Charlotte Post – Jorrit Houweling is dol op zijn stad Den Helder: Het Is een parel aan het worden. maar één ding, hè, we hadden Rob Scholte juist moeten omarmen’

Jorrit Houweling (foto Charlotte Post)

Jorrit Houweling is dol op zijn stad Den Helder: ’Het Is een parel aan het worden, maar één ding, hè, we hadden Rob Scholte juist moeten omarmen

Aan liefde voor Den Helder geen gebrek bij Jorrit Houweling (40). Hij heeft slechts één puntje van kritiek. „Rob Scholte had moeten blijven.”

Jorrit geeft aan, dat hij het doodzonde vindt, dat de kunstenaar weg is. „Hij wordt dan wel getypeerd als een moeilijk persoon, maar ik vind, dat je dit soort mensen juist moet omarmen. Ik vond hem een uniek figuur en hij had een verrijking kunnen zijn voor de stad.”

Dit is dan ook alles wat Jorrit heeft aan te merken op Den Helder. Hij vertelt. „Ja, verder ben ik heel positief! Het is hartstikke mooi om te zien hoe de stad zich ontwikkelt, het is echt een pareltje aan het worden.”

Familie

Jorrit woont al zijn hele leven in Den Helder. Rond zijn eerste jaar kwam hij samen met zijn ouders op de Jan Bijlstraat terecht en Jorrit woont daar nog altijd vlakbij. „Nadat ik het huis uitging, heb ik eerst nog een poos op de Westgracht gewoond. Sinds 2010 woon ik hier op de Willem Barentszstraat.”

Jorrit groeide op met zijn jongere broer Erik, inmiddels een bekende Helderse DJ. Hun ouders zijn helaas niet meer in leven. „Zij zijn vrij snel na elkaar overleden. Onze vader overleed in 2018 en onze moeder in juli vorig jaar.”

Dit proces viel hen beide zwaar. „We dronken op zondag altijd koffie bij elkaar, elke keer bij iemand anders. Nadat mijn vader de diagnose had gekregen, waren die zondagen soms best pijnlijk. Maar ergens vond ik het ook wel weer pijnlijk mooi. De dood is nu eenmaal onderdeel van het leven.”

Jorrit heeft nog altijd veel contact met zijn oom, de broer van zijn moeder. Ook met zijn eigen broer onderhoudt hij een warme band. „Hoewel we erg verschillend zijn, ben ik hartstikke trots op hem. Ik vind het bijvoorbeeld fantastisch dat hij samen met een paar zangers de Ouderen tour heeft opgezet. Deze groep probeert het leven van kwetsbare mensen een beetje op te vrolijken met muziek en dans.”

Sociaal hart

Deze sociale betrokkenheid blijkt een familietrekje te zijn. Jorrit vertelt: „Ja, ik heb echt een sociaal hart, dat heb ik meegekregen vanuit mijn jeugd. Ik kom uit een hele sociale familie met allemaal lieve en wijze mensen.”

Het wekt geen verbazing, dat Jorrit voor een beroep koos waarin hij deze sociale inborst tot uiting kon laten komen. „In eerste instantie wilde ik de ouderenzorg in, maar dat bleek toch niet zo goed bij me te passen. Toen ik later een advertentie van ’s Heeren Loo onder ogen kreeg, wist ik meteen dat dat de plek was waar ik moest zijn. Vanaf dag één voelde ik dat het goed zat. Ik ben daar sinds 2006 werkzaam als begeleider in een woongroep. Binnen het team ben ik tevens persoonlijk begeleider.”

Deze baan heeft volgens Jorrit zijn kwaliteiten aan de oppervlakte gebracht: „Bij ’s Heeren Loo kwam ik er achter, dat ik een heel verbindend persoon ben en met alle lagen overweg kan. Voorheen wist ik ook wel dat ik het in me had, maar ik was toch altijd een beetje bang, dat ik niet goed genoeg was. Mensen moeten veel dingen overwinnen, willen ze tot volle wasdom komen. Dat gold ook voor mij.”

Duinweg

Dergelijke filosofische bespiegelingen zijn Jorrit niet vreemd. Gevraagd naar een plek in de stad die bijzondere betekenis voor hem heeft, vertelt hij „De Duinweg is voor mij een speciale plek. Deze weg loopt tussen de duinen en de begraafplaats en ik loop of rij er regelmatig overheen. Ik zie het als een soort rivier die meandert tussen leven en dood. In de wereld zijn altijd verschillende krachten aan het werk en ik probeer daarin een midden te vinden. Die weg staat voor mij symbool voor hoe ik in het leven sta.”

Helderse Courant, 1 februari 2021, 10:36