AVROTROS – Welke Ten Toon Stelling was jouw Favoriet dit Jaar? + Museum Vereniging – Drents Museum wint de Museum Tijd Schrift Ten Toon Stelling S Prijs 2022!

Welke Ten ToonuStelling was jouw Favoriet dit Jaar? (Foto AVROTROS)

Welke Ten Toon Stelling was jouw Favoriet dit Jaar?

Voor het Vierde Jaar op Rij reikt het Kunst Platform Museum Tijdschrift de Ten Toonstelling S Prijs uit voor de Beste Ten ToonStelling van het Af Gelopen Seizoen. Dit zijn de 10 Genomineerden!

Kirchner en Nolde: Expressionisme, Kolonialisme

Stedelijk Museum Amsterdam

museumprijs---kirchner.jpg

Ernst Ludwig Kirchner, Nacktes Mädchen hinter Vorhang, 1910-1926 (foto Stedelijk Museum Amsterdam)

In deze Ten Toon Stelling werd er Niet Alleen Gekeken naar het Werk van Kirchner en Nolde, maar ook naar de Verhalen van de Geportreteerden. Hoe hingen hun Schilderijen Samen met de Mensen en Voorwerpen uit Buiten Europese Gebieden en Kolonialisme?

Allart van Everdingen (1621 – 1675): Het Ruige Landschap

Stedelijk Museum Alkmaar

museumprijs---everdingen.jpg

Allart van Everdingen, Bomen aan het Water, circa 1650 – 1660 (foto René Gerritsen | Stedelijk Museum Alkmaar)

De Nederlandse Kunstenaar Allart van Everdingen reisde in 1644 af naar Noorwegen om daar het Landschap te schilderen. Het bleek een Schot in de Roos, want zijn Schilderijen vonden Scheutig Aftrek in zijn Thuis Land. In Stedelijk Museum Alkmaar was de Eerste Grote Overzicht S Ten Toon Stelling van zijn Werk te zien.

Natasja Kensmil: A Poison Tree

Kunst Hal KAdE, Amersfoort

museumprijs---kensmil.jpg

Campagne Beeld Natasja Kensmil S A Poison Tree (foto AVROTROS)

Natasja Kensmil verbindt Heden en Geschiedenis, Persoonlijke Herinneringen en Collectief Geheugen. In haar Werk, dat Letterlijk en Figuurlijk Gelaagd is, toont ze Tegen Stellingen als Macht en Onmacht, het Aardse en het Spirituele en Geweld en Opoffering.

Artemisia:  Vrouw & Macht

Rijk S Museum Twenthe, Enschede

artemisia---header.jpg

Artemisia was Één van de Belangrijkste Vertegenwoordigers van de Italiaanse Schilder Kunst uit de Zeventiende Eeuw. Als vrouw manifesteerde zij zich in een mannenwereld, zonder zich te conformeren. De tentoonstelling draaide om het bijzondere leven en werk van Artemisia en past binnen een recente ‘herontdekking’ van de kunstenaar in de afgelopen decennia.

Nu te Zien! was bij deze tentoonstelling. Kijk de aflevering terug via de link hieronder!

Kijk Nu te Zien! Artemisia terug

Vergeet me niet: Portretten van Dürer tot Sofonisba

Rijksmuseum, Amsterdam

museumprijs---vergeet-me-niet.jpg
Petrus Christus, Portret van een Jonge Vrouw, circa 1470 (foto Gemälde Galerie der Staatlichen Museen)

Het Rijk S Museum stond in het Teken van Portretten uit de Vijftiende en Zestiende Eeuw. Hoe wilde men des Tijd S Vereeuwigd en Herinnerd worden? Deze Vraag werd Beantwoord aan de Hand van Thema S als Gezag, Schoonheid, Familie en Liefde.

Rob Scholte – Reproductie Verplicht

Museum de Fundatie, Zwolle

scholte---header.jpg

Rob Scholte – Reproductie Verplicht (1986) (Particuliere Collectie | Berlijn Pictoright Amsterdamm 2021)

Maar liefst vier verdiepingen waren gevuld met de schilderijen van Rob Scholte. De veelbesproken kunstenaar gaat schaamteloos aan de haal met bestaande beelden en eigent ze zich toe door middel van veranderingen, toevoegingen en contextverschuivingen.

Nu te Zien! was bij deze tentoonstelling! Kijk de aflevering terug via de link hieronder!

Kijk Nu te Zien! Rob Scholte terug

Paula Rego

Kunst Museum Den Haag

paula-rego---dans.jpg

Paula Rego, The Dance, 1988

Paula Rego groeide op in Portugal en verhuisde naar Engeland om te studeren. Daar groeide ze uit tot één van de grootheden van de hedendaagse figuratieve schilderkunst. Haar indringende schilderijen zitten vol symboliek, persoonlijke verhalen en maatschappelijke thema’s als macht, onderdrukking, seksualiteit en mythologie.

Nu te Zien! was bij deze tentoonstelling. Kijk de aflevering hieronder terug!

Kijk Nu te Zien! Paula Rego terug

In de ban van de Ararat. Schatten uit het oude Armenië

Drents Museum, Assen

museumprijs---ararat.jpg

Zaaloverzicht In de ban van Ararat (foto Drents Museum)

Aan de hand van circa 160 kostbare archeologische voorwerpen neemt deze tentoonstelling de bezoeker mee op reis door de fascinerende vroegste geschiedenis van Armenië. Met onder andere het verhaal van de hoge berg Ararat, het nationale symbool van Armenië.

Here We Are! Women in Design 1900 – Today

Kunsthal, Rotterdam

here-we-are---header.jpg

Advertentie voor Liisi Beckmann’s Karelia chair, 1966 (foto Zanotta SpA | Italy)

Meer dan honderd vrouwelijke ontwerpers van 1900 tot nu worden in de Kunsthal in de schijnwerpers gezet! Stuk voor stuk hebben ze een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van modern en hedendaags design.

NB: Deze tentoonstelling is nog te zien! Tot en met 30 oktober. Kijk dinsdag 13 september om 21.15 naar de Nu te Zien!-uitzending over Here We Are!

Russische Avant Garde | Revolutie in de Kunst

Hermitage Amsterdam

museumprijs---hermitage.jpg

Russische Avant Garde (foto AVROTROS)

Deze tentoonstelling was maar kort te zien, omdat de Hermitage haar deuren sloot na de inval van Rusland in Oekraïne. Het verhaal van de Russische avant-garde wordt uitgebreid verteld, beginnend in keizerlijk Rusland, via Malevitsj en Kandinsky en eindigend bij een broedplaats in een oude porseleinfabriek.

Stemmen

Deze lijst van nominaties voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2022 is geselecteerd door een vakjury. Welke tentoonstelling de prijs uiteindelijk wint is aan de bezoeker. Op de website van Museumtijdschift kun je tot 15 september stemmen op je favoriete tentoonstelling!

AVROTROS, 6 september 2022

https://www.avrotros.nl/nu-te-zien/gemist/detail/welke-tentoonstelling-was-jouw-favoriet-dit-jaar/

Drents Museum wint de Museum Tijdschrift Ten Toon Stelling S Prijs 2022!

Op dinsdag 27 september 2022 ontving het Drents Museum de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2022 voor de tentoonstelling In de ban van de Ararat – Schatten uit het oude Armenië.

De winnaar werd bekend gemaakt tijdens een ceremonie in het Kunstmuseum Den Haag.Het winnende musuem ontvangt € 10.000 en bijna 10.000 museumliefhebbers brachten dit jaar hun stem uit.

Met ruime meerderheid is de tentoonstelling ‘In de ban van de Ararat – Schatten uit het oude Armenië’ door het grote publiek tot winnaar gekozen. De motivaties daarbij zijn talrijk, maar wat bovenal werd gewaardeerd zijn de mooie presentatie, de heldere uitleg en de bijzondere kunstschatten.  De prijs werd uitgereikt door door Cathelijne Broers, directeur van het Prins Bernhard Cultuur Fonds.

Marina de Vries, hoofdredacteur Museum Uijdschrift: “We zijn vereerd dat bijna 10.000 museumliefhebbers bij deze vierde editie van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs hebben gestemd voor de Tentoonstelling van het Jaar. Dat ‘In de ban van de Ararat’ de overtuigende winnaar is geworden, geeft blijk van de bijzondere waardering die mensen hebben voor archeologie. Vanuit het nu oog in oog staan met een eeuwenoude cultuur met indrukwekkende objecten leidt tot nederigheid, verwondering en ontroering.

Harry Tupan, algemeen directeur van het Drents Museum “Heel bijzonder dat onze tentoonstelling ‘In de ban van de Ararat’ heeft gewonnen. Het mooie van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is dat het publiek kan stemmen. Wij beschouwen onszelf als het museum voor het publiek, we stellen de ervaring van de bezoeker in het museum centraal en niet de objecten.”

De Top 3

(1) ‘In de ban van de Ararat –  Schatten uit het oude Armenië’, Drents Museum, Assen
(2) ‘Artemisia. Vrouw & Macht’, Rijksmuseum Twenthe, Enschede
(3) ‘Paula Rego’, Kunstmuseum Den Haag, Den Haag

De Top 3 weerspiegelt de verschillende redenen waarom mensen graag musea bezoeken. Biedt een archeologietentoonstelling een zekere tijdloze verwondering, verdieping en schoonheid, de twee tentoonstellingen met bijzondere vrouwen in de hoofdrol sluiten aan bij de actualiteit. Vrouwelijke kunstenaars zijn lange tijd ondergewaardeerd gebleven en zijn aan een inhaalslag bezig. Dat zij wel degelijk indrukwekkende schilderijen maakten, is voor veel mensen een verrassing. Daarbij spreken ook de persoonlijke levens en verhalen van de vrouwelijke kunstenaars zeer tot de verbeelding.

Museum Tijd Schrift Ten Toon Stelling S Prijs 2022

De Museumtijdschrift TentoonstellingspOrijs is een jaarlijkse publieksverkiezing van de beste tentoonstelling van het culturele jaar. Een vakjury bepaalt de 10 genomineerden, waarna het publiek wordt uitgenodigd om te stemmen. Het winnende museum krijgt een geldbedrag van € 10.000. Editie 2022 liep van augustus 2021 tot en met juli 2022.

De 10 Genomineerden

De Tien Genomineerden voor de Museum Tijd Schrift Ten Toon Stelling S Prijs 2022 waren:

  • Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme’, Stedelijk Museum Amsterdam
  • Allart van Everdingen (1621 – 1675) Het ruige landschap’, Stedelijk Museum Alkmaar
  • Natasja Kensmil ‘A Poison Tree’, Kunsthal KAdE, Amersfoort
  • Artemisia, Vrouw & Macht’, Rijksmuseum Twenthe, Enschede
  • Vergeet me niet, Portretten van Dürer tot Sofonisba’, Rijksmuseum, Amsterdam
  • Paula Rego’, Kunstmuseum Den Haag, Den Haag
  • Rob Scholte – Reproductie Verplicht,, Museum de Fundatie, Zwolle
  • Russische avant Garde | Revolutie in de kunst’, Hermitage Amsterdam
  • In de ban van de Ararat – Schatten uit het oude Armenië’, Drents Museum, Assen
  • Here We Are! Women in Design 1900 – Today’, Kunsthal, Rotterdam

Vak Jury

De vakjury bestaat uit juryvoorzitter Cathelijne Broers, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, Peter van Duinen, directeur van de Vrije Academie en Marina de Vries, hoofdredacteur van Museumtijdschrift.

Partners

De verkiezing is een samenwerking tussen Museumtijdschrift, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Vrije Academie, SRC Reizen, de VriendenLoterij en Kunstmuseum Den Haag.

Museum Vereniging, 28 sep. 2022

https://www.museumvereniging.nl/drents-museum-wint-de-museumtijdschrift-tentoonstellingsprijs-2022