Binnenlands Bestuur – Den Helder boos om dubieuze rol staatssecretaris

Burgemeester Koen Schuiling van Den Helder begrijpt het niet. De nieuwe en goed functionerende jeugdgevangenis Doggershoek moet volgend jaar dicht. Een dubieuze rol is weggelegd voor staatssecretaris Fred Teeven (Justitie, VVD), die dinsdag de sluiting bekendmaakte. Als Kamerlid wierp Teeven zich begin dit jaar namelijk nog op als tegenstander van sluiting.

Compensatie

Dinsdag werd bekend, dat zes jeugdgevangenissen moeten sluiten. Er komen steeds minder jongeren in terecht en dus staan de gebouwen voor bijna de helft leeg. Voor de Doggershoek betekent het, dat er 300 arbeidsplaatsen gaan verloren. En dat terwijl de Helderse jeugdgevangenis er juist gekomen is als compensatie voor het verlies van arbeidsplaatsen, nadat de Koninklijke Marine haar activiteiten inkromp.

Pure kapitaalvernietiging

Begin dit jaar verzocht toenmalige staatssecretaris Albayrak Den Helder om documenten te laten zien, waaruit bleek, dat de Doggershoek een compensatie was voor het verlies van arbeidsplaatsen van de Marine. Ondanks dat Den Helder aan die oproep gehoor gaf en er volgens burgemeester Schuiling ‘onomstotelijk’ vaststond, dat het om compensatie ging, viel toch het doek voor de jeugdgevangenis. ‘Zonde‘, vindt Schuiling. ‘Uitgerekend de nieuwste instelling in een nieuw gebouw, dat volledig is gemaakt voor detentie van jongeren in combinatie met het geven van zorg, een systeem, dat goed draait, mensen, die gemotiveerd zijn. Het is pure kapitaalvernietiging.’

Boerderij

De vraag dringt zich op waarom juist de Doggershoek dicht moet. Schuiling: ‘Volgens de staatssecretaris is de bezettingsgraad van 48 procent te gering. Maar dat is een keuze. Want de jeugd is er – helaas – wel. En nu gaat dit nieuwe gebouw dicht, terwijl oudere, slechtere gevangenissen open blijven. We hebben dit jaar nog een grote boerderij gerealiseerd, zodat kinderen kunnen werken aan een terugkeer in de maatschappij. Je hebt hier het hele systeem zonder de verleidingen van de grote stad. Zonde als dat dicht gaat.’

Cynisch

Schuiling is er nog niet van overtuigd, dat het vanaf maart volgend jaar ook daadwerkelijk gedaan is het de Doggershoek. De gemeente heeft een brief gestuurd naar de Kamercommissie. Daarin staat nogmaals, dat de jeugdgevangenis als een compensatie naar Den Helder is gekomen en dat van sluiting daarom geen sprake kan zijn. Staatssecretaris Teeven heeft de burgemeester laten weten zich in te spannen om de Doggershoek snel te kunnen heropenen. ‘Maar u zult begrijpen dat ik daar een beetje cynisch over ben‘, aldus Schuiling. ‘Want nu is maar gebleken wat afspraken uit het verleden waard zijn en hoeveel een woord waard is.

Onbereikbaar

Wegens verbljif in het buitenland was staatssecretaris Teeven niet voor commentaar bereikbaar.

Binnenlands Bestuur, 18 nov 2010

Reacties:

Door hein gielen (gepensioneerd km)
op 21 november 2010 16:54

Door Bompa (gepensioneerd)
op 18 november 2010 20:49
Ben het roerend eens met Trijntje Eerder.
Stuur die jongelui uit Gouda er maar heen, zit hij meteen vol.
Pak nou toch eens aan met die jeugdcriminaliteit. Ze weten allang wie het zijn. Dan komt er waardering uit de bevolking.

Door Marcel (Materiedeskundige)
op 18 november 2010 11:58
Dat er minder jeugdigen gedetineerd worden is logisch, want OTS (jongeren met gedragsproblemen) en PIJ (jeugdige crimineeltjes) zitten gelukkig niet meer bij elkaar in 1 inrichting.
Het is bizar dat men bij de sluiting niet heeft gekeken naar de kwaliteit van het gebouw maar tevens naar de kwaliteit van de aanpak. De Doggershoek is niet alleen een prachtig modern gebouw maar ook de aanpak is adequaat. Neem bijvoorbeeld Eikestein in Zeist: daar zijn zowel gebouw als aanpak niet meer van deze tijd, sluiting dringend gewenst !

Door piet (org. adviseur)
op 18 november 2010 09:58
ja koen er zijn nog slechtere bestuurders dan jij binnen de VVD.

Door Trijntje Eerder (welstandelijk exterieurcomponiste)
op 18 november 2010 09:32
Ik had echt het idee dat dit kabinet iets zou doen aan de hufterigheid op straat o.a. door meer blauw en ook gewoon aanpakken. Nu blijkt dat er tal van jeugdgevangenissen dicht gaan omdat er geen boefjes meer zijn. Hier klopt dus iets niet. Of de vorige kabinetten hebben uitstekend werk gedaan maar hun resultaten verborgen gehouden. Of de boefjes worden niet opgepakt. Ik denk zelf aan het laatste. Te veel voorbeelden van hufterigheid zie ik elke dag weer. Berovingen, mensen die zonder reden in elkaar geramd worden, vuurwerkoverlast, scooteroverlast, geluidsoverlast, drugsgerelateerde criminaliteit enz. De burger durft zelf niet meer de boefjes aan te spreken want de politie komt of niet of veel te laat en dan heb jij het al voor je kiezen gekregen. Dus is mijn conclusie: dit kabinet zegt dat ze naar de burger luisteren maar doen het dus niet. En dat ze een boefje als Lucas laten zitten is ook al een veeg teken.

Door Aleida de Boer (griffie)
op 18 november 2010 09:03
ter info

Door Criticus (Ambtenaar)
op 18 november 2010 07:16
Klinkt logisch toch. Nieuwe panden sluiten en oude panden behouden…

Meer informatie:

1. Robert Stockmann 23 juni 2019 op 18:21

Het is voormalig Staatssecretaris Teeven. De nieuwe is Ankie Broekers-Knol, een Miverva Amazone.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.