Café Weltschmerz – Rob Scholte met Peter Schuyff: Over schilderkunst

Gepubliceerd op 17 nov. 2016

In dit gesprek van Rob Scholte met de kunstenaar Peter Schuyff over de schilderkunst, waarin persoonlijke herinneringen worden opgehaald.

Peter Schuyff is een Amerikaanse schilder, beeldhouwer en muzikant.
Schuyff is geboren in 1958 in Nederland geboren, maar verhuisde in 1967 met zijn familie naar Vancouver, Canada. Schuyffs moeder was een kunstenaar en zijn vader een hoogleraar economie aan de Simon Fraser Universiteit. Peter raakte gefascineerd door de radicale opvattingen van de kunstwereld in de jaren 60 en 70 en vooral met bekende figuren zoals Andy Warhol en Willem de Kooning. Hij groeide op in Canada en kreeg zijn opleiding in de kunst aan de Vancouver School of Art.
Hij leefde bijna twee decennia in het Chelsea Hotel en verkocht van daaruit zijn schilderijen. In de jaren tachtig verhuisde Schuyff van Manhattan naar East Village en samen met artiesten als Ashley Bickerton, Jerry Brown, David Burdeny, Catharine Burgess, Marjan Eggermont, Paul Kuhn, Eve Leader, Daniel Ong en Tanya Rusnak behoorde hij tot de Neo Geo kunstbeweging. Schuyffs werk werd opgenomen in de collecties van het MOMA in New York; Metropolitan Museum, New York; MOCA, Los Angeles; Moderna Museet in Stockholm, het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken, Dakis Joannou Collection;.The Fisher Landau stichting. Portland Art Museum, Portland, het Spencer Museum of Art in Kansas en werd opgenomen in de beroemde kunstcollectie van Herbert en Dorothy Vogel.
Schuyffs werk werd tentoongesteld op de Biënnale van 2014 in Whitney.

Reacties: