Archief Frits de Coninck – Rob Scholte

Rob Scholte blijft hype. Het is een kunstenaar die als weinig andere kunstenaars de publiciteit wee te zoeken en de media op kan laten draven als hij daar zin in heeft. Scholte is een ster, vindt dat in de eerste plaats zelf en wil dat ook graag iedereen laten weten. Hij is als een popster die zijn eigen mythes schept en toesnijdt op de begeertes van de massamedia. Hoe dat proces van mannetjesmakerij werkt, heeft hij perfect door. Zijn ‘auto-ongeluk’, De Aanslag, uit 1994, heeft hij in die zin ook gebruikt. Het was niet alleen een ramp waarbij hij beide benen verloor. Het is ook een verhaal geworden dat hij publicitair gebruikt. En dat een belangrijke rol speelt in de schilderijen die hij daarna heeft gemaakt. Zijn recente produktie is nu te zien in galerie Ronny van de Velde in Antwerpen. Afgelopen zaterdag werd die presentatie van tien grote doeken, een klein schilderij en een litho geopend en dat was ook voor het NOS-journaal weer reden om er aandacht aan te besteden. Niet alleen omdat Scholte nieuws blijft. We zijn zo gewend geraakt aan alle media-aandacht voor het door hemzelf geregisseerde verhaal dat we zouden vergeten dat Rob Scholte eerst en vooral een geweldig schilder is. Het verhaal is soms zo dominant aanwezig dat het een gordijn is geworden dat het echte schilderij aan het oog onttrekt. Bij Van de Velde hangt in een rij van zeven grote doeken het schilderij ‘Muur van Vuur’ uit 1997. Het is de geschilderde weergave van het landschap onder de motorkap van een BMW. Het is een uiterst precies beeld in kille grijstonen en zwart. midden in het beeld heeft hij een fles nitro-glycerine geplaatst. Nou ja, geplaatst. Het zou helemaal cynisch om te veronderstellen dat hij die daar zelf heeft geplaatst. Want uiteraard gaat dit schilderij over de bomaanslag op zijn auto (een BMW) in de Jordaan in Amsterdam, 24 november 1994. De dader(s) nooit gevonden. Dat houdt de ruimte vrij voor zijn komplottheorieën die de pers gretig uit zijn mond optekent. Alles is per slot van rekening waar tot het tegendeel is bewezen. Die hele mythe is inmiddels een dikke korst geworden die je moet wegschrapen om het beeld van zijn schilderkunst weer zuiver te krijgen. Ook zonder die biografische context is ‘Muur van Vuur’ een goed schilderij. Het heeft de kilheid van moderne autotechniek en de dreiging van die dat enorme potentieel dat onder die motorkap verborgen zit. Die fles nitro-glycerine is in die omgeving eigenlijk niks bijzonders. Het werkt als een detail in een voor de schilderkunst ongebruikelijk motief.

Archief Frits de Coninck, 1997