Arie Booy – Blauwe toekomst in handen Kees Visser + ‘Sluis oplossing’

Blauwe toekomst in handen Kees Visser

Blue Growth (foto European Commission)

Blue Growth (foto European Commission)

Den Helder – Voor een maritieme stad als Den Helder ziet de toekomst er blauw als de kleur van water uit. Dat bleek donderdagmiddag tijdens de afronding van het eerste project van Port4Innovation.

Havenwethouder Kees Visser kreeg uit handen van vertegenwoordigers van het lokale zakenleven en de havenbaronnen het zogenaamde Blue Growth Pamflet uitgereikt. Dit document moet de ’blauwe groei’ van ondernemingen en voortstuwen.

Port4Innovation zelf wordt voortgestuwd door Marja Doedens, die al ruim tien jaar de kar trekt op diverse terreinen in de door overheden en bedrijfsleven gesubsidieerde werkgelegenheid, waar Den Helder in uitblinkt. Doedens: “Het eerste innovatieproject nadert de afronding en daarom willen de projectpartners de resultaten graag met delen.”

Dat gebeurde tijdens een goed bezochte bijeenkomst De Kampanje in Den Helder. Het project is gefinancierd door de partners, de gemeente Den Helder, de provincie Noord-Holland en de Europese Unie.

Concreet zijn er diverse spannende initiatieven gaande op het vlak van corrosiemodellering (roestbestrijding), waar objecten in het zeewater veel van te lijden hebben. Voedsel halen uit de kweek van zeewier wordt nu Blue Growth genoemd. Daarnaast zijn Doedens en haar team druk geweest met innovatieve ecosystemen en het bijstaan van (startende) ondernemers in de offshore support en wellness.

Helderse Courant, 20 december 2019

https://www.noordhollandsdagblad.nl/regio/noordkop

’Sluis oplossing’

Om onderlopen van marinehaven af te wenden

Den Helder – Een sluis in de havenmond als bescherming tegen de rijzende zeespiegel en het onderlopen van de Nieuwe Haven.

Dat idee lanceert havenbaron Daan Groot als oplossing voor de berekeningen van klimaatdeskundigen en Rijkswaterstaat over de te verwachten stijging van de zeespiegel.

Het rijzende water zal in de loop van deze eeuw de kades van de marinehaven doen overstromen, waarschuwde ook de Helderse wetenschapper Eric Boschloo de afgelopen jaren meermalen in deze krant. In tegenstelling tot de stad, is de marinehaven niet beschermd door adequate dijken. De grote kades voor de oorlogsschepen zijn aangelegd in een tijd, dat niet bekend was dat de zeespiegel zo’n 80 centimeter hoger kan zijn in de tweede helft van de 21e eeuw.

Visionair

Dit probleem is op te lossen “door de bouw van een grote schutsluis in de havenmonding”, betoogt Daan Groot, die enkele maritieme bedrijven heeft opgericht. De jutter lanceert vaker visionaire ideeën, die soms wel en soms niet tot uitvoering leiden.

Groot: “Kijk, IJmuiden heeft drie zeesluizen. Waarom zou Den Helder er dan niet een kunnen krijgen.” De havenbaron geeft toe, dat de allergrootste oorlogsschepen niet in zo’n sluis passen of de sluis moet ruim 200 meter lang worden. Groot pakt pen en papier en schetst de huidige situatie van de zeekant. “Je kunt aan de buitenzijde van de haven ook pieren maken om schepen, zoals de Karel Doorman en de nieuwe Den Helder te laten afmeren.

Havenwethouder Kees Visser noemt het voorstel van Daan Groot interessant, maar wijst op de plannen, die ’Building with nature’ worden genoemd: “De pieren verlengen en zo aanleggen, dat we land maken aan de buitenzijde.” Het duurt nog vele jaren voor dit project aangepakt kan worden.

Adjunct directeur Kees Turnhout van Port of Den Helder heeft zijn werkzame leven als marineofficier doorgebracht. Hij tekent aan: “Oorlogsschepen kun je niet onbeschermd afmeren. De Koninklijke Marine gaat nooit akkoord met een deur in de haven. De belangrijkste reden voor offshore bedrijven om voor onze stad te kiezen is het feit is, dat je zo de haven in en uit kan varen.

Helderse Courant, 24 december 2019

https://www.noordhollandsdagblad.nl/regio/noordkop

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Visser
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marja+Doedens
https://robscholtemuseum.nl/?s=zeewier
https://robscholtemuseum.nl/?s=Blue+Growth
https://ec.europa.eu/maritimeaffairs/policy/blue_growth_en
https://www.tkimaritiem.nl/blue-growth/
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nieuwe+Haven
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rijkswaterstaat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Daan+Groot
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eric+Boschloo
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Turnhout
https://robscholtemuseum.nl/?s=Port+of+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koninklijke+Marine