Casper Duin – Alleen spijkers herinneren nog aan het museum: Dwalen door een leeg oud postkantoor

Een kijkje in het meest besproken gebouw van Den Helder: het oude postkantoor aan de Middenweg

Dwalen door een verlaten postkantoor (1) (foto Peter van Aalst)

Dwalen door een verlaten postkantoor, Helderse Courant Regio p. 2-3, zaterdag 28 september 2019 (foto Peter van Aalst)

Tuin toont ’mogelijkheden van het pand.

Tijdens de rondgang door het pand aan de Middenweg toont projectontwikkelaar Bob Kessing (Tuin Projectontwikkeling BV) de mogelijkheden van het pand. “Die zijn enorm. Grote ruimtes. Zicht op de watertoren aan de ene kant en de Geleerdenbuurt aan de andere kant. Maar het is niet zo, dat wij rondleidingen gaan geven hier, hoor. Er is veel belangstelling voor het pand, qua ondernemen en wonen. Met die mensen gaan we uiteraard naar binnen, als de tijd rijp is.

Dwalen door een verlaten postkantoor (3) (foto Peter van Aalst)

Dwalen door een verlaten postkantoor (4) (foto Peter van Aalst)

Dwalen door een verlaten postkantoor (5) (foto Peter van Aalst)

Dwalen door een verlaten postkantoor((6) foto Peter van Aalst)

Dwalen door een verlaten postkantoor (7) (foto Peter van Aalst)

Dwalen door een verlaten postkantoor (foto’s Peter van Aalst)

Den Helder – Het is een uurtje dwalen door een leeg, oud postkantoor. We mogen even een kijkje nemen in het meest besproken gebouw van Den Helder, in een aardedonker decor van beton en OSB platen.

Van de kelder tot en met de zolder, waar kunstenaar Rob Scholte zich volgens verhalen zou hebben verschanst ten tijde van de ontruiming. Met daartussen de nauwe lift, geen aanrader voor mensen met claustrofobie. Het is een onwerkelijke tocht door het grote niets, in het grote pand naast het station. Waar de sloop en asbestsaneringswerkzaamheden het voormalig postkantoor aan de binnenzijde behoorlijk hebben gestript. Er moeten woningen en bedrijfsruimte in komen.

Spookhuis

De elektriciteit is er voor nu even af, waardoor het bezoek iets weg heeft van een rondje door het spookhuis. Een paar bouwlampen en een zaklantaarn geven enig zicht op het kleine beetje, dat er is: een verzameling betonnen pilaren en een schier oneindige rij OSB platen, die het gebouw wind en waterdicht houden.

De enige kleur komt van de vrolijke bestickering, die de gemeente heeft aangebracht op de ramen aan de stationszijde.

Memorabilia

Is er dan helemaal niks, dat terugvoert naar de historie van het gebouw aan de Middenweg? Nou, als je goed zoekt dan. Beneden in de zijvleugel zitten er nog tientallen spijkers in de muren. Spijkers, waaraan niet zo lang geleden nog kunstwerken hingen. Het zijn ook de enige ’memorabilia’ aan de laatste bewoner. Waar Scholte en zijn gezin ooit aten en sliepen, is het nu leeg op de eerste etage. Hetzelfde geldt voor de gigantische atelierruimte van weleer. Circa zeshonderd vierkante meter leegte.

Maar bovenal is het nog steeds een oud postkantoor. Waar post werd bezorgd, postzegels gekocht of kinderen trots hun Pennie Rekening kwamen aanvullen. Met de talrijke kamertjes, de postvakken, de overheaddeuren aan de kant van de ’uitgang Boerhaavestraat’ en de kluis. En natuurlijk de vier rode vloerstickers in de voormalige ruimte van het postkantoor – door Scholte gebruikt als expositieruimte – beneden in het pand. De stickers met de tekst ’Veel van onze klanten hebben behoefte aan privacy. Wacht daarom achter deze lijn’.

A locatie

Wat vooral opvalt, is de enorme ruimte. Plafonds van zes meter hoog, de ex atelierruimte, waarin een tennisbaan lijkt te passen. Tuin gaat er woningen maken. Met veel glas en zicht op de Watertoren en de Vijfsprong aan de ene kant. Een Triple A locatie.

Als de wat aftands ogende zijvleugel inderdaad sneuvelt, verdwijnen de laatste tastbare overblijfselen van het museum. Daar, tussen de voorkant en het stenen gebouw aan de achterzijde, moet een doorkijk komen naar het KPN gebouw en de rijksmonumentale bunker.

Helderse Courant, 28 september 2019

Reacties:

George Bethlehem
Nauwe lift .Is die gekrompen dan ?

Meer informatie:

1. Publiceer eens een artikel, dat op waarheid berust, Helderse Courant!

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.