Ronald den Boer – Twee wethouders + Ronald Boutkan – Extra raadsvergadering + Coalitie wil referendum + Hedzer Faber & Bo-Anne van Egmond – Mogelijk referendum + Hoe nu verder?

Twee wethouders voor renovatie huidige stadhuis Den Helder

Het besluit van burgemeester en wethouders om de aanbestedingsprocedure voor renovatie van het huidige stadhuis te staken is met drie tegen twee stemmen genomen.

Beide wethouders van de Stadspartij, Pieter Kos en Odd Wagner, willen de renovatie ondanks kostenoverschrijdingen bij de aanbesteding doorzetten. De wethouders van D66, CDA en PvdA vrezen dat het niet bij deze overschrijding blijft en ook later nog tegenvallers zullen volgen. Woensdag 28 februari is er een extra raadsvergadering over de kwestie.

Noordhollands Dagblad, 22 februari 2018, 12:02

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
We vergeten gauw wat de echte oorzaak is van dit eindeloze, beschamende gerommel: de Stadspartij die per sms afscheid nam van hun coalitie, in tweeën brak, en ging regeren met de partijen die alleen maar aan de stoelpoten van het college hadden gezaagd, een jaar lang. En zo kwam er een coup en een Junta, die in strijd met de verkiezingsuitslag ging regeren. Toen moest er een compromis komen over die renovatie, die alleen de Stadspartij wilde. Uitkomst: 9 miljoen, al teveel waar netjes bijhouden voldoende zou zijn geweest. Toen begon het spelletje opvoeren, allerlei extra, onnodige eisen, in feite totale verbouw. En dan hup, onze vrienden ondernemers erbij, en de medezeggenschapsraad, en dan komen we als VVD, D66, CDA, en PvdA waar we zijn willen: WEER onderwerp voor de verkiezingen en nieuwbouw. Ellendige, afkeurenswaardige machts- en manipulatiepolitiek, onder voorzitterschap van de partijdige burgemeester. En vooral: we hebben maling aan de wens van de burger. En staren jaren naar onze navel, het stadhuis is toch het centrum van de wereld? Wat nou werkgelegenheid, tekorten schouwburg en Willemsoord, jongeren, renovatie station, toerisme, zorg, armoede, dubbel spoor?

Rene van Deutekom · Ja dacht het niet maar zou kunnen
Henk je praat onzin.
In het bestuursakkoord staat dat de goedkoopste optie wordt gekozen.
Volgens 2 onafhankelijke buro’s zou de renovatie op 14 miljoen uitkomen en nieuwbouw op willemsoord op minder in de jaarkosten..
De stadspartij heeft toen Coare laten opdraven die de renovatie voor 9 milj konden doen. Dus goedkoper als nieuwbouw op willemsoord. Nu het toch veel meer dan 9 milj blijkt te worden is de motie die daarover werd ingediend niet meer relevant of uitvoerbaar.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Rene van Deutekom De D66 wethouder is nog niet eens in staat om aan de financiële cijfers van de nieuwbouw schouwburg te komen, en nu kent hij alle cijfertjes tot achter de komma. Heel vreemd. En jij doet je werk als goedbetaald raadslid ook niet. Wij doen jouw werk, bij de rechter. Geef openheid aan de burger.

Rene van Deutekom · Ja dacht het niet maar zou kunnen
Henk van Kuijk Stel je eigen dan eens beschikbaar als raadslid in plaats van aan de zijlijn onzin te roepen. Ik doe mijn werk uitstekend en weet waar ik over praat in tegenstelling tot een zogenaamde troubadour die denkt alles beter te weten zonder ooit verantwoording te nemen

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Rene van Deutekom Doe je werk dan uitstekend en eis van dit college openheid van financiën. Ik neem verder mijn verantwoording als burger door die openbaarheid te eisen, met anderen, en wij betalen daarvoor 180 euro griffiegeld, omdat jij met 1200 per maand je wethouder de hand boven het hoofd houdt en de pot dicht houdt, al drie jaar. Verder ben ik bereid wethouder te zijn of inspraakbegeleider bij grote projecten, maar niet onder deze burgemeester en ook niet met de D66 van nu. En je neerbuigende taal over “troubadour” moet je toch eens afleren. Verdiep je in de rol van de troubadour in de middeleeuwen.

Janniejan Boonstra · Uniwersytet Opolski
Rene van Deutekom. Mogen de inwoners jouw er op afrekenen en leg jij de persoonlijk de tekorten er dan bij? Want dan mogen de inwoners er zeker van zijn dat jij voor je zaak staat.

Rene van Deutekom · Ja dacht het niet maar zou kunnen
Janniejan Boonstra Ik zou willen dat de personen die renovatie willen dat hadden belooft 🙂

Monique Kohn · Den Helder
Rene van Deutekom, leuk is dat, een raadslid dat een betrokken burger op de persoon, en nogal kleinerend op zijn beroep (!!), aanvalt in plaats van zich tot de mening van deze burger te beperken.

Klaas Otten · Den Helder
Heten die wethouders Buurman & Buurman of soms Bert en Ernie?

Danny Bouman
dat stadhuis op de stadions lokatie is de beste optie had er allang kunnen staan wat mij betreft op knappen is geld weg gooien

Monique Kohn · Den Helder
Een nieuw stadhuis in een krimpgemeente die over een aantal jaren zal moeten fuseren, dat is pas geld weggooien!

Klaas Otten · Den Helder
De Helderse politici moet nu niet zo overdrijven: ruim een maand lang geen vergaderingen (feestdagen) en nu elke avond politiek tijgeren! 😜Sterkte voor de bode’s van #stadhuis #GR2018

Klaas Otten · Den Helder
De bovenverdieping van de Blokker is tijdens de verbouwing dicht gezet, trap weggehaald dus het kan ook om de bovenverdieping van dit pand gaan ..

Klaas Otten · Den Helder
Oeps reactie bij verkeerd artikel ..

Janniejan Boonstra · Uniwersytet Opolski
Nogmaal, voeg Den Helder bij Noorderkroon. Zijn de inwoners van Den Helder van al dat soort luchtfietsers verlost.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/twee-wethouders-voor-renovatie-huidige-stadhuis-den-helder

Definitief extra raadsvergadering over renovatie stadhuis (niet dus)

Den Helder – Zoals woensdag al met enig voorbehoud gemeld komt er woensdag 28 februari een extra raadsvergadering. Enig onderwerp is de renovatie van het stadhuis en de deels mislukte aanbesteding. De raad moet kiezen: doorgaan tegen hogere kosten of de aanbesteding definitief stoppen.

Het college maakte woensdag bekend dat de aanbesteding is mislukt op een onderdeel en dat de beoordelingscommissie constateert dat gunning van de overige percelen ook leidt tot een financiële overschrijding ten opzichte van het door de raad beschikbaar gestelde uitvoeringskrediet. De raad moet nu kiezen: aanbesteding stoppen of de aanbesteding gedeeltelijk overdoen. Het college adviseert het eerste.

De extra raad is aangevraagd door Stadspartij, Beter voor Den Helder, Behoorlijk Bestuur, ChristenUnie en Andries Pruiksma van de Partij van de Arbeid en staat inmiddels aangekondigd op de website van de gemeente. De vergadering zal live te volgen zijn via de gemeentelijke website en via LOS TV (ook via de LOS App).

Update

Stadspartij heeft haar steun voor de extra raad ingetrokken en wil nu met VVD, CDA, D66 en PvdA een referendum. De extra raad gaat dus niet door.

Den Helder Actueel, 23 februari 2018 – 05:16

Reacties:

Test1234
23 februari 2018 at 16:42
Of niet

Juul
24 februari 2018 at 08:02
Als er een referendum komt moet er als derde optie komen de eerste jaren niets doen. Geen nieuwbouw of renovatie. Aan een paleis voor ambtenaren heeft de belasting betaler geen behoefte .

https://denhelderactueel.nl/2018/02/definitief-extra-raadsvergadering-renovatie-stadhuis/

Coalitie plus VVD wil referendum over stadhuis

Den Helder – Er moet een referendum komen over hoe verder te gaan met het stadhuis, renoveren of toch nieuwbouw? Stadspartij, VVD, CDA, D66 en PvdA gaan dit voorstel indienen tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 12 maart. Wat hun betreft gaat de extra raad van 28 februari dan ook niet door.

In een gezamenlijke verklaring schrijven de vijf fracties:

Inmiddels is helder geworden wat de kosten en mogelijkheden zijn bij het renoveren van het huidige stadhuis. Een onderwerp dat de Helderse politiek al jaren verdeelt en leidt tot vertroebeling van veel andere, meer relevante onderwerpen voor onze inwoners.

De besluitvorming over de renovatie lijkt nu te worden beïnvloed door een poll op Facebook. Wat ons betreft is dat niet de zorgvuldige manier waarop zo een belangrijk besluit tot stand moet komen. De Stadspartij, D66, CDA, PVDA en VVD zullen dan ook een voorstel indienen om via een inwonersraadpleging tot een definitieve keuze te komen, waarin echt alle inwoners (en niet alleen die op Facebook) hun mening kunnen geven over de beste keuze.

Bovengenoemde partijen doen een oproep aan alle fracties in de Helderse gemeenteraad om zich aan te sluiten bij deze route, zodat dit splijtende dossier tot een besluit kan worden gebracht, nadat een inwonersraadpleging is gehouden. De eerstvolgende raadsvergadering zal worden aangegrepen om een dergelijke inwonersraadpleging te bespreken en tot besluitvorming te brengen.

Ondertekend door Peter Reenders, Hans Verhoef, Roy Slort, Peter de Vrij en Kees Visser.

Reacties
Carla van Driesten van de Vrije Socialisten vindt het geen goed idee. “Referendum? D66 wil hier vanaf of kan dit nu nog net gebruikt worden? Laat iedere partij maar eens met de billen bloot. Dit noem ik verkiezingsretoriek om van te huilen.” Tjitske Biersteker van de ChristenUnie heeft een andere reden om tegen te zijn: “Dat hebben we al eens gedaan, we zijn als CU sowieso tegen referenda, maar twee keer over hetzelfde onderwerp is wettelijk niet toegestaan.” Carlo Assorgia van Beter voor Den Helder is “blij dat de meeste partijen ons standpunt overnemen” en geeft verder aan dat zijn partij voor het referendum is.

Rachel Post van Sociaal Lokaal Den Helder wil er eerst nog even over nadenken. Michiel Wouters van Behoorlijk Bestuur is tegen een referendum over dit onderwerp. “De huidige plannen moeten uitgevoerd worden, we hebben al diverse peilingen en verkiezingen hierover gehad.”

Den Helder Actueel, 23 februari 2018 – 13:59

Reacties:

Henk
23 februari 2018 at 14:55
Mw post heeft werkelijk geen idee wat voor of achter is, wat een dramatische politiek lijdster zeg

Kroepoek
23 februari 2018 at 21:44
Henk, heb je wel het stuk gelezen of ben je gewoon heel zuur, raar dat je dat er juist uithaalt

Rob
23 februari 2018 at 15:44
Wordt het geen tijd dat de politieke partijen allemaal hun verantwoordelijkheid nemen en gewoon na een debat hierover een besluit nemen en zich daar ook aan houden? verschuilen achter een referendum is laf. Men vergeet dat men ook verantwoordelijkheid heeft te dragen voor de eerder door henzelf aangedragen suggesties dat een nieuw stadhuis niet nodig zou zijn en wel tegen, naar nu blijkt, veel te lage kostprijs gerealiseerd kon worden in het huidige, ongeschikte pand. Wie geeft dit van de gemeenteraad toe?
Wij zijn inmiddels een paar jaar verder en de nodige kosten kwijt vanwege de intrekking van de nieuwbouw stadhuis en herontwerp van de goedkoper geachte plannen. Dank je wel stadspartij en medestanders.
Wat nu?
Heb eens het lef om toe te geven dat er gewoon voor dit te lage bedrag geen adequate werkomgeving voor de medewerkers gerealiseerd kan worden. En kom met een oplossing om jullie ambtenaren een normale werkplek te geven die past binnen de huidige tijd en toekomst bestendig is. Dat is dit huidige voormalig bejaardenhuis niet.
ik wil jullie wel aan een idee helpen hoor: De back office gaat gewoon blijvend in het Rabopand, er komen twee front offices voor de burgers. Een in Den Helder, een ruimte in het V&D pand wellicht? En een in Julianadorp, bijvoorbeeld in de Riepel of Dorperweerth. Goed bereikbaar en dichtbij voor de burgers.
En toon svp eens goed bestuur, raadsleden, en voorkom dat het ook nu weer een verkiezingsthema wordt gemaakt waar niemand verder iets aan heeft.

Stefan
24 februari 2018 at 08:37
Lijkt mij dat Beter voor Den Helder degene zijn die hier slappe knieen hebben gekregen, door als eerste een beinvloedbare poll op hun site te zetten en een door haarzelf genomen besluit ter discussie te stellen.

Rob
24 februari 2018 at 10:55
Inderdaad, wie een poll op Facebook plaatst en daar zijn beleid op laat varen is niet wijs en heeft geen eigen visie en ruggegraat. Iedereen is op FB vrij om meerdere keren te stemmen, dus wat is het waard.

flipfluitketel
23 februari 2018 at 16:04
Wow meneer wouters kom op “De huidige plannen moeten uitgevoerd worden, we hebben al diverse peilingen en verkiezingen hierover gehad.” Misschien vergeten dat vlak voor de verkiezingen ook een besluit is genomen over het nieuw te bouwen gemeentehuis op de stationslocatie. Ik ben tegen een referendum ik zou liever zien dat het college zijn verantwoording nam en duidelijk maakt dat de motie niet uitvoerbaar is.

flipfluitketel
23 februari 2018 at 16:10
En het ergste is dat het Behoorlijk Bestuur helemaal niet uit maakt wat het gaat kosten. Ze zijn te schijterig om toe te geven dat ze het mis hadden. Vrij onbehoorlijk als je het mij vraagt

Michiel Wouters
23 februari 2018 at 19:01
Meneer flipfluitketel uw mening is soms nog al ongenuanceerd. De extra kosten met ca €1 miljoen ( dus samen €10 miljoen) waren redelijk goed uit te leggen geweest. Zeker met de interne en externe tegenwerking en desgevolge vertragingen. Daar zou zeker in de raad over gesproken hebben moeten worden. Ik hoop dat u ook begrijpt dat partijen die een referendum doorgaans volstrekt afwijzen nu met de stadspartij vooraan staan. Dit is namelijk de opmaat om toch de burger weer op te zadelen met een stadhuis van €27 tot € 30 miljoen. ( ook nieuwbouw zal inmiddels rond 17 % duurder zijn) euro’s die niet kunnen worden uitgegeven aan bijv €20 miljoen achterstallig onderhoud van de openbare ruimte.
U vindt dat blijkbaar erg behoorlijk.
Behoorlijk Bestuur zal deze gang van zaken altijd proberen te voorkomen. Een goede werkplek voor ambtenaren en loketfunctie voor de burger tegen een maatschappelijk acceptabele prijs is waar wij voor staan. Want diezelfde burger moet het direct en indirect betalen.

flipfluitketel
23 februari 2018 at 19:16
Oke 1 miljoen extra zegt u waarom hoor ik heel andere verhalen ??? van 9 milj naar meer dan 15 milj en dat voor een periode van 15 jaar
klopt dat niet Mr Wouters?

Hotmail 2
23 februari 2018 at 19:52
flipfluitketel, nee je bedragen kloppen niet en het is voor 20 jaar. Verhalen kloppen over het algemeen nooit als ze niet gebaseerd zijn op feiten.

flipfluitketel
23 februari 2018 at 21:12
Het college heeft uitvoering gegeven aan de motie door een programma van eisen op te
stellen voor de renovatie van een stadhuis. Dat programma is vervolgens financieel
doorgerekend met als uitkomst dat, renovatie volgens dat programma, het meegeven budget van € 9 miljoen met circa 55% wordt overschreden.

Remco Duijnker
23 februari 2018 at 16:13
“Door uw stem en uw vertrouwen zijn wij in 2014 de grootste partij van Den Helder geworden. Dit heeft ons de afgelopen 4 jaar in de gelegenheid gesteld om onze beloftes aan u waar te maken. Het was niet altijd even gemakkelijk maar door de schouders er onder te zetten en onze kennis te verdiepen en ons steeds verder te bekwamen, is het gelukt. Wij beloofden u de renovatie van het stadhuis en dat hebben we waargemaakt”
Aldus de Stadspartij in hun programma 2018-2022

Test1234
23 februari 2018 at 16:40
Mevrouw van Driesten D66 en D66 Den Helder denken heel misschien niet het zelfde over een referendum beetje zwak om dat als argument op te voeren (VS of SP)

Rasjutter
23 februari 2018 at 17:04
Stel je voor dat een extra raadsvergadering eens fikse imago schade voor je partij oplevert, en dat net voor de verkiezingen. Nee laten we de inwoners er maar over beslissen, kunnen wij niks meer fout doen, en na de verkiezingen kijken we wel weer eens verder. Nee, ik hoop dat ik er dit keer ook bij aanwezig mag zijn, de raadsvergadering op 28 februari, dat gaat een hele interessante worden.

Test1234
23 februari 2018 at 17:07
Heb een flauw vermoeden dat die niet door gaat

fFred
23 februari 2018 at 17:07
Hetzelfde als de vorige ?? JA, JA, en JA ?? Meer smaken hadden ze niet .

flipfluitketel
23 februari 2018 at 17:11
Dat was geen referendum fFred beetje blijven opletten

Dirk
23 februari 2018 at 17:08
Er staat toch reeds een “referendum” gepland op 21 maart 2018 ?

flipfluitketel
23 februari 2018 at 17:12
Helemaal gelijk Dirk

fFred
23 februari 2018 at 17:11
Als het volgens Tjitske het volgens wet verboden is, dan is een referendum bijvoorbaat al kansloos zo niet ongeldig , welke uitslag er ook uit komt.

tjitskebiersteker
23 februari 2018 at 19:37
Een referendum kan niet gaan over een al genomen besluit, nog los van het feit dat er niet 2x over hetzelfde onderwerp een referendum kan worden gehouden. De bedoeling was om een extra raadsvergadering te houden en dan het onderwerp volledig te bespreken, inclusief de werkelijke kosten maar doordat de SPDH zijn steun ervoor heeft ingetrokken, gaat die extra raad niet door. Daarvoor dus in de plaats een nutteloos referendum?

Helder Onafhankelijk!
23 februari 2018 at 20:28
Beste Tjitske,Dat de stadspartij zijn handtekeningen heeft terug getrokken zegt genoeg. Draaikonterij van de eerste orde!
Ze zijn zelf de initiatiefnemers van renovatie stadhuis voor 9 miljoen euro.

De extra raadsvergadering kan gewoon doorgaan. Zover wij hebben kunnen beoordelen zijn er genoeg handtekeningen om de vergadering plaats te laten vinden. Totaal zijn er 7 handtekeningen nodig; Beter voor Den Helder (4), Behoorlijk Bestuur (1), Vrije Socialisten (1), Fractie Vermooten (1), en je eigen handtekening van de ChristenUnie (1). En dan nog eventueel Groen Links(1) en Gemeentebelangen (1).

Een referendum aanvraag staat in principe los van de huidige situatie rondom het mislukken van de aanbesteding renovatie stadhuis. Het mislukken van de aanbesteding zal toch besproken moeten worden in de gemeenteraad.
Er moet boven tafel komen wat er is misgegaan.

Marc Nihot
Helder Onafhankelijk!

Sigmund
24 februari 2018 at 04:31
Helemaal eens met Rob, Michiel Wouters en Tjitske Biersteker.
En een (tweede) ‘front office’ in Julianadorp lijkt mij een (gemakkelijk te realiseren) substantiële verhoging van het service-niveau voor bijna een kwart van de inwoners van Den Helder waar niemand tegen zou moeten zijn!

wat
23 februari 2018 at 20:55
hoort een stadhuis niet midden in de stad te staan, in het centrum?? In elke stad waar ik woonde stond het stadhuis prominent in het centrum. Kan er niet gewoon iets gebouwd of gevonden worden in het centrum van Den Helder? Het voormalig postkantoor zou een mooie optie geweest zijn.

Judge X
23 februari 2018 at 21:38
Nee een stadhuis hoort midden in de gemeente te staan, ongeveer waar hij nu staat dus. 🙂

wat
23 februari 2018 at 21:03
Zat je in de trein ,bijna in Den Helder, werd er al gewaarschuwd via de intercom; Eindpunt Den Helder !!!!!!

tjitskebiersteker
23 februari 2018 at 22:36
Op dit moment gaat het er niet om wat andere mogelijkheden zouden kunnen zijn. Die discussie is zo ongeveer 20 jaar gevoerd. Uiteindelijk is dus een besluit genomen dat je uit zou moeten voeren. Nu afblazen en iets anders verzinnen kost ook enorm veel geld.

strandloper
24 februari 2018 at 03:58
U heeft gelijk. We kunnen makkelijk nog 20 jaar allerlei mogelijkheden bedenken. Renovatie is niet mijn keus, echter “genoeg (geluld) is genoeg”, “een referendum is te zot voor woorden”. De burgers van Den Helder zijn het gedoe meer dan zat. Binnenkort zijn er weer verkiezingen en weer speelt het vervloekte stadhuis een rol in de verkiezingen. Wie denkt het stadhuis nu wel helemaal te zijn? Blijven wij nu, over vier jaar, over acht jaar of nog langer hiermee bezig? Wij zijn toch niet gek.
Koen Schuiling, u als burgemeester en voorzitter van het college van B&W en als voorzitter van de Gemeenteraad zou uw stem eens moeten verheffen desnoods met de vuist op tafel. Besluit is besluit (renoveren). Meerkosten bestaan uit extra wensen (we gaan door met renovatie). We gaan de onderdelen gunnen aan de laagste inschrijvers ook als die iets hoger uitvallen dan gewenst (je kunt niet altijd voor een dubbeltje op de voorste rij plaatsnemen).
De voordelen zijn van een dergelijke gang van zaken enorm. Een ieder kan indien hij of zij eerlijk is dat heel goed zelf bedenken.

Hotmail 2
24 februari 2018 at 06:55
Heb je vannacht buiten gelopen, strandloper en bevangen door de kou??? Je mag dit flipfluitketel ook wel vertellen.

flipfluitketel
24 februari 2018 at 07:23
Er is volgens mij in 2014 ook een democratisch besluit genomen tot nieuw bouw op de stations locatie. Dit is afgeblazen door onder andere de CU (na dat ze een zetel hadden verloren het voorstemmend raadslid HR de Koning) Dat heeft pas veel geld gekost mevr Biersteker. En nu moet een veel te dure renovatie van een verzorgingsflat annex gemeentehuis worden door gedrukt onder valse voorwendsels en totaal verkerende aannames, Coare pakt deze gemeente in en we laten het gebeuren onder leiding van de oppositie en de SPDH. 9 milj wordt een heleboel meer en wie dat niet ziet of begrijpt is ziende blind.

fFred
24 februari 2018 at 09:19
9, is nog lang geen geschatte 30 wat een eventuele nieuwbouw gaat kosten

Judge X
24 februari 2018 at 10:26
Dat is dan een schatting zonder stelpost van 20% fFred, totaal kom je dan op een nieuwbouw begroting van € 36 miljoen en dat is op dit moment een ‘redelijk’ bedrag als je als gemeente niet wenst te bezuinigen op dure bouwprojecten.

Als voorbeeld geef ik maar weer even het nieuwe stadhuis van Weert (49.000 inwoners).
Eerste begroting € 27 miljoen + stelpost = totaal € 33,1 miljoen (stelpost was dus 22,7%)
Laagste inschrijving € 22,5 miljoen.
Uiteindelijke gerealiseerd voor € 32 miljoen = € 27 + 18,5% (€ 1 miljoen beneden begroting + stelpost)
Conclusie: de gemeente Weert kan, wat gemeente Den Helder niet kan: “Een eerlijke berekening produceren” !.
https://www.weertdegekste.nl/2014/04/nieuw-stadhuis-binnen-budget-gebouwd/

Burgers van Den Helder u krijgt een laatste kans om met dit bestuur van Schuiling, Stadspartij, VVD, CDA, D66 en PvdA af te rekenen op 21 maart ! 🙂

Judge X
24 februari 2018 at 02:19
Na 21 maart is het afgelopen met de arrogante macht van Stadspartij, VVD, CDA, D66 en PvdA.
Op donderdag 22 februari j.l. hebben VVD, CDA, D66 en PvdA de referendumwet ingetrokken.
Gevolg daarvan is dat alleen lopende referenda nog kunnen worden afgewikkeld, ingevolge bestaande overgangswetgeving.
Nieuwe referenda hebben sinds 22 februari derhalve geen wettelijke basis meer en zijn dus bij voorbaat nietig.

De intrekking van de tijdelijke referendumwet is blijkbaar het antwoord op hun eigen vraag – een KROONJUWEEL van D66 – ‘Hoe kun je de Nederlandse democratie verbeteren’?
Vraag en antwoord is dus een gotspe en het voorstel van deze partijen in bovenstaand artikel overstijgt deze term zelfs nog !

Verder kunt u er rustig van uit gaan dat ook de beweringen van mevrouw Biersteker hier volkomen gegrond zijn. 🙂

fFred
24 februari 2018 at 14:44
VVD was toch uit de coalitie gestapt!! Oh. Nee, Wacht effe , Hier moeten ze bij zijn natuurlijk. De zaak ,waar ze zelf mede aan verantwoordelijk zijn en die ze bewust hebben gesaboteerd en gemanipuleerd en zodoende in het honderd hebben laten lopen, moeten ze nu nog effe een exstra zetje geven om het af te maken

fFred
24 februari 2018 at 16:04
Ze gaan volgas door, voor een nieuw stadhuis. Beginnen jullie nu te begrijpen, waarom ze Scholte zo snel mogelijk uit het oude postkantoor wilde hebben ? Eenmaal eruit , komt hij er nooit meer in terug en hebben zij de handen vrij. Zij geven Scholten nimmer een huurcontract voor zijn museum. Alles moet wijken voor een nieuw stadhuis. Ze gaan daarbij over lijken en hebben schijt aan iedereen die ze ook maar een voet dwars durft te zetten, of andere ideeen hebben.

scherpe ogen en oren
24 februari 2018 at 16:56
7 stemmen ophalen en dan raadsvergadering beleggen voor a.s woensdag. Iedereen met de billen bloot !

Simon.H
24 februari 2018 at 16:56
wat een hoop belangen staat erop het spel nieuwbouw stationlokatie paradepaard vvd d66 nieuwbouw willemoord stadspartij onzin vendpand vvd ambtenaren moeten een goede werkplek alle overbodige luxe weg en renovatie

RB
24 februari 2018 at 18:25
is het oude gemeentehuis aan de Kerkgracht geen optie, met alle digitalisering en thuiswerken lijkt het te werken in Anna Paulowna (Hollands Kroon) waar het oude gemeentehuis niet veel groter is dan het pand op de Kerkgracht hier, steunpunt er bij in Julianadorp en klaar, scheelt ook weer verhuizen naar Kooipunt en terug….

Dick Berts
24 februari 2018 at 18:28
Slechts enkele raadsleden die hier -ook buiten verkiezingstijd- altijd het gesprek met ons aangaan. Ook om andere reden zijn Tjitske en Michiel onze stem meer dan waard.

https://denhelderactueel.nl/2018/02/coalitie-plus-vvd-wil-referendum-stadhuis/

Mogelijk referendum over stadhuis Den Helder

De Stadspartij, D66, CDA, PvdA en VVD willen een referendum over het Helderse stadhuis houden. Ze zijn bang, dat de besluitvorming over de renovatie wordt beïnvloed door een online poll van Beter voor Den Helder en kiezen nu voor een referendum.

Ze willen het voorstel doen tijdens de komende extra raadsvergadering op 28 februari.

De partijen roepen alle fracties in de Helderse gemeenteraad op om dit referendum voorstel te steunen. “Zodat dit splijtende dossier tot een besluit kan worden gebracht, nadat een inwoners raadpleging is gehouden. Een onderwerp, dat de Helderse politiek al jaren verdeelt, en leidt tot vertroebeling van veel andere, meer relevante onderwerpen voor onze inwoners”, zo valt te lezen in een gezamenlijke verklaring.

Aan de hand van het referendum ’kunnen echt alle inwoners (en niet alleen die op Facebook) hun mening kunnen geven over de beste keuze’.

Noordhollands Dagblad, 23 februari 2018, 15:00

Reacties:

John Winters
D66, CDA en VVD en referenda is als vloeken in de kerk. Als de uitslag ze niet bevalt worden volgende referenda verboden en de uitslag van dit referendum genegeerd. De “D” in alledrie de partijnamen staat sinds kort dan ook voor “Dictatuur”.

Adelheid Dekker · Sociale Academie
Het referendum wordt afgeschaft en ja hoor, Den Helder, omdat het bestuurlijk een rotzooi is, wil dat de burger zich uitspreekt. De uitslag laat zich raden.

Marcel Duyzer · Lts de Noordster
er is al een besluit genomen ,maar waarom blijven ze van alles verzinnen om toch hun zin te krijgen ? helaas de poitiek in Den Helder ten voeten uit …….

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Wat zijn het toch een stelletje rukkers .
We gaan nou weer een referenda houden .
Ze blijven maar zeiken om hun zin door te drijven .
Nee dan heb ik respect voor partijen die achter hun standpunt blijven staan .
En die krijgen mijn stem en niet die draaikonten .
Ze maken Den Helder wel belachelijk op deze manier .
De jeugd verlaat in in de toekomst Den Helder .
Dus dat houd in dat ze niet tevreden over de stad zijn
En dat houd ook in minder inwoners en waarom zou je dan een nieuw stadshuis bouwen
En het toerisme stelt ook niks voor wat moeten die in een sfeerloze stad zoeken .
Den Helder is een kouwe en sfeerloze stad geworden met al die lege winkels en een fietsen stalling in de beatrixstraat .
Een zogenaamd stadspark met wat beton banen en hier en daar een paar bomen .
De zaterdag markt stelt ook niks meer voor .
Ga daar eens wat aan doen zou ik tegen de partijen willen zeggen en stop met dat gezeik over een nieuw stadhuis .
Ga aan het werk daar wordt je voor betaald .

ChristenUnie Den Helder
Ik ben behoorlijk verbouwereerd. Tijdens de coalitievorming in 2014 was renovatie stadhuis een belangrijk onderwerp. Nadat de SPDH de coalitie had opgebroken, zijn wij als ChristenUnie over “onze eigen schaduw” gestapt en hebben de SPDH gesteund in de visie op renovatie stadhuis. Nu opnieuw, zonder enige aankondiging naar ons is de SPDH weer van standpunt veranderd. Nu moet er een volksraadpleging komen, terwijl er al sprake is van zowel een besluit als een eerder referendum. Dan is er geen wettelijke grond voor een referendum. De SPDH had in eerste instantie zijn steun toegezegd aan het verzoek tot het houden van een extra raadsvergadering. Ook hiervoor hebben ze hun steun ingetrokken zonder de overige indieners te informeren. Wellicht ben ik niet alleen verbouwereerd.

Remco Duijnker · OSG Nieuwediep
Er dient zich nog een ander bijzondere situatie aan, namelijk dat er nog steeds geen besluit is genomen over het stoppen van de aanbesteding. Het college gaat daar niet over en dit dient als raadsvoorstel te worden geagendeerd. We zijn nu zover gezonken dat raadsbesluiten (dus het stopzetten van de aanbesteding) buiten de gemeenteraad om worden genomen. Door de Stadspartij, VVD, CDA, D’66 en PvdA. Deze partijen vinden het niet meer nodig om belangrijke besluiten in de Raad te nemen. Het beslispunt dat er een referendum wordt gehouden kan dan al helemaal niet. Er is niet eens besloten in de Raad dat de aanbesteding stopt. Er ligt ook al geen voorgenomen besluit over wat dan ook. Onder leiding van de Stadspartij wordt de democratie in een sneltreinvaart afgebroken. Daar kan D’66 nog een puntje aan zuigen.
Lijsttrekker SENIORENPARTIJ

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/mogelijk-referendum-over-stadhuis-den-helder

Hoe nu verder met stadhuis Den Helder? Volk mag het zeggen

Den Helder mag het gaan zeggen: doorgaan met renoveren of toch maar een nieuw stadhuis.

De Stadspartij, D66, CDA, PvdA en VVD – nu samen goed voor een raadsmeerderheid – willen na de verkiezingen een volksraadpleging over het Helderse stadhuis houden. Ze zijn bang, dat de besluitvorming over de renovatie wordt beïnvloed door een online poll van Beter voor Den Helder en kiezen nu voor een referendum.

Er was een extra raadsvergadering ingelast in verband met de mislukte aanbesteding op de renovatie van het stadhuis. Die gaat nu niet door.

De partijen roepen alle fracties in de Helderse gemeenteraad op om het referendum te steunen. ’Zodat dit splijtende dossier tot een besluit kan worden gebracht, nadat een inwoners raadpleging is gehouden. Een onderwerp, dat de Helderse politiek al jaren verdeelt, en leidt tot vertroebeling van veel andere, meer relevante onderwerpen voor onze inwoners’, zo valt te lezen in een gezamenlijke verklaring.

Beter voor Den Helder leider Carlo Assorgia reageert al vast verheugd: ,,Wij zijn blij, dat de meeste partijen ons standpunt om het aan het volk te vragen overnemen.’’

Wat de politieke discussie steeds vertroebelt is dat voor en tegenstanders met verschillende bedragen rekenen. Zo zeggen tegenstanders van renoveren, dat het bedrag intussen is opgelopen tot meer dan dertien miljoen (terwijl ooit 9 miljoen is afgesproken).

Voorstanders vinden dat oneerlijk, omdat daar zo voor twee miljoen aan zaken bij zitten, die je bij nieuwbouw ook moet uitgeven. En bij nieuwbouwscenario’s zitten er ook zo maar miljoenen tussen verschillende schattingen.

De vraag is dan hoe je zulke materie goed aan het volk kunt voorleggen. Peter Reenders, fractievoorzitter Stadspartij: “Dat is inderdaad niet gemakkelijk. Ik denk, dat we daarvoor goed moeten kijken wat vergelijkbare projecten hebben gekost in andere gemeenten.”

Noordhollands Dagblad, 23 februari 2018, 20:39

Reacties:

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Er is voor alle partijen maar één zuivere en eerlijke weg: de verkiezingsuitslag van vier jaar geleden respecteren en niets anders. Toen koos het volk voor netjes bijhouden van het huidige stadhuis en geen nieuwbouw. Ook niet voor de 9 miljoen politiek wisselgeld die VVD, CDA, D66 en PvdA van de Stadspartij eisten, om met hen een coalitie te mogen vormen (tegen de wens van de kiezer in). Die 9 miljoen werd vervolgens als politieke truc weer kunstmatig opgeschroefd, tot totale verbouw. Dus niet nu met een referendum komen, dat referendum was de verkiezingsuitslag van vier jaar geleden, al het andere is verraad aan de kiezer, en vervolg van eindeloze manipulaties. Wie veegden vier en een half jaar geleden ook al weer een verzoek om een referendum door burgers, over het plan nieuw stadhuis, van tafel? VVD, CDA, D66, PvdA en Trots. Het was te duur, en niet een referendabel onderwerp, zo zei ook de burgemeester. Wat een hypocrisie, nu het in de kraam te pas komt willen ze dat opeens wel, ook de overloper Stadspartij nota bene. Het is hoog tijd dat het politieke respect voor de Helderse burger terugkomt. En dat de politiek echt uitvoert wat de burger wenst. De wens van vier jaar geleden. Wat daarna kwam was beschamend.

Monique Kohn · Den Helder
De vier jaar daarvoor toch ook? Toen was er nog sprake van nieuwbouw op de stationslocatie, wat de burger niet wou en daarom massaal op Trots ging stemmen. Ook toen heeft het zittende kartel de trukendoos opengetrokken om de nieuwe, onervaren politici aan hun kant te krijgen, oftewel de wens van de burger aan de kant te kunnen schuiven.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Monique Kohn Dat klopt! De reden dat wij toen een referendum aanvroegen dat werd afgewezen.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Monique Kohn Dat klopt! De reden dat wij toen een referendum aanvroegen dat werd afgewezen. Een echt referendum is er overigens nooit over geweest, wel een door het college gestuurde ja/ja/of ja peiling, a la Noord Korea. En nu is het overbodig omdat de vorige verkiezingsuitslag op dit punt heel duidelijk was.

Janniejan Boonstra · Uniwersytet Opolski
Volk mag het zeggen? Het volk mag alleen betalen voor de hoogmoed van die kneuzen.

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Ik snap helemaal niks van BVDH die eerst tegen een nieuwstadshuis was en nu een draai van 100 % maakt en ook hun steun geeft voor een referendum .
Ik denk dat de kiezers dat niet in dank zullen aanemen en daar zeker niet op zitten te wachten .
En het zal zeker niet positief voor BVDH zijn tijdens de verkiezingen als je nu al slappe knieen toont dat levert geen kiezers op ..
Nee dan de partij Behoorlijk Bestuur die zegt er zijn al zoveel verkiezingen over dit onderwerp geweest .
En ook div peilingen .Ze moeten gewoon de huidige plannen doorzetten.
Behoorlijk Bestuur toont te minste ballen en beschikt over een sterke ruggegraad .
Daar kunnen anderen partijen nog wat van leren ..
En zeker die laffe overlopers van de Stadspartij

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/hoe-nu-verder-met-stadhuis-den-helder-volk-mag-het-zeggen

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=stadhuis

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image