Casper Duin – ’Kunstenaar Rob Scholte leed 1,75 miljoen euro schade, doordat gemeente Den Helder onderhandelingen onrechtmatig afbrak’

Marine marcheert langs het voormalig RSMuseum te Den Helder, woon en werkplek van Rob Scholte, zie de rode vlag, nu groen door Aannemingsbedrijf Tuin, omdat de gemeente onrechtmatig handelde (foto Ontdek Den Helder)

Den Helder Kunstenaar Rob Scholte heeft voor 1,75 miljoen EUro schade geleden, doordat de gemeente Den Helder onrechtmatig de onderhandelingen met hem over de koop van het oude postkantoor afbrak.

Dat heeft een deskundige vastgesteld. Die heeft op verzoek van Benno Friedberg, de raadsman van Scholte, de schade opgemaakt, die de Kunstenaar heeft geleden door de afgebroken onderhandelingen. “We hebben bewust iemand benaderd, die dit vaker doet voor rechtbanken.”

De geraamde schade komt voort uit de uitspraak van de rechtbank Alkmaar, die Scholte in januari vorig jaar in het gelijk stelde in de zaak over de afgebroken onderhandelingen. Volgens de rechter had de gemeente door moeten onderhandelen met Scholte, die het pand wilde kopen.

Schaderapport

Friedberg heeft het schaderapport naar de gemeente gestuurd. “Maar het moet natuurlijk wel eerst bekrachtigd worden door een rechter. Dat doen we ook liever niet. Op de rekening hebben we niks vernomen van de gemeente. In afwachting van het hoger beroep is dit rapport alvast opgemaakt. Stel een rechter is het niet eens met zeven ton van dat bedrag. Dat kan best. Dan staat er nog steeds een bedrag van een miljoen euro. Een forse post.”

Daarnaast heeft Friedberg naar eigen zeggen een ’humanitair verzoek’ aan de gemeente gedaan om de beslagen op de Kunst van Scholte op te heffen. Sinds de ontruiming van het museum vandaag twee jaar geleden is beslag gelegd op de collectie. Friedberg:Scholte is gekluisterd aan zijn rolstoel en zit net als ieder ander momenteel thuis. Hij heeft een gezin te onderhouden en het water staat hem aan de lippen. Uit menselijk oogpunt heb ik de gemeente verzocht om in dit Corona Virus tijdperk de beslagen op te heffen. Zodat Scholte wat Kunst kan verkopen. De collectie heeft meer waarde dan de vierhonderd duizend EUro, die de gemeente claimt van Scholte. Na lang vragen heeft de gemeente gemeld de beslagen niet op te heffen. Dan spelen er geen humanitaire overwegingen, maar andere.

Opslag

Deze zaken zijn nog onder de rechter en daarom gaan we hier niet via de Media op in”, zo meldt gemeentewoordvoerster Joyce in ’t Veld. Voor de gemeente loopt de schuld van Scholte aan ’Den Helder’ aan de andere kant eveneens op. “Het klopt dat het bedrag voor de opslag van de Kunst nog steeds oploopt. Daar komt elke maand bijna 10.000 bij.”

Tegelijkertijd lopen er nog steeds diverse procedures. In ’t Veld:Het gaat om een zaak tegen de gemeente betreffende de uitspraak van de rechtbank, dat de gemeente op goede grond het postkantoor heeft ontruimd. En om de zaak tegen Aannemingsbedrijf Tuin en de gemeente betreffende de uitspraak van de rechter, dat er geen reden is om Scholte als huurder terug te laten in het aangekochte postkantoor. Deze procedures lopen middels rolzittingen. Er is nog geen zittingsdatum vastgesteld.

Helderse Courant, 16 april 2020

Meer informatie:

1. fred van der wal 18 april 2020 op 08:14

De minachting van de ambtenarij voor beeldende kunstenaars is in extenso en ad ultimo weer eens gedemonstreerd door de jaloerse, rancuneuze ambtenaren van het kleurloze Den Helder. Hoe een van de belangrijke naoorlogse kunstenaars is verneukt door de overheid moet voor iedereen al lang duidelijk zijn. Moge vroeg of laat gerechtigheid geschieden voor Rob Scholte. Het getuigt van morele kracht dat Rob S. het vol houdt.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.