Alfons de Laat – Brief aan gemeenteraad Den Helder, 22 April 2018

Maastricht, 22 April 2018

Betreft: Boodschap

Geachte raadsleden van de gemeente Den Helder,

Ondergetekende is geschrokken van het ongelofelijke nieuws, dat het Rob Scholte museum is ontruimd en verzoeken u op korte termijn duidelijkheid te geven, of en waar de Boodschap (zie foto en beschrijving in bijlagen) nu nog in Den Helder kan worden ondergebracht.

In november 2016 spraken we tijdens een bezoek aan de kunstenaar Saulius Vaitiekunas in Litouwen i.v.m. plannen voor een onafhankelijk netwerk van Europese kunstenaars musEUm – trUE faces (werktitel) met Rob Scholte af, dat het werk een plaats zal krijgen in het museum.

E.e.a. leidde tot innige samenwerking met het buurtplatform in het Statenkwartier, het zogenaamde Kunstkwartier van Maastricht en resulteerde in succesvolle tentoonstellingen dit voorjaar.

Ook het buurtplatform, dat tijdens de crisis nog alom werd geprezen voor de vrijwillige inzet m.b.t. leefbaarheid in de door drugsoverlast geteisterde binnenstad, heeft nu last van op persoonlijk gewin beluste vastgoed ondernemers. Een thema, waarover Rob en Maria Essers, voorzitter van het buurtplatform, zich onlangs tijdens een persconferentie Holland op zijn smalst samen uitspraken.

In beide gevallen lijkt de burgemeester, met een speciale verantwoordelijkheid voor burgerparticipatie, van achter een bureaucratisch masker het algemeen belang te zijn vergeten. Wij vragen ons af wie de rekening voor deze energie verslinding gaat betalen ?

Rob had op eigen kracht in uw stad een vrijplaats voor reflectieve kunst met magnetische aantrekkingskracht gegenereerd, maar mocht/kon dat door voortdurende onduidelijkheden niet uitbaten. U begrijpt ,dat ik niet de dupe wens te blijven van bestuurlijke kleinzieligheid en verwacht, dat u vergelijkbare mogelijkheden schept voor kunst in uw stad.

Bij voorbaat dank voor uw besluitvaardigheid.

Met vriendelijke groet,

Ir. Alfons J.M. de Laat

Bijlage: STEM KUNST

Message II (2005)
Installation from the triptych Message
Saulius Vaitiekunas
phone box, field stones (2.5 tons)

First represented in Lithuanian art galleries Vartai and Contemporary Art Centre in Vilnius and Meno parkas in Kaunas in 2005, Message II by Saulius Vaitiekunas also “reached” the review exhibition of Lithuanian contemporary art in London Balticalia Lithuania in 2006. The present Dutch version of Message II – 2.5 tons of basalt blocks, that for a long time were associated with solid material providing peace and protecting Dutch coastline from storms and disasters – suddenly becomes a world sent heavyweight and threat predicting message, that already can’t stay ignored by this, one of the safest and calmest corners of European Union.

Meer informatie: