Ashley Lynn – Zaterdagmiddag en kunst (een bezoek aan het Rob Scholte Museum)

posted on JANUARY 17, 2015

Vanmiddag gingen Joost en ik naar het museum! :)

Den Helder heeft, op z’n zachtst gezegd, niet zo’n positieve reputatie. Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom, want ik vind het hier héérlijk. Natuurlijk komt dat doordat ik hier geboren ben, maar ik ben deze stad nog eens extra gaan waarderen nadat ik in verschillende andere steden heb gewoond. Als je goed kijkt (en een beetje zoekt), dan zijn er namelijk zoveel mooie dingen te zien. Sinds vanmiddag kan ik zeggen dat het Rob Scholte Museum er daar absoluut één van is. Ik heb geen idee waarom deze bestwelgrote kunstenaar in onze stad is neergestreken (misschien omdat hij ook al dat moois wel zag?), maar zijn museum is zeker een aanwinst voor de stad!

In het oude postkantoor vind je zowel zijn eigen kunst (o.a. te zien op de twee bovenstaande foto’s), als een groot deel van zijn kunstcollectie. De kunstwerken hangen verspreid over de verschillende gangen en kamertjes. Geen enkele hoek is onbenut gelaten en daardoor is er heel erg veel te zien. Hier en daar vind je ook een sculptuur.

Of een tiet aan de muur! Denk ik?

Rob Scholte heeft een tijdje in Japan gewerkt en dat kan nog wel eens de reden zijn dat er ook aardig wat Japanse kunst te vinden is in zijn collectie. Deze foto maakte ik vanwege de patronen op de kimono, als een soort van “inspiratie” (dat klinkt wat pretentieus, maar dat betekent dus gewoon dat ik het mooi vond, haha). Ik heb trouwens totaal geen verstand van kunst, maar daar laat ik me nooit door tegenhouden ;)
In het museum hangen geen lichtspotjes of informatiebordjes naast de kunstwerken. Dat maakt het sowieso al een hele andere ervaring dan een gemiddeld kunstmuseum. De collectie is zowel groot als heel divers en komt in het wat oude smoezelige postkantoor goed tot z’n recht. Het voelt eigenlijk alsof je gewoon even bij iemand thuis in z’n privé collectie aan het snuffelen bent (wat in zekere zin ook zo is, want Scholte woont boven het museum).

Ook een bezoek aan het Rob Scholte Museum brengen? Ik kan het je zeker aanraden! Een kaartje kost maar € 2,50, dus daar hoef je het in ieder geval niet voor te laten. Als je geluk hebt dan word je ook nog eens begroet door de kunstenaar zelf. Mocht je prangende vragen hebben over bijvoorbeeld zijn kunstcollectie, dan kun je hem die dus persoonlijk stellen. Best een pluspunt! Wij hielden het bij een kort gesprekje en hebben in totaal een uurtje doorgebracht in het museum. Daarna kun je natuurlijk nog de stad in voor een lekkere kop koffie of een wandeling maken langs zee. Mocht je nog tips willen, dan weet je me te vinden ;)

Rob Scholte Museum
Adres: Middenweg 172 -174 (naast het centraal station)
Kosten: € 2,50
Openingstijden: vrijdag, zaterdag en zondag van 12.00u – 17.00u

Fijn weekend allemaal! x

(mocht het nog niet duidelijk zijn, vooral na de slechte iPhone foto’s (lol); ik ben niet betaald om dit te schrijven, maar vond het gewoon oprecht leuk en dat deel ik graag!)

THIS ENTRY WAS POSTED IN ART, DAILY MUSINGS, DEN HELDER

←VIJF PUNTEN (OFTEWEL, VAN ALLES EEN BEETJE)VANDAAG→

4 RESPONSES TO ZATERDAGMIDDAG EN KUNST (EEN BEZOEK AAN HET ROB SCHOLTE MUSEUM)

Sylvia says:
JANUARY 17, 2015 AT 10:04 PM
Klinkt goed! Al zouden ze vloer hier en daar toch echt wel wat mogen opknappen. En juist de verhalen achter de schilderijen vind ik mooi, nu mis je toch een stuk van de ervaring. Toch maakt het wel nieuwsgierig. Mooie foto’s ook :)

Ashley
January 17th, 2015 at 10:19 pm

Haha, ja ik snap wat je bedoelt. Ze zijn volgens mij wel van plan om het pand wat op te gaan knappen, maar ik moet zeggen dat het hele sfeertje er eigenlijk ook wel weer bij past. Wat betreft de verhalen achter de kunstwerken: tsjah, het heeft twee kanten. Je hebt nu wel meer oog voor het kunstwerk in plaats van voor het informatiebordje :) Het heeft ook wel weer wat om er zelf een interpretatie aan te geven. Al had er bij sommige stukken best een bordje bij gemogen, toch handig voor de niet-kunstkenners (zoals ik ;) ).

Elisa says:
JANUARY 18, 2015 AT 8:52 AM
Wat leuk dat je dit wou delen :D

Rana says:
JANUARY 23, 2015 AT 10:14 AM
Ziet er leuk uit! Ik zou, zoals je zei in je comment hierboven, bij sommige stukken ook wel een bordje willen. Gewoon al om de bedoeling/inspiratie van de kunstenaar of zelfs enkel de naam van het kunstwerk te weten te komen, dan kan je er nog steeds zelf een eigen interpretatie aan geven.

Fijn dat je dit deelde op je blog, aangezien Den Helder toch wat ver is voor een Belgisch meisje in Antwerpen om even te bezoeken, haha!