André Hoogeboom – Jan Roos en GeenStijl zijn nodig voor Bergen, Alkmaar en Den Helder

Geen Stijl kan beter actie gaan voeren voor een betere lokále democratie. Maar daar is voor roeptoeter Jan Roos, nota bene wonend in Bergen, geen eer mee te behalen.

Met ’Bergen’ haal je de nationale televisie niet. Niet eens de regionale. Terwijl er politiek toch veel mis is (40 tot 60 miljoen euro verspild) Sterker: het dorp is in rep en roer.

De ’kleine’ politiek wordt gerund door kleine geesten. In Alkmaar, Bergen Den Helder treden de wethouders de democratie met voeten. Alkmaar dreigt zelfs een artikel 12 gemeente te worden (onder curatele gesteld).

Voor het behoud van de Waerdse Tempel in Heerhugowaard werden 17.000 handtekeningen opgehaald, voor het behoud van kunstplek Provadja in Alkmaar werden 14.000 handtekeningen opgehaald, voor een open brief als protest tegen het afblazen van Yxie ondertekenden tweehonderd kunstenaars de brief van Joost Zwagerman en deze werd landelijk nieuws; de open brief aan het college van Den Helder ter ondersteuning van het Rob Scholte Museum in Den Helder werd ondertekend door een leger aan prominente kunstenaars en Nederlanders.

De gemeenteraden bleven doof en stom voor stemmen uit de samenleving. 14.000 handtekeningen voor het behoud van Provadja zijn er toch veel meer dan er kiezers zijn voor de lokale partij OPA. 17.000 stemmen zijn in Heerhugowaard, daar dromen de lokalo’s van.

Het gaat bijna altijd om cultuur, die onder vuur komt te liggen. Want dat is een makkelijke prooi. Ondanks dat zowel Yxie in Alkmaar als het Rob Scholte Museum in Den Helder de samenleving bijna niets kost(t)en, zagen de college’s toch voldoende beren op de weg om dwars te liggen.

Yxie had een groot deel van de exploitatie, dankzij gelden van onder andere het Victoria Fonds (waarin de opbrengsten van de verkoop van het kabelnetwerk voor culturele doeleinden worden bewaard) en de steun van gasgigant Taqa aardig voor elkaar. Het is bijna cynisch dat het Victoriefonds, waarin miljoenen zitten, nog altijd leurt met dit vermogen. Met de wervende woorden: ’Wie heeft een cultureel idee voor Alkmaar?’

Rob Scholte in Den Helder is volledig zelf supporting. De kunstenaar maakt geen gebruik van subsidies. Geheel op eigen kosten heeft hij de oppervlakte van het voormalig postkantoor van 900 vierkante meter uitgebreid tot 2000 vierkante meter representatieve expositieruimte.

Den Helder heeft, net als Alkmaar, te kampen met een enorme leegstand, krimpende bevolking, hoge criminaliteit en een slecht imago. In deze sferen kunnen musea als dat van Rob Scholte en Yxie het imago van een stad behoorlijk oppoetsen. In Bergen wordt voor de toekomst van Kranenburg gevreesd, nadat de visionaire directeur is opgestapt.

In Noord-Holland laait de klassieke strijd op tussen het conservatie machtsdenken en de vrije geest van de kunstenaar; een gevecht zo oud als de weg naar Den Helder.

Noord-Hollandse Nieuwsbode, 1 april 2016