Bo-Anne van Egmond – Mondriaan Fonds mag gebruik maken van pompgebouw Huisduinen + Redactie DHA – Werkatelier kunstenaars Mondriaanfonds blijft

Mondriaan Fonds mag gebruik blijven maken van pompgebouw Huisduinen

Huisduinen – Het Mondriaan Fonds mag de komende vier jaar gebruik blijven maken van het voormalig pompgemaal in Huisduinen. De bruikleenovereenkomst zou eind dit jaar aflopen. Het pompgemaal staat in de gemeentelijke afstoot nota uit 2011.

Volgens het college van burgemeester en wethouders geeft ‘de aanwezigheid van het Mondriaan Fonds een unieke culturele bijdrage aan de kunst en cultuur in zowel Den Helder als in Nederland (doordat het een grote aantrekkingskracht heeft voor zowel nationale als internationale kunstenaars). Verder passen de doelstellingen van het Mondriaan Fonds in de nieuwe visie op cultuur, waarin de nadruk gelegd wordt op experimenteren’.

Er wordt een kostprijs dekkende huur gerekend aan het fonds, van 16.246 euro. Maar omdat het fonds deze huur niet kan betalen, stelt het college voor een subsidie te verlenen van hetzelfde bedrag.

De afgelopen 11 jaren is het object gebruikt op basis van een gebruiksovereenkomst zonder feitelijke huurinkomsten. Gelet op de wet- en regelgeving (Wet Markt en Overheid) en de sterke wens om gebouwexploitaties los te koppelen van ‘indirecte gemeentelijke steun’ wordt een kostprijsdekkende huur gehanteerd van € 16.246,–. Een kostprijs dekkende huur betekent letterlijk een huurprijs waarbij alle eigenaarskosten (o.a. beheerskosten, zakelijke lasten, onderhoud en kapitaallasten) gedekt worden vanuit de huuropbrengsten.

Het college: ,,Feitelijk blijft de huidige situatie gehandhaafd maar is er administratief geen sprake meer van een negatieve gebouwexploitatie en is er helder inzicht in besluitvorming en geldstromen. De subsidiegelden worden direct intern geboekt naar de kostenplaats voor de gebouwexploitatie. Er vindt daarom voor alle partijen geen administratieve rompslomp plaats alsmede het rondpompen van geld.”

NHD, 27-7-2016, 12:46 (Update 27-7-2016, 12:48)

Werkatelier voor kunstenaars Mondriaan Fonds blijft in pompgemaal

Huisduinen – Het voormalige pompgemaal bij Huisduinen blijft beschikbaar voor kunstenaars via het Mondriaan Fonds. Den Helder schaart zich daarmee in een netwerk van bijzondere werkateliers in New York, Paris, Berlijn, Cairo, Rome en Rio de Janeiro.

Al bijna 11 jaar maakt het Mondriaan Fonds succesvol gebruik van het voormalig pompgemaal door kunstenaars voor korte periodes woon- en werkruimte te bieden. Dit draagt op verschillende manieren bij aan het culturele leven in Den Helder, door onder andere de organisatie van exposities, tentoonstellingen en activiteiten.

Het college van burgemeester en wethouders besloot deze week de samenwerking met het Mondriaanfonds voort te zetten met een huur- en subsidieovereenkomst voor vier jaar. Lolke Kuipers, wethouder stadsontwikkeling: “Den Helder zet zich hiermee als cultureel hart van de regio op de kaart”

Den Helder Actueel, 27 juli 2016 – 14:19

Reacties:

Rupert Sens
27 juli 2016 at 16:03
Heerlijk! Gewoon lekker cultureel! Een karakteristiek gebouw, opgedragen aan de hoge kunst. Veel beter dan al die hippe, culinaire uitspattingen van net even te optimistische ondernemers die alwéér een nieuwe ‘experience voor de tong’ hebben uitgevonden, namelijk de ‘ultieme eetbelevenis.’ Er zijn bovendien veel te veel eettentjes, dus ‘natuurlijke selectie’ is op termijn onvermijdelijk. Buikjesvullerij is bovendien een triviaal fenomeen dat kunstmatig op een voetstuk wordt gehouden door mensen die elkaar aansteken: ‘je moet zus, je moet zo.’ Natuurlijk moet je helemaal niks. Of misschien toch wel: bezoek eens een leuke expositie of een leuk klein concertje.

sukkels
27 juli 2016 at 21:03

Jantje123
27 juli 2016 at 19:23
En wat kost deze subsidieovereenkomst de bewoners van Den Helder?

Fred
27 juli 2016 at 20:42
Doe jij toch effe ?? Jij bent toch JANTJE BETON ?? Die komt vaak 123 over de balk.