De Nieuwe Vrieser Post – Vrouwen van Nu Vries

VRIES – ’s Ochtends schijnt de zon in Vries maar de paraplu gaat wel mee in de tas naar Zwolle en Kampen. In de sprinter naar Zwolle hebben de vrouwen het best naar de zin. Er wordt weer heel wat af- en bijgepraat in de drie kwartier durende treinreis. De vrouwen zijn het station niet uit of uit de diep donkere lucht vallen een paar druppels. Maar gelukkig is museum De Fundatie bereikt voordat de hemel open barst en een hoosbui boven Zwolle zijn sluizen open zet. Binnen wordt er aan een rondleiding deelgenomen. Eerst tekst en uitleg over Rob Scholte´s Embroidery Show. Rob Scholte heeft decennia lang borduurwerken verzameld die hij opnieuw achterstevoren opgespannen en gesigneerd heeft. Je kijkt dus tegen de achterkanten van ijverige huisvlijt aan. Imponerend die bijna 1000 borduurwerken die er in De Fundatie hangen. De meeste aandacht ging tijdens de rondleiding uit naar de expositie `Wilden` – expressionisme van `Brucke` & `Der Blaue Reiter`. Felle kleuren en krachtige vormen uiten de ideeën en emoties en zijn de weerslag van sociale veranderingen in de jaren voor en na de 1ste Wereldoorlog. De kunst als uitdrukking van emotie en innerlijke beleving en niet de buitenwereld maar de binnenwereld daar ging het de expressionisten om. Academische regels en artistieke conventies werden ingeruild voor subjectieve ervaringen. In Duitsland manifesteerde het expressionisme zich aan het begin van de 20ste eeuw in het werk van leden van de kunstenaarsgroeperingen `Brucke` en `Der Blaue Reiter`. Zij inspireerden ook de Groninger Ploegers. Na de rondleiding is het de hoogste tijd geworden voor koffie met al dan niet iets lekkers. Nog even een rondje wandelen om de kerk en dan weer naar het station voor de reis naar Kampen. En dat alles onder dreigende inktzwarte luchten. Nadat iedereen de bijna metershoge uitstap uit de trein had overleefd ging het over de brug over de IJssel op De Stadsherberg van Kampen aan. In de serre met een prachtig uitzicht over de IJssel stond de tafel al klaar voor de late lunch. Maar eerst toch wel even tijd voor een glaasje terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam. Ondertussen bestelden de vrouwen de meest heerlijke gerechten zoals la lente, het lauwwarme geitje, de tweeling, het proefplankje, de herberg, mama dij of boeren wijze. De paraplu kon gelukkig tijdens de korte wandeling naar het Stedelijk Museum in de tas blijven. Tot de verbeelding sprak in dit museum de expositie `Het Laatste Avondmaal` van Michel Overbeek. Het was weer een dagje met elkaar genieten was de conclusie tijdens de reis terug naar Assen. Lunchend bootje varen gaat nog gebeuren. Terug in Vries was het rennen om het huis niet doorweekt binnen te komen.

De Nieuwe Vrieser Post, Jun 22, 2016