Annemie Van – Postmodernisme: Verdwijnen van idealisme, gedachten (politiek, religieus etc.) worden gekozen op basis van bruikbaarheid, in kunst geen vernieuwing

Presentatie over: “Postmodernisme – verdwijnen van idealisme – gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing.”

Transcript van de presentatie:

1 Postmodernisme – verdwijnen van idealisme – gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing mogelijk. Kunstenaars mengen stijlen

2 Eind 20e eeuw: ontstaan nieuwe werkelijkheid door nieuwe media.
Kunstenaars mengen stijlen en mengen kunst met massacultuur: Bijv: Reclame, commercie en fotografie (Toscani en Holzer) Holzer, survival ( )

3 Olivier Toscani, billboard voor Benetton

4 Term postmodernisme ontstaat in de architectuur.
Tegen functionalisme (modernisme) Gebruik van verschillende bouwstijlen The Lake Shore Drive Apartments, Chicago, ontworpen door Mies van Bank of America building, downtown Celebration, Florida der Rohe in 1948 (foto uit 1955) Project: Disney Corporation, vanaf (Venturi, Rossi)

5 Rob Scholte geeft postmodernisme vorm in beeldende kunst.
Beelden uit media staan centraal in zijn kunst. Kritiek op beeldvorming van de werkelijkheid door massamedia. Rob Scholte: ‘Zelfportret’ (1988)

6 Titiaan, venus van Urbino, 1538
Manet, Olympia 1863 Utopia, Rob Scholte

7 Rob Scholte, Nostalgia, 1988

8 Jeff Koons laat reclame en kunst door elkaar lopen
Jeff Koons laat reclame en kunst door elkaar lopen. Centraal staat het banale.

9 Jeff Koons, New Hoover Deluxe Shampoo Polishers, 1980-86
Jeff Koons, Rabbit, 1986

10 Puppy: Voor de ingang van het Guggenheim museum zit Puppy van kunstenaar Jeff Koons, gemaakt van bloemen die van binnen uit worden bewaterd. Puppy is een landmark in de stad.

11 Beck mixt als postmoderne muzikant alle muziekstijlen en imago’s

12 Wezen van popmuziek is postmodernistisch
Wezen van popmuziek is postmodernistisch. Gebruiken van verschillende stijlen: cross-over Of etnische cross-over (bij stromingen uit verschillende culturen. Sampling (samples maken dmv sampler) wordt steeds vaker toegepast. Loop: steeds herhaalde sample. Door cross-overs ontstaan nieuwe genres: bijv triphop. (hiphop, reggae en synthesizer geluid)

13 Talvin Singh (geboren in Engeland, Indiase ouders) maakt gebruik van de etnische cross-over. (house en oosterse zanglijnen. Synthesizer en tabla) Coldcut wil terug naar vroege house en hiphop. Experimentele collages van samples

14 Postmodernisme in theater: gebruik van verschillende disciplines
Postmodernisme in theater: gebruik van verschillende disciplines. Theater wordt multimediaal. dogtroep: mix circus, straattheater, musical, cabaret en beeldende kunst.

15 Thierry de Mey (regie) Rosas danst Rosas, 1997
Ontwikkeling videodans: film en dans worden gelijkwaardig behandeld in een nieuw kunstwerk. Thierry de Mey (regie) Rosas danst Rosas, 1997

16 Muziek: heavy metal: (ontstaan uit hardrock. Extreme rock ‘n
Producenten gaan steeds verder in het shockeren van het publiek dat overal aan is gewend. Muziek: heavy metal: (ontstaan uit hardrock. Extreme rock ‘n roll, extreme tekst, volume en snelheid) – Film: nouveau violence (Quentin Tarantino) – Beeldende kunst: Damien Hirst

17 the physical impossibility of death in the mind of someone living Damien Hirst, 1991

18 Virgin Mother, Damien Hirst

19 Postmodernisme: vernieuwing is niet meer mogelijk.
Alleen moderne techniek ontwikkelt. Gebruik hightech in architectuur Gebruik nieuwste ontwikkelingen in performance en video-installaties Centre Pompidou, Piano en Rogers, 1977

20 Viola Bill, The reflecting pool
Download ppt “Postmodernisme – verdwijnen van idealisme – gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing.”


http://slideplayer.nl/slide/2030645/

PPT:
Annemie Van – Postmodernisme

PDF:
Annemie Van – Postmodernisme

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Postmodernisme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Olympia

1 Comment

  1. There are different postmodernisms. One benefit of post mod is that it acknowledged different audiences snd the impossibility and undesirability of ‘neutrality. ‘ Objectivity’ is now often seen as white male privilege reasserting itself. The value of post modernism is celebrating the diversity of ways of seeing and imagining current and former attempts to gain visibility and agency. I am thinking of films made from a gay male perspective or the hybridity of work by artists such as Barbara Kruger who also combines the tropes of advertising with the fluidity and indterminacy of visual art. But I think what is often missed in arguements about contemporary visual arts and writing is the idea of ‘committed post modernism’ where a specific audience is reached yet the work is accessible to anyone who is curious minded. Adam Curtis’s collaged films come to mind. As do the artworks of Tirzo Mirtha from Curacao, whose sculptures were seen at the Museum van Bellden Kunst in Den Haag this year. His work has a dramatic cultural specificity, (he uses lace to make crucifixes alongside the everyday semiotics of Caribbean iconography), yet the intense, exciting cultural clashes in his work reach beyond a constituency of Christian believers. There is a commitment to encouraging educational opportunitites for young people in msking and duscusding his work but this is combined with an astute questioning of all beliefs and tender or confining attachments.

Comments are closed.