Bo-Anne van Egmond – Teleurstelling om bestemming pompgemaal Huisduinen

Huisduinen – Ondernemer Fred van Tol is teleurgesteld dat burgemeester en wethouders heeft besloten het voormalig pompgemaal nog vier jaar ter beschikking stellen aan het Mondriaanfonds.

Van Tol had het plan om van het pompgemaal een restaurant te maken. Hij wilde het gebouw en omgeving compleet verduurzamen met onder meer zonnecollectoren en een warmtepomp. Er zouden twintig arbeidsplaatsen komen. ,,Ik denk dat de plek beter tot z’n recht was gekomen als het restaurant er was gekomen. Nu de Mondriaanstichting erin blijft, blijft het een gesloten en mysterieuze locatie. En ik vraag me echt af wat inwoners van Den Helder hieraan hebben.’’

Profileren

Wethouder Lolke Kuipers legt uit waarom is gekozen voor de Mondriaanstichting en niet voor het plan van Van Tol: ,,We hebben gekeken naar een invulling waar we ons als Den Helder mee kunnen profileren. De Mondriaanstichting heeft zulke ateliers over de hele wereld. Het atelier van de stichting in Den Helder is met wisselende kunstenaars een mooie aanvulling op het culturele aanbod in Den Helder.’’

Volgens Van Tol heeft de gemeente dan ook gekozen voor aanzien en een prestigeproject.

,,Ze hadden ook kunnen kiezen voor het economische aspect, waarbij er werkgelegenheid werd gecreëerd. Ik denk echt dat het een gemiste kans is voor Den Helder. Het is ook heel vreemd dat Den Haag het afstoten van industrieel erfgoed stimuleert, maar dat Den Helder nu weer hiervoor kiest. Dat is jammer. Bovendien kost het ook nog eens geld, omdat ze subsidie krijgen om de huur te betalen. De gemeente zegt dat de kunstenaars in het pompgemaal inspiratie op doen, maar dat kunnen ze ergens anders in de stad toch ook?’’

Winnen

De uitbater van de Pannenkoekenvallei legt zich echter wel neer bij het besluit van b en w. ,,Ik respecteer het gewoon, je kunt niet altijd winnen. Weet je, als ik over vier jaar nog eens moet gaan verbouwen, ben ik over de zestig voordat we daar kunnen beginnen. Dat wil ik niet.’’

NHD, 29-7-2016, 10:02 (Update 29-7-2016, 11:18)

Reacties:

Monique Kohn · Den Helder
Want Den Helder zit dan ook echt te wachten op nog een restaurant ..

Marie-Louis Rouffaer · NO textiele werkvormen
Goede beslissing om het pompstation een culturele bestemming te laten houden en zeker als dit gebeurt via de Mondriaanstichting. Ooit was het de bedoeling dat er een wisselwerking zou zijn tussen de beeldend kunstenaar die er werkte en de stad. Dat zou wat meer aandacht kunnen krijgen.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Een uitstekend besluit van de Gemeente. Alle kunstenaars, uit binnen- en buitenland, die ik er sprak vonden het een paradijselijke plek om kunst te maken. Ze zouden inderdaad wel meer naar buiten kunnen treden.

Wim Ruiten
We vinden het heel erg als er een nieuw stadhuis moet komen dat ons inwoners geld kost, maar als het Mondriaanfonds de huur niet kan betalen dan vinden de mensen in dit forum het ineens geen probleem dat wij daar als inwoners de komende jaren minimaal 64.000 euro aan uit geven in de vorm van een subsidie. stelletje idioten hier.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Wie zegt dat ze geen huur betalen?

Wim Ruiten
Henk van Kuijk
QUOTE. Huisduinen – Het Mondriaanfonds mag de komende vier jaar gebruik blijven maken van het voormalig pompgemaal in Huisduinen. De bruikleenovereenkomst zou eind dit jaar aflopen. Het pompgemaal staat in de gemeentelijke afstootnota uit 2011.
Door Bo-Anne van Egmond – 27-7-2016, 12:46 (Update 27-7-2016, 12:48)
Volgens het college van burgemeester en wethouders geeft ‘de aanwezigheid van het Mondriaanfonds een unieke culturele bijdrage aan de kunst en cultuur in zowel Den Helder als in Nederland (doordat het een grote aantrekkingskracht heeft voor zowel nationale als internationale kunstenaars). Verder passen de doelstellingen van het Mondriaanfonds in de nieuwe visie op cultuur, waarin de nadruk gelegd wordt op experimenteren’.
Er wordt een kostprijsdekkende huur gerekend aan het fonds, van 16.246 euro. Maar omdat het fonds deze huur niet kan betalen, stelt het college voor een subsidie te verlenen van hetzelfde bedrag.
De afgelopen 11 jaren is het object gebruikt op basis van een gebruiksovereenkomst zonder feitelijke huurinkomsten. Gelet op de wet- en regelgeving (Wet Markt en Overheid) en de sterke wens om gebouwexploitaties los te koppelen van ‘indirecte gemeentelijke steun’ wordt een kostprijsdekkende huur gehanteerd van € 16.246,–. Een kostprijsdekkende huur betekent letterlijk een huurprijs waarbij alle eigenaarskosten (o.a. beheerskosten, zakelijke lasten, onderhoud en kapitaallasten) gedekt worden vanuit de huuropbrengsten.
Het college: ,,Feitelijk blijft de huidige situatie gehandhaafd maar is er administratief geen sprake meer van een negatieve gebouwexploitatie en is er helder inzicht in besluitvorming en geldstromen. De subsidiegelden worden direct intern geboekt naar de kostenplaats voor de gebouwexploitatie. Er vindt daarom voor alle partijen geen administratieve rompslomp plaats alsmede het rondpompen van geld.”

1 Comment

1. Er zijn nu ateliers in gevestigd en dat heeft een grote culturele waarde.Er is geen behoefte aan weer een nieuwe vreettent in een natuurgebied.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.