Joost Lips – Volle Maan Om Singeld


Volle Maan Om Singeld
Ik heb de hele boel niet tot perfectie geredigeerd voor ik het zond, het resultaat mijn uitgangs punt achtend.
Ik verheug me al tijd op de Volle Maan, het maakt me net wat uit zinniger dan anders. En dan deze nacht mag ik een cirkel rond de Volle Maan zien. Dat wordt ook wel het Halo effect genoemd, dat ontstaat in samen hang met IJs Kristallen. Ik las ergens “Het Licht van de Zon, dat Weer Kaatst op de Maan, Wordt in die IJs Kristallen in een Hoek van 22 Graden Gebroken” Het schijnt een fenomeen te zijn, dat zeer specifieke om standigheden behoeft en der halve nog al onvoorspelbaar is. Ook ik had het niet verwacht. De eerste keer, dat ik zo een Halo zag was volgens mij in Rosscarbery, ik was stom verbaasd. Enig Onder Zoek gaf me er een verklaring voor en toen liet ik verder rusten. Van avond geniet ik het als mysterie, zonder voor kennis of conclusies na het waar nemen. Maakte twee Foto s van het verschijnsel; zeer beperkt van kwaliteit, enige Foto bewerking bracht de cirkel, op de originele Foto s niet te zien, weer te voor schijn.
Mijn laatste bericht ging over darten en nu zag ik aan de hemel een cirkel met een punt er in zonder dat ik een pijl had om te mikken. Als iets ontzag wekkende indruk maakt valt de geest stil, dan is schoonheid in het oog van de waar nemer, want de scheiding tussen de ziener en het geziene is verdwenen. Er is dan zien alleen, en niets dat er buiten valt.
Frappant van de Foto s vind ik de cirkel rechts boven. Je denkt aan een oneffenheid op de Lens, of Lens Flare. Ik las Online.
“Lens Flare Ontstaat wanneer Fel Licht, Meest Al van de Zon of een Sterke Kunst Licht Bon, Recht Streeks in Je Lens Valt. In Plaats van Netjes door de Lens naar de Sensor te Reizen, Kaatst het Licht binnen in de Lens tussen de Glas Elementen Heen en Weer. Dat Zorgt voor Reflecties en Licht Verstrooiing, en Dat Zie Je Terug op Je Foto, als Vlekken, Bollen, Licht Stralen of een Dromerige Waas.”
Lens Flare is Dus Eigenlijk een Optisch Effect , dat Voort Komt uit de Bouw van je Lens.
Wat een slechte verklaring!
Maar als je dit alle maal vergeet, dan kun je menen, dat je een Bij Maan hebt gefotografeerd, die de mensen nog niet bekend is.
Ik was laatst op een feestje, ging buiten een sigaretje roken, en trof daar een man, die stond te Vapen, wat betekent Roken zonder Tabak. Hij keek in de sterren hemel. Ik vroeg , of ie er verstand van had. Hij beschreef me met één wat sterren tekens. We converseerden fijn en op een gegeven moment zei ik
“De Oude Grieken Dachten Nog, dat Er een Enorme Halve Bal over de Wereld Ligt, Waar in We Gaten Zien, die We van Daag de Dag Nog Al Tijd Sterren Noemen. Alleen de NASA Heeft de Betekenis van Wat ik Meen Waar te Nemen Krachtig Beïnvloed. En ik Vertrouw de NASA noch hun Instrumentarium om Mij wijs te Maken, dat Ze Feil Loze Waar Nemingen Doen Vele Sterren Stelsels Verder Op. Wat ik Over Houd als ik Die Kennis Af Wijs, is Mysterie Zelf.”
“I Prefeer the Mystery” zei de Vaper, die het koud had gekregen en er aan toe voegde “Going Inside, See Mystery There.”
Ik voel de genade deze dagen, dat ik, zonder dat ik op ééns een beter mens geworden ben, waardering ken voor alles wat ik ook maar beleef, in plaats van een beter leven en ‘Next Moment‘ te suggereren. Dit moment kan gevuld worden met al mijn neigingen tot ‘Next Moment‘, waar onder ook het pogen ‘The Next Moment‘ dan maar af te zweren valt. Faalt alle maal als de eerste dwaasheid, realiteit is sneller dan ‘The Mind‘. Weinig Mind wordt aan gemaakt deze dagen, ik noem dit genade, om dat het voelt als een diepe ontspanning. Goed en kwaad, oorzaak en schuld, al die herrie speelt niet in deze onverdeelde vrede.
De onverdeelde vrede is er al tijd. Heb af gelopen dag de laatste hand gelegd aan I Am That, deze nu geheel door gewerkt met markeer stiften van verschillende kleur. Niet een speciale kleur voor een zekere categorie uit spraken van Nisargadatta, maar gewoon als geel op was, doorgaan met roze, en toen die leeg was werd alles blauw. Heb ik zo juist een zelf portret geschreven?
Blauw staat, onder andere, voor blauw worden en de blues als we het verleden, onze kennis en her innering, er op los laten; zonder dat is blauw vol ledig deze ene ervaring zonder nadere interpretatie, zonder het noemen of zelfs maar denken van het woord ´Blauw’ als je tussen de wolken de lucht ziet klaren.
Ik was naar Clonakilty gegaan. Diep in rust, ook al speelden vertrouwde pons kaarten uit mijn lichaam geest geheugen op, ik maalde er niet om. Ik zag de potentie tot veroordeling van aparte verschijnselen in beginsel de mogelijkheid hebben op te staan, maar daar was al mijn energie er al uit getrokken. Genieten is fijner dan oordelen. En op eens werd heel duidelijk wat Da Free John zei toen hij beweerde “I Re Cognize Everything as My Own Form.”
Re Cognize, of wel Her Kennen, geeft als taal al aan, dat er aan iets, dat eerder reeds bekend was, wordt gerefereerd. Dat maakt het tot illusie. Dit is het enige, dat ik begrijp, de rest is puur Wonder.
Ik heb los gelaten, dat ik iets los moet laten. Onmiddellijke ervaring er kent alles, dat er nu is. Liefde is dit er kennen. Ontkennen kun je der halve een vorm van Geweld noemen, want het voedt de op vatting van verdeling, werkt deze alleen maar verder uit, zich verwijderend van de Bron.
Ik zie mijn onvermogen mij naar het beeld te maken, dat ik van mij zou kunnen projecteren. En dat ideaal is in de ogen van anderen, één, die ik op voor hand niet kan zijn, juist om dat ik het projecteer. Dus die vlieger gaat niet meer op.
Nu die vlieger niet meer op gaat komen de tendenzen, die voor heen over stegen, dienden éénvoudig vrijelijk, zonder enig probleem te zijn. Non Dualisme sluit niets uit, wie een doel in het volgend moment kent,doet dit de hele tijd wel, maakt zo nu actief leven tot probleem.
De gewoonte om naar de statistieken van mijn web log bezoekers te kijken, dat is op zich zelf vol komen geschift. Ik kijk al minder, als ik toch weer eens kijk ben ik weer geschift. Laat mij liever zeggen wat ik te zeggen heb zonder over enig bereik of welke oogst dan ook te gaan. Wat nu werkelijk is, gaat dat morgen niet worden.
Alle wording theorieën, van Abraham Maslow tot en met alle religieuze boeken, kunnen me nu gestolen worden. Er zijn veel mensen, die I Am That van Nisargadatta het enig belang wekkend boek in hun bestaan nog achten, en ik ben er één van. Wat ik moet weten staat er in, en wat er in staat vreet mijn weten op.
De dood, het laatste oordeel, vindt precies in dit moment plaats. Ten zij je al je denken in goed en kwaad, kort om in verdeling, nog gelooft.
De dood is geen lijken kar, geen Magere Hein, louter in beelding.
Een verhaal, meer niet, is de dood. Het is de dood van het verhaal, dat wordt gevreesd in wie de dood vrezen. Het verhaal vertelt over een te komen leegte. Die leegte komt echter nooit, om dat je niet kunt sterven, ook al pleeg je Zelf Moord. Zelf Moord bestaat niet echt.
Leven is genadig gegeven, via af leiding zich zelf geworden, nu de oude noties van Brain Washed onder wijs zijn gezien.
Zie het Valse, dit is mijn enig devies, het Echte heeft echt geen bewijs nodig, was, is en zal altijd eenvoudig Echt zijn. Zonder hoe. Hoe is achterlijk. Echt gaat aan hoe voor af.
Valsheid kent de Echtheid, zichzelf er kennen en geeft dan energieën vrij.
Wat vrij aan je gegeven wordt, dat wil je dan weer door geven en zo gaat de trein van ‘The Next Moment‘ maar door. Wie zal je het volgend moment zijn? Deze vraag ontkent, in je zelf, wie je werkelijk reeds bent. ‘Mind Fuck’.
Je bent niks, dat zich iets verbeeldt.
Je hoeft dus nergens anders te zijn. Voel je je intens beroerd, schuldig en in het krijt, realiseer dan nu onmiddellijk de onmetelijkheid. die al die tijd je dwaasheid heeft mogelijk gemaakt. Dan krijg je een gevoel voor na tuurlijke verhoudingen en ben je te zelfder tijd niet meer bang je te verspreken, je bent je zelf immers vergeten. Je bent eindelijk uit beeld, alles is werkelijk.
Dank de lezer!
Santana – Full Moon
Published 13 feb 2015
Provided to YouTube by NITRON Media
Santana – Full Moon
Spirits Dancing in hte Flesh
1990 Columbia Records, A Division of Sony Music Entertainment
Released on July 3, 1990
Keyboards, Piano, Composer, Lyricist, Producer Paolo Rustichelli
Guitar Carlos Santana
Bongo Armando Peraza
Bass Benny Rietveld
Executive Producer Sergio Albonico
Engineer Devon Bernardoni
Engineer Kevin Kirsh
Auto Generated by YouTube.
Reacties
https://youtu.be/SAZA_gjzpV8?si=g4phrEbzgvsmaA-x
![]()
joostlips.substack.com, 4 decemer 2025, 03:37
https://joostlips.substack.com/p/volle-maan-omsingeld?publication_id=1853129
PDF
Sri Nisargadatta Maharaj – I Am That, Talks with Sri Nisargadatta Maharaj by Maurice Frydman
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Joost+Lips
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vol+Ledig+Bestaan
https://robscholtemuseum.nl/?s=Aan+Wezig+in+Deze+Stap
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bodemloze+Beelden+Tuin
https://robscholtemuseum.nl/?s=Efemere+Fenomenen
https://robscholtemuseum.nl/?s=The+Heart+of+the+Matter+Report
https://robscholtemuseum.nl/?s=AweandGrace
https://robscholtemuseum.nl/?s=Offensief+van+de+Schoonheid
https://robscholtemuseum.nl/?s=Karin+de+Vries
Plaats een reactie