BastionOranje – Markt bij Jeroen: Ludieke actie van kunstenaar Ralph Posset

Precies zeven minuten duurde de actie van kunstenaar Ralph Posset (*) op maandag 4 januari 2016 om 13.00 uur..
Posset is de veel besproken kunstenaar omdat hij niet begrepen en miskend wordt. Daarom betreedt hij soms met de meest vreemde objecten de publieke ruimte. Zijn kunst is erg origineel, maar evenzeer platvloers, zoals kabouters en dildo’s die hij in de binnenstad verspreidde. Maar ook een toiletrol met een bijbeltekst op een expositie in Museum het Kruysenhuis in Oirschot, een kunstuiting die menigeen bevreemde.
Als excuus daarvoor voert Posset aan dat ‘..het om een idee gaat. En als ik dat heb ga ik het ook uitvoeren. In dit geval is het concept mijn portret. Ik sta namelijk in de voetsporen van Jeroen Bosch….’.

Maandag 4 januari 2016 – voor Posset blijkbaar de eerste dag van het jaar… – trok hij met twee volgelingen, die uitgerust waren met een ladder en bindtouw naar de Markt om voor het beeld van Jeroen Bosch zijn [bijna levensgroot] portret te plaatsen. Geen olieverf, maar een foto en nog wel gemaakt door de Brabants Dagblad fotografe Sandra Peerenboom.

Markt bij Jeroen
Kunstenaar Ralph Posset liet weer eens iets van zich horen.

Maandag 4 januari 2016, tegen twaalf uur was het nog tamelijk stil op de Markt, maar lopende de actie stond er een man of dertig merendeels wel echte Bosschenaren, plus 30 man personeel van restaurant Parkzicht uit Eindhoven, die een dagje Den Bosch deden. Dus het leek al heel wat.

Maar Posset kon tevreden zijn met deze actie. Dat de kunstenaar publiciteit had verkregen bevestigde ook een agent van Stadstoezicht, die het lukte hem te overtuigen om het bord weg te halen. Dat viel even daarvoor anders uit, toen college Wilma van Stadstoezicht, hetzelfde aan Posset vroeg en hij daarop weigerde dat zélf te doen…, waarop Wilma zei ‘…de gemeente te gaan inschakelen …’.

Publiciteit
Publiciteit of niet, Posset gaf aan een verslaggevers ter plekke aan dat dit kunst is. ‘Ik maak namelijk geen werk dat onverkoopbaar is….’. Ik zal er wel het hele jaar mee door blijven gaan. Die lui van de stichting Jeroen Bosch500 hebben toch ook humor….’
Rond de plek bij Jeroen Bosch waren een dertigtal echte Bosschenaren present. Die werden aangesterkt door een ploeg van Restaurant Parkzicht uit Eindhoven die hun ‘Dagje Den Bosch’ toevallig bij Jeroen begonnen.
Van de pers waren Brabants Dagblad, Omroep Brabant en TV73 aanwezig.

Het portret van Posset stond nog niet koud boven op de sokkel van het Jeroen Boschbeeld, of van diverse kanten kwamen de mannen en een vrouw van Stadstoezicht om de ludieke actie van Ralph Posset af te komen blazen.

Posset beoogde met zijn actie de organisatie van het Jeroen Boschjaar wakker te schudden. Hij ageerde tegen de vele miljoenen die voor dat jaar worden uitgegeven en het feit dat kunstenaars er maar bekaaid af komen.

Daarom doopt de kunstenaar dit jaar om in een ‘Ralph Possetjaar’ en voert zijn idee ook daadwerkelijk uit, zoals hij ter plekke aangaf door zijn [foto-] portret op de Markt, op de plek van Jeroen Bosch, om wie het dit jaar draait, te plaatsen.

(*)Zie pagina over Ralph Posset dd. 13 augustus 2009.

BastionOranje, 04-01-2016