KIRAC | Keeping It Real Art Critics – Neem polarisatie serieus: Advies aan Stedelijk Museum en Kunstraad (Kirac Advice 1) + Arjen Ribbens – Kies zelf de nieuwe baas van het Stedelijk Museum

Neem polarisatie serieus: Advies aan Stedelijk Museum en Kunstraad (Kirac Advice 1)

Gepubliceerd op 20 jun. 2018

‘Neem polarisatie serieus’

KIRAC geeft cultureel advies aan het Stedelijk Museum en Amsterdamse kunstraad.
(featuring Aynouk Tan)

In het advies van de gemeentelijke kunstraad stond van alles diversiteit, maar niks over polarisatie. Terwijl dat een belangrijke kwestie is, nauw verbonden met cultuur en ook de huidige staat van het museum. In deze video geeft KIRAC (Keeping It Real Art Critics) advies, en stellen zij hun deskundigheid ter beschikking bij het benoemen van een nieuwe directeur. KIRAC nodigt alle betrokkenen uit hier hun voordeel mee te doen. Waaronder Felix Rottenberg en Touria Meliana.

Paul van Esch over dit filmpje (op zijn eigen Facebook Wall). Vergelijking met Académie des Beaux-arts:

Well written Kirac.
Dit is in feite een beschouwing vanuit de micro kosmos, die de kunstwereld is, maar die net zo inzetbaar is in de grotemensenwereld van nu. Dat grote wachten, dat nu gebeurt, door al die goedwillende mensen, terwijl de wereld echt veranderd is, in dat verhaal kan de kunst een grote rol spelen. Als tenminste de kunst eerst zichzelf serieus neemt en zich niet de artistieke geloofwaardigheid laat afnemen door zich voor politieke doeleinden te laten misbruiken.
De huidige staat van zijn in de kunstwereld doet denken aan de 19e eeuwse Académie des Beaux-arts waar oerconservatieve krachten de status quo probeerden te behouden met list, manipulatie en intriges en vooral met een gesloten oog voor de veranderde wereld om hen heen. Die salon van toen is nu De Linkse Salon geworden en sluit systematisch alles buiten wat anders denkt of doet. Daarmee staat zij de onafhankelijkheid van de kunst ernstig in de weg.
Grappig is, dat Kirac buiten de kunstwereld massieve weerklank vindt: nog nooit is kunstkritiek (op een medium, dat pas sinds een jaar bestaat) door zoveel mensen van buiten de kunstwereld bekeken en besproken, meestal op puur inhoudelijke gronden. Dat is vooral een nieuw en jong publiek, die al lang niet meer denkt in de aloude machtsclusters en ook voor de kunstwereld zou helder moeten zijn: hier ligt de toekomst.
Kijken deze Kirac!!!

Reacties:
https://youtu.be/s7xE9XmXclw

Kies zelf de nieuwe baas van het Stedelijk Museum

Trend-voorspeller Lidewij Edelkoort, kunstenaar Jan Hoek, modefilosoof Aynouk Tan en kunstverzamelaar Bert Kreuk zijn bereid om Beatrix Ruf op te volgen als artistiek directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam.

De vier hebben zich kandidaat gesteld voor een directeursverkiezing, die wordt georganiseerd door Keeping It Real Art Critics (KIRAC), een videoplatform dat met confronterende filmpjes kritiek levert op de kunstwereld.

In een woensdag geposte video op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=s7xE9XmXclw) zegt KIRAC oprichter Stefan Ruitenbeek, dat het tijd wordt, “dat er iets goeds gaat gebeuren met het Stedelijk”.

In een toelichting zegt Ruitenbeek te hopen, dat de directeursverkiezing niet wordt weggezet als een ludiek kunstenaarsinitiatief. „De verkiezing is bloedserieus bedoeld. Het wordt tijd, dat het Stedelijk een relevant hedendaags museum wordt voor een grotere groep mensen. Cruciaal daarvoor is een minder beperkte visie op wat kunst is.” Een ander soort directeur, zegt hij, kan daarbij helpen.

Kunstenaar Jan Hoek (1984) solliciteerde in november, kort na het opstappen van Beatrix Ruf, al naar het directeurschap van het Stedelijk in een column voor de site Vice.

Als „out-of-the-boxschaduwdirecteur” wil Hoek het museum opschudden door regelmatig kunstenaars de vrije hand te geven. Als voorbeeld noemt hij het restaurant. „Stop met die dure witte wijn en garnalenkroketten, en maak het restaurant tot een verrassende plek waar steeds een andere kunstenaar het voor het zeggen krijgt.”

Verzamelaar Bert Kreuk (1964) werkt aan een manifest om zijn kandidatuur te ondersteunen. „Ik heb de laatste tijd veel over het Stedelijk nagedacht. Dus waarom dan de daad niet bij het woord voegen?” In zijn manifest zal Kreuk pleiten voor een museum dat meer Nederlandse kunst toont en „dat niet alleen voor een bepaalde elite openstaat, maar voor iedereen”.

Modefilosoof Aynouk Tan (1982) hoopt met haar kandidatuur vooral bij te dragen aan een discussie. Tan: „Wat voor museum moet het Stedelijk zijn? En aan welke eisen moet de directeur voldoen? Het lijkt me goed als het museum een veel democratischer platform wordt. Een gekozen directeur helpt daarbij.”

Lidewij Edelkoort (1950) noemt de verkiezing „een positief plan om meer energie in het museum te krijgen”. Groot is haar verlangen, zegt de trendvoorspeller, naar een Stedelijk waar ze weer met een kloppend hart naar binnen gaat.

De kandidaten zullen hun plannen komende week toelichten in filmpjes op keepingitrealartcritics.com. Andere kandidaat-directeuren voor het Stedelijk kunnen zich op de KIRAC-site aanmelden.

De vier kandidaten

Jan Hoek, beeldend kunstenaar en schrijver: „Het museum is nu te vaak een traditionele white box. Door regelmatig kunstenaars uit te nodigen voor de samenstelling en presentatie van tentoonstellingen ga ik dat doorbreken.”

Bert Kreuk, ondernemer en kunstverzamelaar: „Als directeur maak ik van de regels voor goed bestuur veel meer werk dan Beatrix Ruf deed. Ik beloof een transparant Stedelijk. Kranzinnig dat nu gelobbyd wordt voor Rufs terugkeer. Gaat ze dan straks hetzelfde doen als ze eerder deed en hopen op een andere uitkomst?”

Aynouk Tan, modefilosoof/ levend kunstwerk: „Als directeur word ik een facilitator en gooi ik het Stedelijk open. Ik maak er een soort Sexyland van. Dat is die sociëteit in Amsterdam-Noord die vorig jaar elke dag, 365 dagen lang, een andere eigenaar kende.”

Lidewij Edelkoort, trendvoorspeller: „Ik maak het Stedelijk opener, verrassender en vrolijker. Ik leg de programmering niet al te zeer vasten maak meer ruimte voor het onvoorziene. Ook ga ik een zwaarder accent leggen op design, op toekomstthematiek en ik zal vaker disciplines vermengen. Ook spiegel ik me aan het beleid van twee oud-directeuren. Net als Wim Beeren geef ik meer aandacht aan kunst uit de zuidelijke hemisfeer. En net als Rudi Fuchs probeer ik een andere blik te werpen op wat er al is.”

Lees meer over Beatrix Ruf en het Stedelijk: De conclusies van de onderzoekers
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/21/ruf-en-het-stedelijk-de-conclusies-van-de-onderzoekers-a1607385

NRC, 22 juni 2018 om 15:58

https://keepingitrealartcritics.com/nrcpage2/Kies%20zelf%20de%20nieuwe%20baas%20van%20het%20Stedelijk%20Museum%20-%20NRC.htm

Meer informatie:
http://robscholtemuseum.nl/?s=KIRAC
http://robscholtemuseum.nl/?s=Stedelijk+Museum
http://robscholtemuseum.nl/astrid-theunissen-schimmig-wereldje/

Leave a comment

Your email address will not be published.

*