De IJzeren Eeuw | Hans Goedkoop – De Allereerste Koning: Lodewijk Napoleon

Lodewijk Napoleon Bonaparte (foto Historiën)

De Allereerste Koning: Lodewijk Napoleon

Gepubliceerd op 8 jul. 2016

Underdog History

De IJzeren eeuw. In 1813 begon de Nederlandse monarchie en onze eerste koning was Willem I, zo leren we. Maar wat doen we dan met koning Lodewijk Napoleon? Hij regeerde van 1806 tot 1810 over ons land. Hij was een Fransman, hier geparachuteerd door zijn machtige broer keizer Napoleon. Die telt dus niet. Maar in die korte tijdspanne van vier jaar ontpopt Lodewijk zich tot een beschermer van de belangen van de noordelijke Nederlanden en tot een vorst, die ons land zijn identiteit gaf. Zonder Lodewijk geen Rijksmuseum, geen Academie van Wetenschappen, geen Nationale Bibliotheek. Terwijl de Oranjestadhouders vóór hem een grote afstand tot het volk hielden, reist Lodewijk als een verlicht vorst door het land om de noden te lenigen. Of het nu om rampen gaat als de buskruit ontploffing in Leiden of de overstroming van het rivierengebied. In deze aflevering praat Hans Goedkoop onder andere met Nelleke Noordervliet over de Franse tijd, met Annie Jourdan over Lodewijks verbouwing van het Paleis op de Dam, met Matthijs Lok over Lodewijks grootse plannen voor Assen en met Peter Rietbergen over zijn afstand van de troon en vlucht in de nacht.