TIME, BOOM, The DEVIL DEAD – History – Mystery – Prophecy
28 mrt 2009
t/m
28 apr 2009
Galerie Witteveen
Keizersgracht 538, 1017 EL Amsterdam
http://www.galeriewitteveen.nl/
Heden:
Witteveen Visual Art Centre (voorheen Galerie Witteveen)
Konijnenstraat 16 A, 1016 SL Amsterdam
http://witteveenvisualart.nl/
Drie schildersvrienden sinds de jaren ’80: Tim Benjamin, Hugo Kaagman en Rob Scholte presenteren nieuw werk in galerie Witteveen. Gemeenschappelijk aan hun werk is het hergebruik van bestaande beeld-elementen.
Met: Rob Scholte, Hugo Kaagman, Tim Benjamin
Opening 28 maart 2009 (16-18:00 uur)
Silent Disco
The Artist will appear
Smoking Permitted
Tim Benjamin :
“In een groot deel van zijn werk combineert de kunstenaar allerlei beeldelementen. Afbeeldingen van personen, dieren, objecten en teksten, maar ook reproducties van bestaande, bijvoorbeeld van de media afkomstige beelden. Die laatste kun je vaak niet onmiddellijk thuisbrengen, maar ze zwerven rond in je onderbewustzijn, in de opslag die je met veel andere kijkers deelt. Die verschillende elementen hebben vaak verschillende betekenissen. Ze zijn bijeengebracht om een nieuwe betekenis te genereren. Daarbij lijken de teksten een sturende functie te hebben. Die nieuwe betekenis heeft betrekking op ‘de problemen in de wereld’. Dat klinkt nogal zwaar en doet onrecht aan de ironie en de humor die in veel werken als ondertoon fungeert.”
Hugo Kaagman :
“.. beslist een sleutelfiguur in Nederland wat betreft Stencil-art. Al vele jaren siert zijn werk verschillende locaties in Nederland en ook in het buitenland. Kaagmans werk is gewaagd en geeft vaak een frisse en onorthodoxe kijk op hedendaagse onderwerpen als de multiculturele samenleving, de krediet crisis, de consumptiemaatschappij enz. Toch is Kaagman niet veroordelend in zijn werk: de collage van verschillende beeldelementen verschaffen de kijker nieuwe zienswijzen en geven een aanzet tot het leggen van creatieve verbanden.”
Rob Scholte :
“Scholte put voor zijn precies geschilderde doeken uit een niet te overzien repertoire bij elkaar geroofde beelden uit de kunstgeschiedenis, de gedrukte media, de reclame, videoclips, strips en alles wat hem verder onder ogen komt. Scholte bezit een omvangrijk knipselarchief van zorgvuldig op onderwerp geordende plaatjes die ooit gebruikt kunnen worden in zijn, met de virtuositeit van een fijnschilder gemaakte kunstwerken.”
“Ik schuw het gebruik van clichés beslist niet. Ik hanteer ze graag, niet op een platte manier, want mijn schilderijen bevestigen die clichés niet, maar ik gebruik ze om ze in te zetten. Ik bedoel, ik hoef niet voor de zoveelste keer te zeggen “ik hou van jou”, maar daar wil ik het wel over hebben. Laten zien dat het in bepaalde situaties een werkelijke pure, doorleefde betekenis heeft. Het cliché en oorspronkelijkheid liggen heel dicht tegen elkaar aan.” (Rob Scholte, 1986).
Plaats een reactie