AVROTROS | Blok&Toine – Met stomheid geslagen door uitspraak Hugo de Jonge over Cultuursector + NRC – Test Wet is nekslag voor Musea, Theaters, Concertzalen en Bioscopen

Musea kunnen veilig open (1) (foto Pinterest)
Musea kunnen veilig open (2) (foto Gifer)
Musea kunnen veilig open (3) (foto vk.com))
Musea kunnen veilig open (4) (foto fontecedro.it)
Musea kunnen veilig open (5) (foto LinkedIn)

Directeur Mauritshuis met stomheid geslagen door uitspraak Hugo de Jonge over Cultuursector

Minister
Hugo de Jonge vindt, dat een Dagje Zonder Kunst moet kunnen (foto NOS)
Trek het je niet persoonlijk aan. We zijn allemaal Kunstliefhebbers tot en met. Maar als we een Dagje Zonder moeten, dan kan dat.” Het zijn de woorden van Hugo de Jonge gisteren bij de Persconferentie naar de Culturele Sector. Dit is tegen het zere been van de Kunst en Cultuurbranche. Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis in Den Haag, legt bij Blok&Toine uit waarom Musea wél open zouden moeten en kunnen.

Wie bepaalt wat essentieel is?

Gosselink was met stomheid geslagen toen ze de uitspraak van De Jonge gisteren hoorde. “Natuurlijk kunnen we een dag zonder Musea, er zal niemand dood om gaan. Maar het gaat niet om een dag, inmiddels gaat het om meer dan een jaar. In deze tijd zijn we soms even open geweest en hebben we geweldige steun gekregen van de Overheid waardoor het grootste deel van het personeel kon blijven.”

Maar de uitspraak van De Jonge gaat voor Gosselink over iets veel groters. “Wie bepaalt wat essentieel is? Wie bepaalt of ik liever naar een terras ga dan naar het Museum“, zegt Gosselink.

De Musea kunnen veilig open. ‘De hele branche steekt zijn handen er voor in het vuur

Onnodige klap

Het Mauritshuis is voor 40 procent afhankelijk van Buitenlandse Bezoekers, vertelt de Museumdirecteur. “Deze groep is tijdens de halve Lockdown periode niet gekomen en er was dus geen Ticketverkoop. Daarnaast krijgen Gemeentelijke Instellingen vaak niet dezelfde financiële tegemoetkoming die wij wel krijgen. Daar had deze Filosofische Klap van De Jonge niet bij hoeven komen.”

In België kan het wél

In België zijn de Musea grotendeels tijdens de Corona Virus Crisis open gebleven. Ook in Nederland zou dat kunnen, stelt Gosselink. “Zover ik weet is het daar allemaal veilig gegaan en waren er geen Besmettingshaarden. Daarnaast is er een nieuwe Bezoekersgroep bij gekomen in België.”

Mensen kozen in plaats van een ander uitje nu namelijk voor het Museum. Dit is voor de Musea ook geweldig. Vaak is het een Doel voor Musea om de Doel groep te verbreden.” Inmiddels is het Mauritshuis, net als andere Musea, klaar om mensen welkom te heten, vertelt Gosselink. “Het is volstrekt veilig om open te gaan, daar steekt de hele Branche zijn handen voor in het vuur.”

NPO Radio 1, woensdag 12 mei 2021

Test Wet is nekslag voor Musea, Theaters, Concertzalen en Bioscopen

Verplichte Toegangstesten voor Museum of Theaterbezoek houden het Publiek weg. De Test Wet moet van tafel, vinden Directeuren van Culturele Instellingen en Kunstenaars.

Met grote zorg kijken wij naar de Tijdelijke Test Wet, waar dinsdag 11 mei in de Kamer over gestemd gaat worden. Deze nieuwe Wet leidt tot nog meer hindernissen en Beperkingen voor Bezoek aan Cultuur. Beperkingen, die wel worden ingevoerd, maar waar de Einddatum niet van gegeven wordt.

De nieuwe Test Wet kan een uitkomst zijn voor Festivals en Massa Evenementen, zoals sportwedstrijden, waar veel mensen dicht bij elkaar komen, maar betekent de nekslag voor Musea, Theaters, Concertzalen en Bioscopen en zogenaamde Doorstroomlocaties, die ook al maanden gedwongen dicht zijn. Voor het Kunstpubliek betekent deze Wet alleen maar meer Drempels om Schoonheid, Troost en Kennis op te doen in de Cultuur.

Voor een bedrag. dat oorspronkelijk op ruim een miljard euro werd geschat worden Verplichte Testlocaties ingericht. Bezoek aan Culturele Instellingen als Musea en Theaters mag als deze Wet te ver wordt doorgevoerd alleen als de Bezoeker kan bewijzen zo juist getest te zijn. Deze Drempel blijkt voor het Publiek te groot. Dat hebben de zogenaamde Pilot Testen voor Toegang de afgelopen tijd bewezen.

De Culturele Sector kan dit financieel niet meer aan. Dus zullen na invoering van de Test Wet extra Financiële Steunmaatregelen noodzakelijk blijven. Die komen dus nog bovenop de al zeer aanzienlijke kosten van deze Test Wet. Een miljard, waarvan geen cent naar de Kunsten of Kunstinstellingen gaat.

De uitgebreide ervaring van vorig jaar kan onmiddellijk weer ingezet worden

Het onthutsende is, dat er een goed, goedkoop en praktisch alternatief is: de vorig jaar uiterst zorgvuldig ontwikkelde Protocollen, waarmee Culturele Instellingen (en Doorstroomlocaties) veilig open kunnen. De uitgebreide ervaring van vorig jaar kan onmiddellijk weer ingezet worden. Uit de maanden, waarin Musea, Theaters en Bioscopen open waren, is duidelijk gebleken, dat er geen extra uitbraken van Corona voorkwamen bij Cultuurbezoek, kortom dat dat veilig kan. Zonder dat dit extra Wetgeving of Investeringen vereist.

In België zijn de Musea al maanden open. Dit leverde een hele nieuwe groep Museumgangers op. Mensen, die nog nooit of zeer sporadisch in het Museum geweest waren. Het aanboren van nieuw Publiek in plaats van het Publiek nog meer Drempels geven, zou een zeer welkom en positief alternatief zijn voor de desastreuze Plannen, zoals ze nu op papier staan.

Wij hopen, dat de Kamer de Test Wet afwijst, of in ieder geval zodanig aanpast, dat de Culturele Sector, de Musea, de Doorlooplocaties, de Podia, Theaters en Bioscopen zo spoedig mogelijk heropend kunnen worden met de afgelopen jaar reeds opgedane ervaring.