Artspotter Kunstbeschouwing – Periode 1985-nu: postmodernisme in de beeldende kunst

Inhoud: postmodernisme in de beeldende kunst

Docent: Carel Gelderblom

Duur: variabel voor groepsboekingen bijv. 3 of 4 bijeenkomsten van elk 80 minuten (exclusief pauze)

Prijs: 40,00 euro p.p.

Waar anderen moeite hebben om een representatief overzicht te geven wat betreft de huidige stand van zaken in de beeldende kunst, voelen wij ons juist op dit terrein als een vis in het water. Door al jarenlang ingewijde te zijn in de wereld van de actuele kunst en de vele contacten met hedendaagse kunstenaars ligt juist hier de kracht van Artspotter. U vindt bij ons een verrassend gevarieerd aanbod, waarbij u zelf bepaald via welke invalshoek u geïnformeerd wenst te worden. Bij de eerste mogelijkheid benaderen we de hedendaagse kunst vanuit een aantal specifieke onderwerpen, zoals:

1) Het zelfportret in de hedendaagse kunst.
2) Het lichaam in de hedendaagse kunst.
3) Het landschap in de hedendaagse kunst.
4) De stad in de hedendaagse kunst.
5) De boodschap in de hedendaagse kunst.

Bij de andere mogelijkheid bekijken we de hedendaagse kunst vanuit een breder, meer maatschappelijk perspectief:

Hoe kon het gebeuren dat Nederlands meest vooraanstaande kunstenaar uit de jaren tachtig, Rob Scholte, slachtoffer werd van een bomaanslag en beide benen verloor? Waarom vernoemde een inmiddels toonaangevend videokunstenaar zichzelf naar Pippi Langkous? Waarom draagt Elton John een nummer op aan de Nederlandse fotograaf Ruud van Empel en kan Damiën Hirst met doormidden gezaagde koeien een plekje in het kunstwalhalla veroveren?

Dat en veel meer in deze cursus met een verfrissende kijk op kunst en kunstenaars over de periode vanaf 1985 tot nu. Maatschappelijke achtergronden, smakelijke anekdotes, scherpe analyses van de kunstwerken en verrassende cross-overs naar de gewone mensenwereld schetsen het beeld van de huidige stand van zaken in de beeldende kunst.

Bijeenkomst 1: Postmodern?

Wat is postmodernisme en wanneer ben je precies een postmodernist. Om dat uit te vinden gaan we o.a. maar eens buurten bij het interdisciplinaire werk van Rob Birza , een beetje samplen met Rob Scholte en een beetje knutselen met Teun Hocks.

Bijeenkomst 2: De stille revolutie!

Een kijkcursus digitaal foto’s bewerken met o.a. Micha Klein, Ruud van Empel en Loretta Lux en een blik over de grenzen op zoek naar andere hedendaagse pareltjes.

Bijeenkomst 3: Controversieel of commercieel?

Spraakmakende kunst van nu; net op het randje of dik erover! Met o.a. Wim Delvoye, Damien Hirst, Katinka Simons, Tracey Emin.

Bijeenkomst 4: Bluff your way into art!?

Crisis in de kunst, of gaan de nieuwe rijke Russen de markt opstuwen? Waar staan we en waar gaan we naartoe? Who’s hot, who’s not ? We kijken naar jong aanstormend talent. Beetje namedropping om indruk te maken op recepties, altijd handig! Waar zie je de kwalitatief goede hedendaagse kunst, welke galeries hebben het neusje van de zalm? En dus misschien een verkapt aankoopadviesje?
Meer info: Hoe we vanaf de jaren tachtig weer de zichtbare werkelijkheid mochten gaan nabootsen en hoe we mochten gaan ‘citeren’ uit de kunstgeschiedenis. Een beetje ‘samplen’ of een leuke remake, het mag gewoon allemaal. Weg met het verbeteren van de wereld en het politieke engagement, weg met het verbeten najagen van vernieuwing. Geen scheiding meer tussen de verschillende kunstdisciplines, gewoon lekker alles door elkaar heen gebruiken. Ook binnen het eigen werk heen en weer schieten van de ene stroming naar de andere is geen probleem. Vandaag een expressionistisch bloem stilleven schilderen, morgen een Rietveld stoel in elkaar flansen en met drek besmeuren. En dus en passant nog even lekker ‘citeren’ uit de kunstgeschiedenis en klaar ben je als postmodernist!

Maar past deze beschrijving van het postmodernisme eigenlijk wel op de kunst van nu of is er alweer sprake van Post-postmodernisme? De kunstenaar mag al jaren weer maatschappelijk betrokken werk maken en met die remakes en samples uit de kunstgeschiedenis zijn we nu ook wel weer zo’n beetje klaar. De geborduurde versie van ‘De Schreeuw’ van Munch kan dus gewoon weer terug naar zolder. Verheugend is dat kunst weer ouderwets in opspraak kan raken door datgene te doen waar ze goed in is; ons een spiegel voorhouden. En blijkbaar is wat we van onszelf zien niet altijd even verheugend, getuige bijvoorbeeld de reacties op het werk van Katinka Simonse en haar ( huis)dieren projecten. Ze laat ons zien hoe we met onze huisdieren en hoe we met consumptiedieren omgaan. De agressie ten aanzien van haar werk was zo overweldigend dat ze de duizenden hate-mails die ze hierover mocht ontvangen bundelde. Kan of moet de beeldende kunst de oude stellingen hernemen van ‘the thorn in your side’?

Ontdaan van het zweverige rookgordijn dat door sommigen rond de kunst wordt opgetrokken worden kunstenaars, kunstwerken en mechanismen uit de wereld van de beeldende kunst op een begrijpelijke manier besproken. Verhelderend en relativerend met tegelijkertijd een gezonde dosis humor kenmerkt onze aanpak, zonder de inhoudelijke kwaliteit uit het oog te verliezen. U kunt op aangename en ontspannen wijze kennis nemen van de huidige stand van zaken in de (inter)nationale beeldende kunst zonder dat er een hele hoop voorkennis vereist is.

Art-Spotter
ARTSPOTTER is een jong bedrijf dat zich toelegt op het verzorgen van cursussen, lezingen, rondleidingen en aanschafadviezen betreffende moderne en actuele beeldende kunst. In ons aanbod treft u tal van interessante en bijzondere onderwerpen aan, met soms een verrassend lokaal tintje.

Artspotter Kunstbeschouwing
Van den Hoonaardstraat 8
3037 TB Rotterdam
T: 010-4118201
E: info@art-spotter.nl
W: http://www.art-spotter.nl

http://www.art-spotter.nl/hedendaagse-kunst/