholte.” De kunstschilder verloor beide benen.

Over Carlos Lens, de personal trainer van bekenden onder wie Linda de Mol en Bridget Maasland, verzuchtten de samenstellers van 100 Facestories: “We kijken gebiologeerd naar zijn lichaam, terwijl Carlos over zijn liefdesleven vertelt.”

Hij vertelt hoe hij doorbrak als aerobic en fitnesstrainer in het Amerikaanse Florida: “Ik was jong, zwart en niet gay, dat hielp in de USA, daar was namelijk 99 procent van de trainers destijds blank en gay.”

De wereldberoemde dj Isis (van der Wel) vertelt naast haar portret: “Maandag is mijn weekend.” Naast het portret van een geslaagde ondernemer wordt zijn schooltijd beschreven: ,,Op Montessori scholen mogen kinderen over het algemeen kiezen wat ze het liefst doen. Zo kon het zomaar gebeuren, dat Piet Hein Smit tot in de vierde klas nog niets anders had gedaan dan tekenen.” Hoewel hij pas daarna leerde lezen, heeft hij nu het reclamebureau XXS.

Geportretteerden komen uit de schrijverswereld, onder wie Marcel Möring en Connie Palmen, of uit de muziek, onder wie harpiste Lavinia Meijer, producer Tjeerd Oosterhuis, broer van zangeres Trijntje, en onze eigen recensent Louis Gauthier. Choreograaf Hans van Manen merkt op naast zijn portret: ,,Voor de historie is het cruciaal, dat er meer geschreven wordt over de dans, zonder verleden is er geen toekomst. Dat de zalen continu uitverkocht zijn, heeft geen historische waarde.”

De Telegraaf, 14 oktober 2018

https://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7gA/VUhyA

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Micky+Hoogendijk