Arie Booy – Asbest in gebouw 72 maakt stadhuis op Willemsoord een stuk duurder: Fracties willen weten waarom de verwijderingskosten niet zijn meegenomen in het budget

Gebouw 72 waar asbest in zit (foto NHD)

Er zit asbest in gebouw 72 en dat maakt stadhuis op Willemsoord een stuk duurder: Fracties willen weten waarom de verwijderingskosten niet zijn meegenomen in het budget

Den Helder – Asbest in gebouw 72 maakt het nieuwe stadhuis een stuk duurder dan het gemeentebestuur doet voorkomen. Diverse fracties hebben vragen gesteld over het probleem.

Dat stelt de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed. Gebouw 72 is het gebouw naast het bassin. De gemeente heeft dit pand bestemd als onderkomen voor ambtelijke afdelingen. In gebouw 66 komen de bestuursdiensten, het college en publieke balies.

Er zijn raadsvragen over het asbest gesteld naar aanleiding van een rapport van Schutte Asbest Inventarisaties uit 2018. Er zit asbest in vloeren en in kit tussen de kozijnen en buitenmuren. De partijen, die vragen stellen willen van het college weten waarom de kosten voor verwijdering van het giftige materiaal niet zijn meegenomen in het budget voor het maken van een stadhuis in het gebouw.

Het gedroomde stadhuis in gebouw 66 (foto NHD)

Voorzitter Paul Schaap van de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed gaat een stap verder: “De realisatie van een stadskantoor op Willemsoord gaat miljoenen euro’s meer gaat kosten, dan de 24,8 miljoen euro, die vorig jaar door de gemeenteraad is toegezegd. De motie van de coalitiepartijen, die op woensdag 4 november is aangenomen, toont dat opnieuw aan. Evenals onze schriftelijke vragen van 6 november over asbest in gebouw 72.”

Motie

Vorige week woensdag heeft de raad een motie van de coalitiepartijen aangenomen, waarin het College onder meer wordt gevraagd om flankerende maatregelen te realiseren voor de komst van het stadhuis op Willemsoord. Schaap: “Uit een rapport van 2018 blijkt, dat er in gebouw 72 op diverse plaatsen asbest is aangetroffen. Met asbest verwijdering is in de kostenraming voor het stadskantoor geen rekening gehouden.

Daarnaast zijn er zaken nodig als een nieuwe brug over de Boerenverdriet sluis, een ontsluitingsweg over Buitenveld, de aanleg van parkeerplaatsen aldaar, een voetgangersbrug over de Museumhaven en de verplaatsing van de kades van de Museumhaven. Allemaal zaken, die niet begroot zijn.

Volgens de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed zijn de kosten van asbestverwijdering niet opgenomen in de begroting voor het nieuwe stadhuis op de werf. Het is standaardprocedure om bij een bouwproject in een bestaand gebouw te kijken naar de kosten, die gemaakt moeten worden om aan de hedendaagse eisen te voldoen.

Woordvoerder Joyce in ’t Veld bevestigt, dat er wat speelt: “Hier zijn schriftelijke vragen over gesteld door een aantal fracties.” Het College bezint zich nu op de antwoorden.

Helderse Courant, 11 november 2020, 11:05