De Stad Amersoort – Amersfoorters starten kunstproject Corrie en Joseph

Amersfoort – Het Amersfoortse duo Hans Lemmerman en Inge van Run slaat het komende jaar een verrassende dwarsverbinding tussen klederdracht uit Bunschoten-Spakenburg en kunstenaar Joseph Beuys. Een grensoverschrijdend interdisciplinair onderzoek in de regio Rijn-Waal, aan beide kanten van de grens. Uitmondend in exposities in Nederland en Duitsland en een publicatie. Het plan met de titel Corrie & Joseph wordt mogelijk gemaakt dankzij subsidie van het Interreg Programma Duitsland-Nederland, en wordt mede gefinancierd door de Europese Unie.

Diverse groepen in de samenleving krijgen de kans om het belang in te zien van twee erfgoederen. Enerzijds klederdracht uit Spakenburg in relatie tot de wegwerpcultuur van kleding van H&M en Primark. Anderzijds de zeggingskracht van de bekende kunstenaar Joseph Beuys (1921-1986). Hij ontwikkelde sociaal-artistieke projecten over de hele wereld. Het Wilde Oog wil de scheiding van kunst en kunsteducatie opheffen.

Klederdracht is echt een onderdeel van het culturele DNA van Nederland. Veel buitenlanders zoeken juist klederdracht en komen uit bij Volendam en Marken. Het toeristische beeld van klederdracht. Maar er is in de afgelopen 16 jaar nog een beeld van klederdracht ontstaan in relatieve stilte. In Amersfoort. Hans Lemmerman en Inge van Run hebben een beeldarchief opgebouwd waarin draagsters van klederdracht gekoppeld zijn aan kunst. Als spoorlijnen trekt Het Wilde Oog lijnen vanuit de laatste vrouwen in dracht naar architecten, naar vormgevers, naar beeldende kunstenaars en toneelschrijvers. Klederdracht-kunst. Een project dat al zestien jaar duurt. Onder andere te zien geweest op het station van Amersfoort. Omdat de Provincie Utrecht al snel geen subsidie meer over had voor dit project, weken de Wilde Ogers uit naar provincies als Overijssel, Gelderland, Zeeland en Flevoland, die wel subsidies toekenden.

Aan de succesvolle landelijke reeks met tientallen exposities van Vlissingen tot Lelystad, wordt nu een internationale variant toegevoegd.

Hans Lemmerman en Inge van Run hebben voor dit nieuwe project acht kunstenaars/vormgevers bereid gevonden om kraplappen uit Spakenburg te verrijken. Kunstenaars op topniveau, zoals Maria Roosen, Ted Noten, Keiko Sato, Marianne van Heeswijk, Lucy Sarneel, Maison the Faux, Rob Scholte en Couzijn van Leeuwen. Elk voorziet twee kraplappen van overleden vrouwen van een extra laag, zetten hun eigen ‘handtekening’ in én laten zich inspireren door Joseph Beuys. Diens materiaalkeuze, diens techniek, filosofie, beeldtaal. Waardige onderscheidingstekens zullen het resultaat gaan vormen. Sieraden geladen met twee krachtenvelden die ontleend zijn aan de cultuurgeschiedenis. Spakenburgse kraplappen krijgen een aura. Acht persoonlijkheden uit de samenleving worden uitgenodigd om met deze kunst-kraplappen op de foto te gaan.

Theatrale ‘Aktionen’ zullen plaatsvinden op bijvoorbeeld een benzinestation in Emmerich, op een Kerstmarkt en in een dierentuin in Kleef. ‘Aktionen’ met Spakenburg als inhoudelijke bron en Beuys als geestelijk voedsel. Ook wordt er in een kunstatelier met jongeren uit beide landen gewerkt aan de ontmoeting van Spakenburg met Beuys. Literair wordt eveneens de dwarsverbinding gelegd: Tjitske Jansen schrijft een tekst ‘Voor Corrie’, Koen van Hensbergen een tekst ‘Voor Joseph’. De publicatie (eind 2017) wordt in samenwerking met de Duitse partner, het Vormingscentrum Wasserburg Rindern, tweetalig uitgebracht en zal veel beeldmateriaal bevatten.

De eerste resultaten in Amersfoort (de kunst-kraplappen) zijn te zien tijdens het Fotofestival033 van half september tot half november 2016.

Voor meer informatie: Hans Lemmerman 033 4622878/ 06 19463904