Arie Booy – Geen alleenrecht voor Rob Scholte in postkantoor

DEN HELDER – De gemeente wil het oude postkantoor niet exclusief aan kunstenaar Rob Scholte gunnen.

Donderdagmiddag maakte het college bekend dat het tweede businessplan dat Scholte op 1 juni heeft ingediend wederom geen financiële onderbouwing kent. In een raadsinformatiebrief stellen burgemeester en wethouders: ‘De samenwerking met de heer Scholte heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Van het aanbod tot ondersteuning bij het opstellen van het businessplan is geen gebruik gemaakt. Uit het procesverloop en het businessplan concluderen wij dat voor het Rob Scholte Museum in het voormalig postkantoor geen solide basis bestaat.’

De gemeente stelt de raad nu voor ook andere kunstenaars de gelegenheid te geven om tegen betaling in het postkantoor te gaan werken. Dat is tegen de wil van Rob Scholte. De kunstenaar kent de brief nog niet en wil die eerst rustig lezen: ,,Ik heb eerder een brief aan de gemeente gestuurd en als dit het antwoord is, zal ik daar op reageren.”

Den Helder wil de ruimten in het postkantoor tegen een marktconforme huurprijs aanbieden aan Rob Scholte en anderen. In het najaar zal daar een voorstel over worden gedaan aan de gemeenteraad.

NHD, 25-6-2015, 16:50 (Update 25-6-2015, 17:20)

Reacties:

Henk van Kuijk · Populaire reageerder · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Uit dit persbericht blijkt dat Scholte ook alleen marktconforme huur zou moeten betalen. Dat essentiële gegeven ontbrak natuurlijk ook nadrukkelijk, ten behoeve van het opstellen van een businessplan. Een kapitale huur dus. Niet erg fatsoenlijk om dat nu pas bekend te maken, na maanden getouwtrek en gehannes. Had gelijk gezegd, college, dat jullie 1 euro bruikleen en zelf opknappen helemaal niet wilden.

Dagobert Duck · Populaire reageerder
Er staat ook , dat hij niet het alleenrecht heeft tot gebruik. Dus ook geen huurpenningen voor het hele gebouw.

Jan de Wit · Populaire reageerder
Ik krijg uit deze hele geschiedenis wel de indruk dat Scholte niet de makkelijkste persoon is om zaken mee te doen. De politiek heeft een verantwoordelijkheid voor ALLE inwoners en besteding van belastinggeld.

Waarom denkt Scholte alleen recht te kunnen krijgen van het postkantoor tegen een lagere dan markt-conforme huurprijs? Hij wil dus overheidssubsidie die niet voor andere kunstenaars beschikbaar is. Daarnaast is er een financieel risico bij gebrek aan een goed onderbouwd businessplan.

Ik krijg de indruk dat Scholte en het bestuur van Den Helder elkaar verdienen. Beide koppig als ezels en niet in staat tot compromissen.

Zeker Jan, rustig aan tafel, met adviserende deskundigen erbij, kan blijkbaar niet. Maar ook hier ga je uit van iets dat je veronderstelt. Feit is dat Scholte aan het gemeentebestuur gevraagd heeft: Mag ik voor 1 euro, en zelf opknappen (veel geld)? Voor hoeveel mag ik huren? Voor hoeveel mag ik kopen? Hij kreeg maandenlang GEEN antwoord. Nu opeens is het: marktconforme huur (ken je de vierkantemeter prijs in het centrum? niet mis, A-locatie), en je museum komt er niet. Wel een businessplan eisen (terecht), maar niet je eigen financiële kaarten op tafel leggen: fout. Duidelijk is dat er een afstand is ontstaan tussen de coalitiefracties, de verkiezingsuitslag en -richting, en waar het bestuur heen wil. Helaas sturen de coalitiepartijen niet bij. De oppositie lacht in zijn vuistje. Die ondermijnen alleen maar.