Charlotte Post – Gijs van de Wint gedijt weer in de vrijheid van Den Helder: ’Ik zou voor geen goud terug willen naar Amsterdam’

Gijs van de Wint heeft met zijn zoontje Gijs en dochter Sophia zijn draai weer gevonden in Den Helder (foto George Stoekenbroek)

Zodra je door het hek bent, waan je je in een andere wereld. Natuurgebied en kunstproject De Nollen is een van de ’verborgen parels’ van Den Helder. Op deze magische plek woont en werkt Gijs van de Wint (45). “Het prettige is, dat het niet voelt als werk. Ik vind het hier heerlijk”, vertelt hij.

De vader van Gijs is de in 2006 overleden Helderse kunstenaar Rudi van de Wint. In 1980 begon hij met de ontwikkeling en inrichting van het gebied. Gijs en zijn broer Ruud junior liepen er zo doende al vanaf jonge leeftijd rond. Hoe was het voor hem om op te groeien als ’zoon van’? “Voor ons was het eigenlijk heel normaal. Dit was gewoon hoe wij leefden. Ik zag hem als mijn vader, niet als de kunstenaar. Toen ik wat ouder werd, kreeg ik natuurlijk wel door dat ik toch wel uit een bijzonder nest kom. Maar dat vond ik alleen maar leuk.”

Gijs vertelt, dat hij met veel plezier terugkijkt op zijn jeugd. Nu hij zelf kinderen hebben, ziet hij dat de geschiedenis zich herhaalt. Zijn zoontje Gijs is nu bijna vier jaar en dochter Sophia is zes. “Dit is nu hun normaal, net zoals het dat voor mij was. Omdat ik niet meer samen ben met hun moeder zijn ze ongeveer de helft van de week bij mij. Maar Sophia is echt nog hier geboren, in de bunker“, zegt hij.

Dagtaak

Gijs woont sinds 2014 in een verbouwde woonbunker op het terrein. Ook broer Ruud heeft er een woning. Samen beheren en onderhouden ze het hele gebied. “Het is jammer, dat we nu dicht zijn vanwege Corona maar dat komt wel weer goed.”

De broers zitten ondertussen niet stil. Er is altijd wel iets te doen. “Ja, ik heb er meer dan een dagtaak aan, maar ik geniet enorm. Het is echt een manier van leven”, zegt Gijs. “Ook in artistieke zin is het natuurlijk een bijzonder project. Het is nog redelijk onbekend en wat dat betreft valt er nog winst te behalen. We willen het graag de waardering geven, die het verdient. Onze vader was natuurlijk niet de minste kunstenaar. Gelukkig gaat het allemaal heel erg de goede kant op.”

Amsterdam

Hoewel Gijs zijn hele leven betrokken is geweest bij het project heeft hij nog lange tijd elders gewoond en gewerkt. “Op een gegeven moment wilde ik toch naar de grote stad. Daarom ben ik op mijn achttiende naar Amsterdam verhuisd. Daar heb ik twintig jaar gewoond.” Wat heeft hij daar zoal gedaan? “Van alles, haha. Ik organiseerde grote feesten, maakte programma’s bij verschillende omroepen en heb gewerkt als DJ, cameraman en geluidsman. Het was een ontzettend leuk en wild leven. Toch zou ik voor geen goud meer terug willen, ook al had ik het daar heel goed.”

Over zijn terugkeer naar Den Helder zegt hij: “Dat kwam allemaal in een stroomversnelling op het moment dat mijn vader overleed. Ik had altijd wel het idee dat ik uiteindelijk op De Nollen terecht zou komen maar we hadden niet verwacht dat hij al op 63 jarige leeftijd zou overlijden.”

Den Helder

Hij vervolgt: “Nee, ik had geen enkele moeite met de keuze om terug te gaan. Dat komt ook omdat het hier fantastisch wonen is. Niet alleen vanwege dit gebied, maar ook vanwege Den Helder zelf. Je hebt hier een vrijheid, die je in Amsterdam niet hebt.”

De ruimte en het strand vind ik het grootste goed van Den Helder. Maar het is ook mooi o” te zien hoe de binnenstad opknapt. Ik vind het fijn, dat mensen over het algemeen positiever worden, er wordt minder geklaagd. Vroeger werd er nogal eens negatief gedaan over Den Helder, maar nu is het bijna andersom.”

Helderse Courant, 6 April 2021, 18:55