BKB Campaign Watch – Jan Driessen + Henk Willem Smits – Verhalen over exit Aegon + Lucas Boon – ‘Onthaasting’ + NPO Radio – Oud VVD strateeg over komend electorale jaar
Jan Driessen is directeur en eigenaar van Q&A | Communicatie. Eerder was hij bij AEGON eind verantwoordelijk voor alle in en externe communicatie, reclame en sponsoring. Daarnaast is Jan sinds september 2008 voorzitter van de Bond van Adverteerders. Jan was 20 jaar journalist. Zes jaar parlementair TV verslaggever bij Den Haag Vandaag, 12½ jaar buitenlandverslaggever en later chef Nieuwsdienst bij respectievelijk KRO’s Brandpunt en Netwerk. Hij begon zijn journalistieke carrière als parlementair verslaggever bij NCRV’s Hier en Nu radio en werkte bijna zes jaar als parlementair verslaggever bij de dagelijkse televisierubriek Den Haag Vandaag. Jan stapte vervolgens over naar KRO’s Brandpunt voor de presentatie van een eigen wekelijkse live TV show Brandpunt Politiek Café. Daarna reisde hij ruim negen jaar de wereld over als buitenlandverslaggever voor Brandpunt en later Netwerk. Gedurende de campagnes in 2006 en 2007 was Jan campagne strateeg voor Mark Rutte en de VVD.
Woordvoerder der woordvoerders Jan Driessen is na dertien jaar dienst exit bij Aegon. Dat zong al langer rond, en er viel vorige week nog een sappig poststuk bij ons op de deurmat.
Bill Clinton op bezoek op de dag van de reclame? Jan Driessen doet het interview met de oud president. Ajax wint een schaal? Jan Driessen heeft hem namens sponsor Aegon eerder in handen dan de trainer van Ajax. Mabel Wisse Smit plaatst een Tweet? Jan Driessen wist dat al en re Tweet het als eerste. Feestje? Stan Huygens zet Jan Driessen op de foto. Premier Mark Rutte in het geding? Mattie Jan Driessen neemt het voor hem op. U begrijpt, we hebben het hier niet zo maar over de eerste de beste woordvoerder, Driessen is een hele grote. Niet voor niets benoemd tot voorzitter van de Bond van Adverteerders en vast jurylid van De Orangistische Telegraaf prijsvragen (http://www.telegraaf.nl/incoming/21548008/_Inhaakwedstrijd_De_Telegraaf.html). Uiteraard onthield hij zijn stem voor winnaar Aegon.
Dat valt natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde. Sommigen ervoeren zijn succes als een ‘megalomane egotrip’ en betichtten Driessen van ‘Zonnekoning gedrag’, aldus een bron binnen Aegon, die ons vorige week al tipte over het vertrek van Driessen. Vooral zijn boot tripjes op kosten van de zaak, waarna Driessen graag mocht twitteren welke VIP’s hij aan boord had, vormden een bron van ergernis. ‘Het draait al jaren steeds meer om Jan, en al lang niet meer om het bedrijf, dat alle rekeningen betaalt’, aldus de boze bron. Het ellebogen werk was al begonnen.
Volgens deze ingewijde, die zich bij ons meldde, is het vertrek van Driessen niet vrijwillig. Naar aanleiding van een advertentie van Aegon in De Telegraaf rond de abdicatie, waarin ons voormalig staatshoofd op nogal slijmerige wijze door Aegon wordt bedankt voor bewezen diensten, twitterde Driessen namelijk, dat Beatrix klant was van de Haagse verzekeraar (https://twitter.com/JanDriessen/status/328036123018407937). Dat verhaal werd door een woordvoerder van Aegon (niet Driessen) resoluut van de hand gewezen. Ten eerste, Driessens tweet, daar was niks mis mee, omdat in juridische stukken al regelmatig is, gemeld dat Aegon de verzekeraar van de Oranjes is. Ten tweede, hij zal helemaal niet vertrekken, maar gewoon voor Aegon blijven werken. Dat laatste is dus in ieder geval niet waar. Weer een woeker deukje in de ‘Eerlijk over Aegon’ campagne. ‘Ja sorry’, zegt Driessen nu tegen Quote. ‘Ik was op vakantie op dat moment, dat verhaal over die Tweet over Beatrix is echt onzin. Maar het klopte inderdaad wel, dat ik vertrek.’
Driessen vindt het welletjes na 14 jaar. ‘Ik ben juist gevraagd te blijven, die bron van jullie had het echt slechts half goed. Ik ben al jaren lang de langst zittende directeur communicatie in de financiële wereld. Ik ben nu nog energiek genoeg iets nieuws te doen, het ondernemerschap lonkt. Hoe in een groot bedrijf mooie ideeën laten bijdragen aan de visie en strategie van zo’n bedrijf, daar denk ik aan. Eerst moet ik wel ‘ontblauwen’,’ zegt Driessen verwijzend naar de huiskleur van Aegon. Driessen gaat zich het komende half jaar bezig houden met de overdracht van zijn taken, daarna gaat hij eerst een boek schrijven. ‘Over de leuke dingen, die ik heb meegemaakt, en met communicatietips.’
De zomer van Jan Driessen ‘Heerlijk gevoel van onthaasting’
Jan Driessen, zomer 2019 (1) (foto Mediatribune)
Tijdens zijn vakantie in de bergen bereidt communicatiestrateeg Jan Driessen zich langzaamaan voor op SAIL Amsterdam 2020 en denkt hij na over de vraag welke mediapartij de strijd om het echte contact gaat winnen.
Met zijn eigen bureau Q&A Communicatie verzorgt Driessen volgend jaar voor de tweede keer de communicatie rondom SAIL Amsterdam. ‘Een enorme klus en grote eer. Deze tiende editie wordt de meest verbindende en digitale ooit.’ Daarnaast staat er voor Driessen een aantal ‘spraakmakende rechtszaken‘ op stapel: OAD versus Rabobank, DSB versus DNB en Sumo restaurants versus FIOD en OM. Driessen ‘Rechtspraak heeft steeds meer van doen met communicatie en publiciteit, en het is van groot belang om alle facetten op een evenwichtige en feitelijke manier over het voetlicht te brengen.’
Jan Driessen, zomer 2019 (2) (met vriendin en makelaar Eva del Pino en man Hugo Hasenbos) (foto Mediatribune)
De zomer van 2019 staat voor Driessen in het teken van rust, regelmaat en eenvoud. Samen met zijn man Hugo verblijft hij op hun ‘eigen berg‘ met aan alle kanten uitzicht op de Middellandse Zee.
‘Voor dag en dauw wandelen met de honden van de buren en 2 kilometer zwemmen in diepblauwe baaitjes. Elke dag hetzelfde ritme geeft een heerlijk gevoel van onthaasting.’ Ook wordt er een (klein) beetje gewerkt. ‘Ik werk dagelijks ’s ochtends in een paar uur toch alle lopende zaken af. Maar Hugo legt daarna mijn telefoon en computer resoluut weg.‘ Driessen doet zich op zijn berg tegoed aan de watermerken Font Vella en Aqua Mineral Natural. ‘Van levensbelang hier.’
Welk marketingboek ligt er in je reiskoffer?
Om deze verwarrende en ontregelende tijd te kunnen begrijpen, is het cruciaal om 21 lessen voor de 21ste eeuw te lezen en herlezen. Het liberale marktdenken lijkt nu overgenomen door het opkomende nihilisme en dan heb ik het over Trump, Johnson en Baudet. Maar de briljante historicus Yuval Harari ontkracht in dit boek hun bestaansrecht. Op de lange termijn kunnen deze nationalistische partijen geen antwoord geven op de urgente mondiale vraagstukken.
Het mediaseizoen gaat straks weer van start. Hoe bereid je je daarop voor?
Het wordt ongelooflijk interessant welke partij de strijd om het echte contact gaat winnen. Wie kan de toekomstige verbindingen met onze doelgroepen het beste leggen? Via alle kanalen, gepersonaliseerd en op het gewenste moment. TMG, Persgroep, RTL en vooral Talpa zijn allemaal zoekende naar dat toekomstige geïntegreerde contact en verdienmodel. Ik verwacht veel van al het nieuwe media top talent bij Talpa, maar zie ook de Persgroep stappen in de goede richting maken.’
Jan Driessen, zomer 2019 (3) (wandelen met de honden van de buren) (foto Mediatribune)
Communicatie adviseur en oud VVD campagne strateeg Jan Driessen over komend electorale jaar
Communicatie adviseur en oud VVD campagnestrateeg Jan Driessen achter de microfoon (foto NPO)
Met communicatie adviseur en oud VVD campagnestrateeg Jan Driessen praten we over het electorale jaar, dat op punt van beginnen staat. Zijn de partijen up to date en kunnen zij een vuist maken tegen de goed georganiseerde organisatie, die Forum van Democratie al tijden in de campagne stand heeft staan?
Plaats een reactie