BeatFM TV Heiloo – Paardenraces Drafcentrum Alkmaar stilgelegd, 25 april 2019 + Robin Kaandorp – Bestuur moet door acute geldnood nadenken over de toekomst van Alkmaarse drafbaan

Paardenraces Drafcentrum Alkmaar stilgelegd, 25 april 2019

Gepubliceerd op 25 apr. 2019

De paardenraces op Drafcentrum Alkmaar zijn met onmiddellijke ingang stilgelegd. Het drafcentrum verkeert in acute financiële problemen, bron: NH.

Reacties:

Alkmaar – Het was toch een donderslag bij heldere hemel. Het nieuws, dat het bestuur van de Alkmaarse drafbaan ruim een week geleden te horen kreeg. Weliswaar speelde de zaak al vele jaren, er was goede hoop, dat het gunstig zou aflopen. Die hoop is nog niet vervlogen, maar de realiteit is wel, dat de drafbaan door een eis van de curator van het failliete bouwconsortium Nawon in acute geldnood zit.

Het heeft allemaal te maken met de verkoop van de baan in Hilversum (in 1997) en de daaruit voortvloeiende wettelijke herinvesteringsplicht van de winst. Jarenlang was er het plan om in Almere een nieuwe baan aan te leggen, maar die baan kwam er uiteindelijk niet, terwijl de plicht bleef. “En omdat de belastingdienst niet eeuwig uitstel zou blijven geven, wilde de BV, waar de drafbaan in onder was gebracht, de herinvesteringsplicht van de hand doen”, vertelt Mark de Zoete, namens PSV Hilversum. Dat mag echter niet zomaar, waarna een soort fiscale truc werd toegepast (waarbij de herinvestering op een ander terrein werd gedaan) en de verplichting werd overgedaan aan Nawon. Het was het begin van een lange en ingewikkelde rechtszaak, waarbij het alleen al meer dan een jaar duurde voordat er een uitspraak kwam. In eerste instantie werd de zaak gewonnen door ’Hilversum’, maar het hoger beroep viel uiteindelijk negatief uit. “Dit geschil loopt al sinds 2010″, weet De Zoete. En een einde is er nog niet, want er volgt nu waarschijnlijk een cassatie. “Er zijn voldoende redenen om dat te doen. Alleen kan het zo drie jaar duren voordat er een uitspraak is.

En daar ligt het grote, acute probleem voor de drafbaan Alkmaar. Het Ovaaltje ’teert’ immers al sinds jaar en dag op het geld uit Hilversum. “Gezien de situatie in de drafsport is een nieuwe baan niet meer aan de orde en is indertijd besloten om dan Alkmaar er mee te ondersteunen”, legt De Zoete uit. Het uitgesproken vonnis is echter direct uitvoerbaar, met als gevolg, dat er meteen betaald moet worden. Om geen overhaaste beslissingen te nemen, werd daarna besloten om de drafbaan voor een half jaar te sluiten (en de meetings te cancelen), want om een aanvaardbaar aantal koersen op de Alkmaarse baan te behouden, zullen nieuwe initiatieven bedacht moeten worden. ,,Want grote sponsors binnenhalen, is in al die jaren niet gebeurd. Mede omdat bekend was, dat er nog veel geld uit Hilversum aanwezig is”, stelt Drafbaan voorzitter Arie Zwijnenburg. “Zonder het Hilversumse geld was Alkmaar zelfs allang dicht geweest”, is PR man Jan Bruin resoluut.
Dat er via andere wegen geld binnen zal moeten komen is duidelijk, maar of het gaat lukken is een tweede. “De drafsport heeft in Nederland al jaren te maken met een neergang. De korte banen, grasbanen en ’Wolvega’ (met dank aan veel Frans geld) draaien redelijk tot goed. Elders is de situatie problematisch. Want er zijn meer problemen”, weet Zwijnenburg. ,,Er zijn steeds minder beschikbare paarden, dus het is sowieso al lastiger geworden om koersen te organiseren.” En daarnaast schiet het ook niet op wat het aantal wedders betreft. “Met name de toename online valt tegen“, weet Bruin. De conclusie is dat zelfs als de cassatie positief uitvalt, de toekomst op de langere termijn onzeker blijft.

Alkmaarse Courant, 29 april 2019, 17:39

Meer informatie:

1 Comment

1. Ronald Ten Cate 8 september 2019 op 15:51

Heb vanochtend, 08-09-2019, een mailtje (feedback) gestuurd naar Koning Willem-Alexander mét de mededeling wát er gaande is op Drafcentrum Alkmaar omtrent de financiële moeilijkheden, die hét bestuur getroffen hebben! Doordat de rechtszaak onvoordelig was uitgevallen voor hét Drafcentrum Alkmaar, is het bestuur in financiële nood terechtgekomen. Heb Koning Willem-Alexander van Oranje-Nassau om financiële bijstand gevraagd om het Drafcentrum Alkmaar open te houden voor boeren, burgers en buitenlui, hopende u hiermede genoeg te hebben geïnformeerd, groet ‘k u met ruiterlijke groet, R. Ten Cate

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.