Lieven Geuns – TOTAL LOSS
Transcript of Copy of Copy of TOTAL LOSS
Brainstorm
Eerste Testen
Total Loss
Notes
Place your own picture
behind this frame!
Double click to crop it if necessary
San Francisco
Budapest
Important
Details
(cc) photo by Metro Centric on Flickr
(cc) photo by Franco Folini on Flickr
(cc) photo by jimmyharris on Flickr
Stockholm
(cc) photo by Metro Centric on Flickr
Vergelijkende studie nieuwe auto’s vs gecrashed ?
reportage mens en zijn autowrak ?
AUTO-ONGELUK
littekens vs deuken vd auto ?
Het enige wat voor mij duidelijk was het feit dat het niet een soort van ode moest worden aan mijn overleden vriend, en dat ik verzekeringsfoto’s moest proberen te vermijden..
Hoe ging ik dit aanpakken?
Aanvankelijk had ik een overload aan ideeën.
Vanuit chaos zocht ik naar duidelijkheid over wat ik wou gaan vertellen met mijn beelden.
3. Daarom : Doen !
Assets
map
details
doodles
notes
outlook
photo frame
Persoonlijke leefwereld
Persoonlijke ervaringen met auto- ongelukken.
Waarom dit thema?
Hoe ik het ging aanpakken was echter nog lang niet duidelijk.
3 luiken : plaats vs wrak vs overlevende
persoonlijke overblijfselen?
reeks interieurs?
abstracte reeks van details?
brandwonden vs uitgebrande wrakken?
Eerste stap is doen. Ik ben voluit gegaan in het fotograferen van wrakken. Gewoon produceren en kijken wat werkt en wat niet…
Raphael Waldner : elitewagens die tot schroot gereduceerd worden (Annick )
Odermatt: politiefotograaf met artistieke waarde ( Arno )
Rob Scholte : Exposeert met wrak waarin hij bijna het leven liet
Enrique Metinides: fotografeert plaatsen van het ongeluk op erg theatrale manier (Arno)
Andy Warhol : Car crash series
Andres Serrano : The Morgue ( belang esthetiek in ‘gruwelijke beelden’ )
B. Michiels : Post-war landscapes (link met mijn landschappen)
Andere: Bernard Fox, ‘Crash’-David Cronenberg, Mathew Barney-crewmaster cycle
INSPIRATIE
Mens
Object
Ruimte
Notes
conclusies & feedback
reeks is sterk genoeg zonder mens gedeelte
* met het mens gedeelte gaat het al rap over ‘de dood’
december 2011
MENTAL NOTES
Onderzoek voeren naar de invloed van de relatie tussen mens en auto in het landschap van de crash
Nadenken over wat ik laat zien, en wat net niet?
Dit door middel van licht
wekelijks langsgaan bij takelfirma’s om nieuwe wrakken te blijven vinden
nadenken over beeldopbouw
Dagelijks op de hoogte blijven van ongelukken, en waar het gebeurde
BLIJVEN GAAN !
Evolutie landschappen : november 2011 – begin februari 2012
Evolutie autowrakken : november 2011 – begin februari 2012
Conclusies:
Autowrakken:
Minder produceren, meer concentreren op licht.
Nadenken over composities
Opletten dat het niet saai in zijn geheel; dus afwisseling voorzien.
Landschappen :
sterkere composities maken
proberen wegen te vermijden of te
camoufleren
Meer tijd steken in lichtgebruik, ipv.
er los op te vlammen. Subtiel zijn met
het gebruikte licht.
Daarom ging ik aan de slag met studiolicht.
In die tijd liep ik stage bij een grote autostudio in Nederland en maakte ik handig gebruik van de opgedane kennis over belichting, en hoe dit de perceptie van een beeld kan beïnvloeden.
De beslissing om studiolicht te gebruiken loonde, en leidde vaak tot verrassende resultaten. Aanvankelijk waren het vooral de abstracte beelden die in de smaak vielen.
MAAR:
Ik kwam al gauw tot de conclusie dat een abstracte reeks niet volstond om het verhaal van ‘de crash’ concreet genoeg te vertellen.
Ik besefte bovendien dat de boodschap niet duidelijk was.
bij de eerste testen werd al duidelijk hoe belangrijk “goed licht” ging zijn in deze reeks.
2
Entering “THE ZONE”
Lieven Geuns
Ik besloot het wrak te beschouwen als een soort van mechanisch stilleven; een restant van een geladen ontmoeting tussen mens en machine.
Het wrak als symbool voor het falen van de relatie van mens en auto .
Daarbij komend:
Onderzoeken welke sporen deze relatie achterlaat in het landschap na een crash.
Met deze gegevens ging ik opnieuw aan de slag.
De nadruk leggen op de fysieke schade bij een autowrak. Om het agressieve karakter van deze impact te tonen, besloot ik hard licht te gebruiken, net zoals in de voorgaande beelden.
Verder had ik een fascinatie voor de landschappen van een crash. Het idee was om ze te fotograferen nadat ze getroffen zijn door een crash, om een duidelijk idee te krijgen van wat de invloed van een crash is op haar directe omgeving.
Met deze gedachte in het achterhoofd ging ik weer aan de slag..
WAT wil ik laten zien??
Overzichts-beelden onthullen te veel?
Meer nadenken over de retoriek v.h. beeld
Object
Mens
Ruimte
Verder uitwerken. Maw: proberen de techniek van mijn wrakken door te trekken naar mijn landschappen.
Nieuw onderzoek doen naar autowrakken en hoe
ik ze in mijn nieuwe beeldstrategieën zal benaderen en/of percipiëren.
Sindsdien ging ik doordachter te werk, en ging mijn fotografie er anders aan toe. Ik nam eerst (ruimer) de tijd om na te denken over mijn composities, licht, en connotaties die de beelden met zich mee konden brengen.
Dit werd al rap duidelijk in mijn resultaten. Die motiveerde me nog meer om verder te doen op deze manier.
” THE ZONE ”
Recente ontwikkelingen
Een aantal nieuwe takelfirma’s
waarmee ik kan samenwerken, waaronder 1 die
me ’s nachts gaat opbellen bij een ongeval.
Interessant omdat de sporen nog ‘vers’ zijn
Reeds interesse in mijn werk vanuit
verschillende garages.
besprekingen gedaan met :
Lukkien Art directors + fotografen
BiVV
Immo studio Vilvoorde (automotive)
BLIJVEN GAAN !
SUBTIEL LICHTGEBRUIK
PROBEREN TE
HANDHAVEN
ALLES PROBEREN,
NIETS UITSLUITEN
NADENKEN OVER
PRESENTATIE
1
Prezi, 8 February 2014
Plaats een reactie