Vincent Krabbendam – Aanbesteding WMO vervoer mislukt + NHD – Aanbesteding mislukt en heeft DH probleem + DHA – Ongewijzigd + Delano Weltevreden – Uur U + Naschrift

Aanbesteding WMO vervoer Den Helder mislukt

De aanbesteding van het WMO vervoer in de gemeente Den Helder is op een mislukking uitgedraaid. Er hebben zich geen taxibedrijven voor de opdracht ingeschreven. Dit zou vooral komen door de lage geboden vergoedingen.

Dat meldt Den Helder Actueel (https://denhelderactueel.nl/2019/10/aanbesteding-wmo-vervoer-moet-opnieuw/). Vervoerders konden alleen inschrijven, indien ze maximaal 1,50 euro per gereden kilometer zouden rekenen. Ook van voorrij kosten mocht geen sprake zijn. Daarnaast eiste de gemeenten van inschrijvers, dat ze over het TX keurmerk beschikken, maar dat zou in de regio voor slechts een enkel bedrijf gelden. Hoe dan ook schreef niemand zich voor het werk in en is het dus ook niet gegund.

Eerst in overleg

Het vervoer wordt nu nog door meerdere bedrijven gedaan, maar de gemeente wil met één partij gaan werken. Daar is qua aanbesteding dus wel een tweede poging voor nodig. Om te zorgen dat die niet weer zonder inschrijvers eindigt, gaat de gemeente eerst met vervoersbedrijven in overleg om na te gaan waarom zij niet hebben ingeschreven.

Intussen is het wel nodig dat de contracten met de huidige vervoerders met enkele maanden worden verlengd, want een nieuwe aanbesteding is niet voor 1 januari 2020 afgerond en dan lopen de huidige contracten af.

Taxi Pro, 28-10-2019 om 08:42

Reacties:

Rudie Elmio | 28.10.19|13:37
Hoera sat is de eerste.

Fitzgerald Van Zurk | 28.10.19|16:15
Tja wat wil je wel 100.000den naar een nieuw gemeentehuis en niet een dubbeltje over hebben voor WMO vervoer.
Typisch weer gemeente Den Helder.

Henk de Vries | 29.10.19|10:23
Wat zijn dat nou voor dromers, die dat bedenken.Geen een bedrijf kan daar financieel mee weg komen, tenzij je zo groot bent en de WMO als verliespost neemt. Alles in de taxi branche bij aanbestedingen moet bijna voor niets. Zoals is het leerlingenvervoer en nu de WMO. Ik ben taxi chauffeur en begrijp er al jaren niets meer van. Hoeveel keer ik niet van bedrijf veranderd ben, omdat de ander goedkoper is.

Roel Sannes | 31.10.19|12:48
Laat men maar niet over zich heen lopen qua taxibedrijven. want de bedragen, waar de gemeente mee wil werken, kunnen helemaal niet. Men wil zeker graag, dat een bedrijf weer snel failliet gaat en dan hebben we gelijk weer een probleem. Het is trouwens helemaal niet zo gek, dat er nu diverse bedrijven rijden voor het WMO vervoer. Dan heeft iedereen wat en blijft de boel gewoon draaien.

Don Vandijk | 28.11.19|10:56
Haha, en dan vragen zij zich af waarom bedrijven niet inschrijven! Betalen moeten jullie! Als taxibedrijven nou eens collectief afspreken alleen te rijden voor ‘grote’ bedragen, dan zal de branche er denk ik een stuk beter van worden.
Hoog tijd, dat gemeentes met belachelijke eisen (zoals bijvoorbeeld elektrisch rijden) worden afgestraft.

https://www.taxipro.nl/contractvervoer/2019/10/28/aanbesteding-wmo-vervoer-den-helder-mislukt/?gdpr=accept

De aanbesteding voor WMO taxivervoer is mislukt en nu heeft Den Helder een probleem

Den Helder – De aanbesteding voor het WMO vervoer is mislukt.

Als gevolg daarvan heeft de gemeente Den Helder per 1 januari een groot probleem. Dat melden bronnen op het stadhuis. De gemeente wilde vanaf 1 januari 2020 af van het versnipperde aanbod voor het WMO vervoer. Er moest één partij komen, waar de gemeente zaken mee zou doen. Twee aanbestedingen om dit voor elkaar te krijgen zijn mislukt. Taxibedrijven hadden hun bedenkingen geuit over het gemeentelijk voornemen. Zij voorzagen een verslechtering voor mensen, die aangewezen zijn op WMO vervoer. Marcel Karhof van Taxi Den Helder: “De keuzevrijheid wordt beperkt. Er is sprake van, dat er busjes komen met een opstapsysteem. Dat gaat werkgelegenheid kosten.”

Ook Han Ellermeijer van ouderenbond PCOB was er niet gerust op. Volgens wethouder Biersteker zou het allemaal zo’n vaart niet lopen.

Helderse Courant, 11 december 2019, 07:00

Reacties:

Katja Katja
Op de domste dingen in Den Helder wordt er met geld gesmeten en wat belangrijk is daar wordt op bezuinigd. Belachelijk. Waarom mogen de mensen, die een WMO taxi pas hebben, niet zelf kiezen welk bedrijf hen rijdt naar een bestemming. Je bouwt een vertrouwensband op met de taxichauffeurs, waardoor de rit ook plezierig word, maar dat word men ontnomen. Nee nu word je dus bij elkaar gepropt in een busje om kosten te besparen. Ga eens besparen op de dingen, die zo onzinnig zijn wat niet eens het geld waard zijn.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191210_32619788/de-aanbesteding-voor-wmo-taxivervoer-is-mislukt-en-nu-heeft-den-helder-een-probleem

WMO vervoer blijft volgend jaar ongewijzigd

Den Helder – Ook de tweede aanbesteding voor het WMO vervoer in Den Helder heeft geen succes opgeleverd. Slechts een bedrijf schreef in, maar vroeg meer geld dan het door de gemeente gestelde plafondbedrag. Daarom is deze inschrijving terzijde gelegd, zoals ook in de aanbestedingsvoorwaarden was gemeld.

De gemeente heeft nu besloten de uitvoering van het WMO vervoer voor een jaar voort te zetten op de huidige manier.

Wij voeren nu een inkoopprocedure volgens het “Open House” model uit, zoals tot nu toe steeds is gevoerd voor het taxivervoer”, meldt het college aan de gemeenteraad. “Alle partijen, die zich akkoord verklaren met de gestelde eisen en voorgeschreven tarieven in de offerte aanvraag kunnen inschrijven en worden gecontracteerd. Er wordt een korte inschrijftermijn gehanteerd. De overeenkomsten met de partijen worden gesloten voor één jaar.

De nieuwe overeenkomst voor 2020 komt overeen met de huidige overeenkomst en verwacht wordt, dat een aantal van de huidige gecontracteerde taxibedrijven zal inschrijven. Het contract met Multicard wordt met een jaar verlengd, zodat de inwoners hun taxi pas ook in 2020 kunnen gebruiken. De taxibedrijven, die worden gecontracteerd ontvangen een of meerdere readers in bruikleen. Dit betekent voor de cliënten, dat de situatie gelijk blijft en dat zij kunnen kiezen op welke taxiaanbieder zij een beroep kunnen doen, ervan uitgaande, dat voldoende taxibedrijven inschrijven.

De geïnteresseerde partijen zijn verzocht om uiterlijk 13 december te reageren.

Den Helder Actueel, 11 december 2019

Reacties:

george
11 december 2019 At 10:48
Mooi, dat mevrouw Biersteker, waar ik voor de verkiezing wel vertrouwen in had, deze strijd heeft verloren.
Na dit contract nog twee jaar te gaan en hopelijk dan iemand, die wel begrip heeft voor deze WMO mensen, die je niet in een busje moet proppen.

paula
11 december 2019 At 11:37
Wij moeten een taxi hebben met hoge instap. Anders lukt het niet en niet alle taxi’s hebben dat. Dus kan ik zelf mijn taxi kiezen, vind ik wel zo prettig.

https://denhelderactueel.nl/2019/12/wmo-vervoer-blijft-volgend-jaar-ongewijzigd/

Uur U nadert voor WMO taxi Den Helder, nieuwe ronde na mislukte aanbestedingen

Den Helder – Geen investering in nieuwe voertuigen, ontslagen taxichauffeurs. Dat zijn enkele effecten van de mislukte gemeentelijke aanbestedingen voor het WMO vervoer, bedoeld voor mensen, die niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen.

Twee Europese aanbestedingen voor het WMO vervoer nieuwe stijl zijn mislukt. Op de eerste aanbesteding heeft geen enkel vervoersbedrijf ingeschreven, de tweede mislukte. omdat de enige geïnteresseerde inschrijver te hoog inschreef, vertelt verantwoordelijk wethouder Tjitske Biersteker.

We voeren nu een inkoopprocedure uit volgens het open house model. Dat wil zeggen, dat alle partijen, die zich akkoord verklaren met de gestelde eisen worden gecontracteerd. De overeenkomsten worden gesloten voor een jaar. De voorwaarden voor 2020 komen overeen met de voorwaarden, die we nu al hanteren. Ik verwacht, dat diverse van de nu gecontracteerde taxibedrijven zullen inschrijven.” Vrijdagochtend om tien uur is het uur U, dan wordt bekend welke en hoeveel bedrijven hebben ingeschreven.

Taxi Zwart voert al sinds 2011 WMO vervoer uit. Hans Busken, hoofdplanner van Taxi Zwart, zegt, dat zijn bedrijf niet heeft ingeschreven op de eerste twee aanbestedingen. “Te lage prijzen. Bezuinigen vinden we prima, maar het moet dan wel op de juiste manier. Als de vergoeding bijvoorbeeld 60.000 euro is, maar je kosten zijn twee keer zo hoog, hebben we een probleem.”

Taxi Zwart was van plan zo’n tien nieuwe voertuigen aan te schaffen. “Dat stellen we uit”, zegt de hoofdplanner. “We hebben wel ingeschreven voor 2020, maar dat contract geldt maar één jaar.” Omdat de gemeente vanaf 2020 maar één WMO vervoerder wilde, kon Taxi Zwart niet alle chauffeurs in dienst houden. Busken: “Als je contracten verlengt, zit je daar jaren aan vast. Terwijl niet duidelijk is, of je nog wel werk voor die chauffeurs hebt. Daarom hebben we een aantal contracten niet verlengd. Hoeveel dat er zijn? Dat zeg ik liever niet. Maar het waren er heel wat. Dat was niet leuk, écht niet leuk.

George Hilverink van vervoersbedrijf Hilverink zegt, dat zijn bedrijf jaren geleden al is gestopt met WMO vervoer. Zijn bedrijf heeft niet ingeschreven op de Europese aanbesteding en is niet van plan komend jaar mee te doen. Omdat de gemeente nu noodgedwongen dezelfde voorwaarden hanteert als in de huidige contracten, verwacht hij, dat het voor komend jaar wel goed komt met het WMO vervoer.

Gebeten hond

Raymond Offerman van VTC Offerman wil niet vertellen. of zijn bedrijf heeft ingeschreven op de open house aanbesteding voor 2020. Hoewel wethouder Biersteker denkt, dat het handiger is om één aanbieder te hebben, voorspelt Offerman, dat de klant straks de gebeten hond is. “Als je boodschappen gaat doen, heb je als consument de keus tussen verschillende supermarkten. Als de ene niet bevalt, ga je naar de andere. Een klant, die in het door de gemeente voorgestelde model niet met de medewerkers van het vervoersbedrijf door één deur kan, heeft geen keus.

Helderse Courant, 11 december 2019 18:52

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191211_15139340/uur-u-nadert-voor-wmo-taxi-den-helder-nieuwe-ronde-na-mislukte-aanbestedingen

NASCHRIFT

Tien taxibedrijven verzorgen WMO vervoer Den Helder

Den Helder – Tien taxibedrijven gaan komend jaar het WMO vervoer in de gemeente Den Helder verzorgen.

De gemeente Den Helder heeft net het volgende persbericht uitgebracht:

Vanaf 1 januari 2020 sluit de gemeente met 10 taxibedrijven een overeenkomst voor de uitvoering van het WMO taxivervoer binnen de gemeente Den Helder. Dit betekent, dat het WMO taxivervoer op dezelfde wijze wordt voortgezet als in 2019.

Er heeft onlangs een aanbestedingsprocedure voor het WMO taxivervoer plaatsgevonden, omdat de huidige overeenkomsten van rechtswege eindigen op 31 december 2019. In eerste instantie leidde de aanbestedingsprocedure niet tot inschrijvingen voor een nieuwe overeenkomst. Daarom is een nieuwe inkoopprocedure ingezet met dezelfde voorwaarden van 2019, zodat het WMO vervoer gegarandeerd blijft in 2020.

Inwoners, die in aanmerking komen voor het WMO taxivervoer kunnen op dezelfde wijze als ze gewend zijn gebruik blijven maken van dit vervoer. De aan hen verstrekte taxipas is ook geldig in 2020. Met deze pas kan gebruik worden gemaakt van de ritten van de nieuwe gecontracteerde bedrijven tussen 7.30 uur en 23.30 uur ’s avonds. De ritten moeten minimaal een uur van te voren worden gereserveerd.

De deelnemende bedrijven zijn:
Taxi Albert,
Taxi Jaffna,
Taxi Victory,
IJsseltaxi Den Helder,
VTC Offerman,
Taxi Noordkop,
Taxi Zwart,
Taxi Den Helder,
Taxi Aan Zee en
Taxi Noordwest.

Het WMO taxivervoer is een maatwerkvoorziening, waarvoor inwoners met een beperking in aanmerking kunnen komen, wanneer zij hun vervoer niet zelf kunnen regelen. De gemeente bepaalt in samenspraak met de inwoner, of diegene in aanmerking komt voor aangepast vervoer. Samen met de inwoner wordt eerst nagegaan welke mogelijkheden er zijn om het vervoer zelf, of met diens netwerk, te regelen.

De mensen, die nu in aanmerking komen voor het WMO taxivervoer ontvangen een brief van de gemeente met informatie over het WMO taxivervoer en de telefoonnummers van de taxibedrijven, die het vervoer verzorgen.

Helderse Courant, 13 december 2019, 11:37

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191213_5968471/tien-taxibedrijven-verzorgen-wmo-vervoer-den-helder

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rolstoel+taxi
https://robscholtemuseum.nl/?s=WMO+taxi
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marcel+Karhof
https://robscholtemuseum.nl/?s=Taxi+Zwart
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hilverink
https://robscholtemuseum.nl/?s=VTC+Offerman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tjitske+Biersteker

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image