Bo-Anne van Egmond – Musicalvereniging moet ’toestemming’ vragen aan Rob Scholte om postkantoor binnen te komen

DEN HELDER – Als de gemeente Den Helder en Rob Scholte een overeenkomst bereiken over het Rob Scholte Museum in het voormalige postkantoor, moeten de overige gebruikers eruit. Dat bleek maandagavond tijdens de commissievergadering over dit onderwerp.

Door Jaap Draaisma van het bureau Urban Resort werden twee scenario’s gepresenteerd, waarbij de vestiging van het Rob Scholte Museum duidelijk de voorkeur had, ook van de commissieleden. De andere variant sprak over horeca in de vorm van een café of hotel, woningen of werkruimte.

De gemeente hoopt in februari 2016 klaar te zijn met bemiddeling. ,,Er moet niets meer in de lucht hangen als we de intentieverklaring met Scholte tekenen’’, zegt wethouder Lolke Kuipers.

Dat het pand met ’monumentale waarde’ verkocht gaat worden is zeker, bleek wel uit de woorden van Kuipers: ,,Het scenario waar we niet op zitten wachten is dat de gemeente de exploitatie doet. Dat doen we nu al en dat bevalt voor geen meter.’’

Jaap Draaisma heeft een waardebepaling laten maken voor het postkantoor. Het precieze bedrag van deze bepaling wil hij niet vertellen: ,,Dan gaan mensen zich erop richten.’’ Hij geeft aan dat de waardebepaling ’enkele tonnen’ boven de woz-waarde van 1,1 miljoen zit. ,,Wat betreft het achterstallig onderhoud spreken we over bedragen tussen de vijf ton tot een miljoen.’’

Wethouder Kuipers wil de medegebruikers musicalvereniging Showboat en drie andere kunstenaars helpen aan vervangende ruimte: ,,Scholte heeft aangegeven dat hij geen onderhuurders wil hebben. We denken hen een oplossing te kunnen bieden. We hopen dit in het tweede kwartaal van 2016 te kunnen doen.’’

Anneke Tanja, voorzitter van Showboat, is blij met een andere ruimte: ,,Op een andere locatie hebben we meer zekerheid. Het zal rust brengen in de vereniging.’’

De musicalvereniging maakt gebruik van ruimtes in de kelder. Voor opslag, maar ook als werkruimte voor decors. Volgens de voorzitter verloopt de samenwerking met Scholte niet vlekkeloos: ,,We moeten ons bij hem melden als voordat we naar binnen mogen. Daar zijn we overigens niet mee akkoord gegaan. Het lijkt wel alsof hij alleen rechten heeft, terwijl we allemaal een bruikleenovereenkomst hebben.’’

Anneke Tanja zegt dat de kunstenaar de musicalvereniging overigens wel een aanbod heeft gedaan om te blijven: ,,Voor driehonderd euro per maand. Dat kunnen we niet betalen.’’ Showboat betaalt nu enkele tientjes per maand.

NHD, 9-11-2015, 23:39 (Update 9-11-2015, 23:39)

Monique Kohn · Den Helder
Man oh man, laat het aan het NHD over om van iets heel normaals dat ieder weldenkend mens zou doen heel suggestief iets smerigs te maken. Of laat Bo-Anne van Egmond soms iedereen binnen zonder er verder naar om te kijken, terwijl haar ‘huis’ vol met kunst staat/hangt ter waarde van een aanzienlijk bedrag?

Sjoerd Hansum · Johannes College Den Helder
Als je stelselmatig zo ontevreden bent over de berichtgeving door het NHD dan zou ik a) die berichtgeving niet meer lezen en derhalve b) geen reacties meer plaatsen.

Monique Kohn · Den Helder
Oh, proberen slechte/suggestieve journalistiek te veranderen middels kritiek mag niet? Alleen ja-knikkers zijn welkom? Volg anders uw eigen advies op: als u stelselmatig ontevreden bent over de reacties kunt u a) die reacties niet meer lezen en derhalve b) geen reactie op reacties meer plaatsen!

Sjoerd Hansum · Johannes College Den Helder
Monique Kohn Wel een beetje kinderachtig je reactie. Maar er zijn nu eenmaal mensen die vrijwel standaard commentaar hebben op de journalistiek van het NHD. Standaar/vrijwel standaard is wat anders dan ‘soms’. Ik vind het stuk helemaal niet tendentieus. Het geeft weer hoe de huidige ‘hoofd’ – gebruiker gebruik denkt te maken van het pand. En dat is op zich toch bedenkelijk te noemen. Ik ben overigens geen fan van Scholte zijn werk, maar wel voorstander van zijn museum. Laat hem eigenaar worden met behoud van minimaal de buitenkant van het pand.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Sjoerd Hansum “Er zijn mensen die”… noem even man en paard: ik? Tel het aantal keren dat ik kritiek heb gehad op de wijze van journalistiek bedrijven van het NHD het afgelopen jaar, en schrijf het hier op. Dan ben je een kerel met feiten. Het gaat hier om een verslag van een raadscommissievergadering, waarvan het bovengenoemde artikel een scheef beeld geeft, en een ondergeschikt punt aanroert, maar wel met de bedoeling Rob Scholte in een slecht daglicht te plaatsen (ook al vind ook ik dat een medegebruiker daar vrij toegang heeft): dat is onfatsoenlijke, manipulerende journalistiek. Niet best trouwens voor het trekken van meer abonnees, wat ik ze zeer toewens. Bedenkelijk dat een hoofdredacteur niet op objectiviteit van verslag let.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Opnieuw een vreemd staaltje partijdige journalistiek van het NHD: is dit de kop die de lading van het debat in de commissie dekt? Natuurlijk niet. De kop had moeten zijn: “Raadscommissie stemt ruim in met onderzoeken optie museum”.
En daarnaast wordt er niet opgemerkt dat wat wethouder Kuipers had gezegd in de pers over een “niet-marktconform” bod aan Scholte, door dhr Draaisma naar de prullenmand werd verwezen in zijn inleiding: “het moet wettelijk marktconform, anders is er sprake van staatssteun”. In dat geval zal er sprake zijn van een forse koopsom.

Jacques Van Velzen
Het blijft een slap aftreksel van de Telegraaf. Een waardeloos sensatiebeluste kop. Heeft niks te doen met de strekking van het verhaal. Het is letterlijk varkensvoer met zo’n kop…