De Telegraaf – Delft investeert in beveiliging Prinsenhof

DELFT – De gemeenteraad van Delft heeft vrijdagavond laat ingestemd met een investering van 2,2 miljoen euro in de beveiliging van Museum Prinsenhof. Dat moet de weg vrijmaken voor het exposeren van topstukken, zoals Het Straatje van Johannes Vermeer.

Deskundigen hadden volgens het museum “geconstateerd dat de beveiliging onvoldoende is voor de huidige collectie en voor het huisvesten van topstukken in bruikleen”. Het college van burgemeester en wethouders stelde daarop voor een voor 2018 geplande verbetering van de beveiliging sneller uit te voeren. Ook wordt ongeveer een miljoen euro meer uitgetrokken dan aanvankelijk was gepland.
De gemeente Delft en het museum reageerden opgetogen op het besluit van de raad. “We zijn er heel blij mee”, zei een woordvoerder van de gemeente. “We hebben de ambitie ook topstukken te exposeren. De eerste zal van Vermeer zijn.” Het museum krijgt het meesterwerk op termijn drie maanden in bruikleen van het Rijksmuseum.
Het Prinsenhof liet weten dat de werkzaamheden “per direct” van start gaan. De tentoonstelling Vermeer Komt Thuis moet eind maart van start gaan. Volgens het museum is dan voor het eerst in zestig jaar weer een schilderij van Vermeer in Delft te zien.

De Telegraaf, 19 december 2015, 00:47