Bo-Anne van Egmond – ‘De Kampanje Den Helder heeft geen plan B’ + Arjaen Kersten – Boeken kaften

‘De Kampanje Den Helder heeft geen plan B’

Den Helder – Schouwburg De Kampanje gaat ervan uit, dat de gemeenteraad de aangevraagde lening van 1 miljoen euro verstrekt.

Dat zegt directeur Arjaen Kersten.

Maandagavond werd tijdens de commissievergadering Bestuur en Middelen gevraagd aan wethouder Bob Haitsma wat er met de schouwburg zou gebeuren als ze deze lening niet zou krijgen. Daar kon de wethouder geen antwoord op geven.

Schouwburgdirecteur Kersten zegt, dat de schouwburg geen plan B heeft, mocht de aanvraag mislukken. ,,Dus op de vraag wat dan, is het antwoord, dat we het dan wel zullen zien. Als we bij een andere partij aankloppen, wordt gevraagd om een gemeentegarantie. We zien de gemeente echt niet als geldautomaat, maar meer als partner, waarmee we samenwerken. Daarom hebben we ons tot het college gewend.’’

Kersten benadrukt nogmaals, dat de exploitatie van De Kampanje goed is: “De bezoekersaantallen nemen toe, we halen een solide exploitatie. We hebben de lening gevraagd om een liquiditeitsvraagstuk. We zijn niet anders dan elk ander bedrijf in de opstartfase.”

NHD, 15-11-2016, 21:33 (Update 15-11-2016, 21:33)

Reacties:

HenkJan Kroese · Den Helder
Als de Kampanje niet anders is dan elk ander bedrijf in de opstartfase, moeten ze ook niet bij de gemeente om een lening vragen. Dat kunnen andere bedrijven in de opstartfase immers ook niet !
Daarbij komt dat de Kampanje going concern was ten tijde van de herhuisvesting.
Er kan dus helemaal geen sprake zijn van een opstartfase alsof het een nieuw bedrijf betreft.
Wel heb je dan te maken met een andere exploitatie structuur. Maar daar is niets mis mee volgens de directeur.
En als je dan een lquiditeits probleempje hebt van 1,5 miljoen euro mag ik hopen dat de uitleg naar de gemeenteraad iets gedetailleerder is dan de uitleg die wij te lezen krijgen.
De kans is groot dat het gevraagde miljoen er komt. Laat de gemeenteraad of het college in de rol van geldverstrekker dan wel van het recht gebruik maken om inzage te krijgen in de boeken en de liquiditeitsprognose. Een bank doet in dit soort gevallen niet anders.

Peter Folmer
Is het dan niet erg dom geweest om naast de lening van 2007 nog eens een externe risico volle lening aan te gaan? Hiermee heeft de directie de continuïteit van de schouwburg in gevaar gebracht en klopt nu aan bij de bevolking.
Het blijft allemaal heel schimmig, ook de uitleg van Bob Haitsma en zeker Kees Visser.

Boeken kaften

Hoe leuk is het om je boeken te kaften met posters van Theatervoorstellingen. Mijn zoon Thijmen (2003) doet het al sinds het moment, dat hij op de middelbare school zit. Hij zoekt posters uit van voorstellingen, die spelen in het theater, waar ik werk en heeft een voorkeur voor posters met een duidelijke link met het vak van het bewuste boek.

Vlak voor de herfstvakantie gebeurde er iets wonderlijks. De docent Duits riep Thijmen bij haar en nam hem even apart op de gang. Het ging overduidelijk over de kaft om zijn Duitse boek. Hij had hiervoor de poster gebruikt van de voorstelling “De Nazi en de kapper”, die momenteel door Nederland reist, Op de poster staat het woord ‘Nazi’ en er staat een afbeelding op, die in de verte zou kunnen lijken op een hakenkruis. De docent was duidelijk niet van de poster gediend, maar had niet eerder tegen Thijmen gezegd. Omdat de docent na de herfstvakantie waar genomen zou worden door een nieuwe docent Duits moest de kaft er plotseling af, geen discussie mogelijk. Thijmen probeerde uit te leggen, dat het een poster van een theatervoorstelling betrof en dat hij de kaft er daarom niet af wilde halen. Hij zag er het kwaad niet van in. De docent wilde niet naar zijn argumenten luisteren. Toen gebeurde er iets vreemds, de docent scheurde de kaft van het boek, liep de klas weer in en gooide de kaft met een boog demonstratief in de prullenbak, waarop Thijmen terug naar zijn plek liep.

De poster zit inmiddels weer om Thijmen zijn boek. Er was er nog één en die heb ik maar voor hem meegenomen in de hoop, dat zijn nieuwe docent er minder moeite mee heeft.

De Kampanje gaat dit jaar voordat het schooljaar weer begint een “boeken kaft event” organiseren, waar scholieren boeken kunnen kaften met de mooiste theater posters!

“De Nazi en de kapper” gespeeld door René van het Hof en René Groothof is door meerdere kranten gerecenseerd met 4 *. Naar verwachting is de voorstelling zeker de moeite waard. De bewerking is gemaakt door Helmert Woudenberg en gebaseerd op de gelijknamige controversiële roman van de Duitse schrijver Edgar Hilsenrath en speelt vrijdag 4 november 2016 om 20.30 uur in KeyKeg Zaal van de Kampanje.

PDF:
Arjaen Kersten – Column: Boeken kaften