De Blauwe Schuit – Creatief aan de slag!

Samen kijken naar kunst
1 februari, 1 maart, 15 maart, 29 maart, 12 april, 26 april, 10 mei en 24 mei.

Docent: Juliette Verhofstad
Leeftijdscategorie: Volwassenen
Vereiste Ervaring: n.v.t.
Tijd: vrijdagmiddag van 14.00 tot 15.30 uur
Start op: 10-05-2019
Aantal lessen: 1
Kosten: € 5
Extra: incl. koffie en thee
Categorie: Kunstgeschiedenis

Onder de noemer Samen kijken naar kunst verzorgen De Blauwe Schuit en de Bibliotheek Hoorn een reeks kunstlezingen op vrijdagmiddag in de bibliotheek. Kunsthistorica Juliette Verhofstad neemt je wekelijks mee op kunstreis langs diverse onderwerpen. Kunststijlen, kunstenaars, thema’s of technieken kunnen allemaal aan bod komen.

Is dit een kopie of een nieuw kunstwerk? Soms wordt in de kunstgeschiedenis teruggegrepen op een werk van een andere kunstenaar. Er wordt letterlijk nieuw leven ingeblazen in een afbeelding of sculptuur. Zo verandert Dali ‘De Venus van Milo’ in een godin met laden kastjes met zachte bolletjes. En gebruikt Picasso het schilderij ‘Le Déjeuner sur l’herbe’ van Manet voor een serie. Hij abstraheert dit werk op verschillende manieren, gebruikt diverse kleuren en vervormt de gehele voorstelling. Monet’s waterlelies zijn de inspiratiebron voor de Popart kunstenaar Roy Lichtenstein. Rob Scholte neemt de Olympia van Manet als uitgangspunt voor zijn eigen doek. De Olympia is meerdere malen gebruikt als onderwerp voor een schilderij of sculptuur. En zelfs omgetoverd in een houten beeld, dat kan bewegen!

De lezingen in deze reeks in het voorjaar zijn op: 1 februari, 1 maart, 15 maart, 29 maart, 12 april, 26 april, 10 mei en 24 mei.

Locatie: Bibliotheek Hoorn, Wisselstraat 8 in Hoorn
Entree: € 5 per keer (contant of per PIN te voldoen voorafgaand aan de lezing), incl. koffie en thee.

Aanmelden via inschrijven@blauweschuit.nl o.v.v. naam en aantal personen