Ronald Boutkan – Illegaal dumpen afval kost 275.000 euro per jaar + Delano Weltevreden – ’Gemeente belast milieu met plastic’ + Redactie DHA – Den Helder ‘duur’ met tarief storten afval
Illegaal dumpen afval kost 275.000 euro per jaar
Den Helder – Het plaatsen van afval bij de ondergrondse containers kost de gemeente op jaarbasis zo’n 275.000 euro. Dat blijkt uit de beantwoording van raadsvragen, gesteld door de lokale fractie van de PVV.
De gemeente heeft al heel wat maatregelen genomen om het illegaal dumpen van afval tegen te gaan, maar het gebeurt nog steeds dagelijks. Om het op te ruimen rijden 1 tot twee auto’s van de HVC vijf dagen per week door Den Helder. De kosten hiervan bedragen grofweg 275.000 euro per jaar en komen ten laste van de afvalbegroting (afvalstoffen heffing).
Als het lukt te achterhalen wie de dader van de afvaldumping is, krijgt hij/zij de rekening. Maar de moeilijkheid zit het nu juist in het op heterdaad betrappen of simpelweg aantonen wie de dader is. “Overigens zijn er ook in 2018 al diverse boetes door handhavers uitgedeeld. Verder is op een locatie in een buurt waar dumpingen een groot probleem is een camera geplaatst om de notoire overtreders te kunnen confronteren met hun gedrag en te beboeten.”
HVC brengt binnenkort op de zuiltjes van de ondergrondse containers stickers aan, waarop duidelijk staat gemeld, dat mensen grof vuil kunnen laten ophalen door de HVC. Op de stickers staat in elk geval het telefoonnummer voor het maken van een afspraak.
Den Helder Actueel, 4 juli 2018 – 17:13
Reacties:
RB
4 juli 2018 at 18:10
wat een kolerezooi, bewoners hebben (door het slappe optreden alhier) totaal geen respect meer en komen weg met moord hier, veel meer en beter handhaven is het enige wat hier nog tegen kan helpen, en niet dat slappe kopje thee geneuzel en waarschuwingen uitdelen, werkt niet, gewoon 24/7 op straat die handhavers en een lik op stuk beleid (en niet alleen wat betreft zwerfvuil maar voor alles, overtreden begaan meteen een bekeuring uitschrijven)
Lady bug
4 juli 2018 at 19:41
Het zou goed zijn om weer de grof vuil ophaaldagen in te stellen. Wellicht voorkom je dan dat er op straat wordt gedumpt.Maar los daarvan is het ronduit a sociaal om je kapotte meubilair op straat te gooien !
Ed
4 juli 2018 at 19:51
Het is lastig een goed oordeel te vellen over afvalproblematiek met daarnaast een suggestieve foto. € 275.000,= (als dat klopt) lijkt me weinig. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat handhaving van deze uitdaging goedkoper uit gaat vallen (en dan nog maar afwachten of dit het gewenste effect gaat hebben). Maar je zal maar dichtbij zo’n “risicopunt” wonen. Extra kubieke meters hier en daar lijkt me zinvol. Niet voor de afgedankte bankstellen, wasrekken, keukenkastjes, tuinafscheidingen, etc. Maar wel voor de vuilniszakken. Je zal maar in een gezinssituatie zitten met kinderen in de luiers of deze of gene zijn (niet perse mensen in de herfst- of winterfase van hun leven) die de grijze bak vergeet buiten te zetten. In ieder geval lijkt het onvoldoende bekend hoe om te gaan met je ouwe bankstel… Op zich is de gedachte om dit bij een ondergrondse afvalpunt neer te leggen niet perse gek gedacht. Niet goed denk ik, maar ook niet perse slecht gedacht.
RB
4 juli 2018 at 20:39
je moet niet van een stommiteit van de huidige inwoner mijn probleem maken, “de grijze bak vergeten buiten te zetten” is toch te simpel voor woorden, dat kan alleen als je echt totaal geen oog hebt voor de wereld om je heen…..
.
verder is het gewoon een mentaliteitsprobleem wat er ingeslopen is door de knuffelmentaliteit van politie en handhaving, kopje thee drinken met overlast plegers etc helpt niet echt om respect af te dwingen, keihard beboeten wel, dus nu meteen maar weer invoeren, verdienen ze tenminste ook weer een deel van die 275.000 terug…..
Menneke
5 juli 2018 at 10:49
aan de hoeveelheid van ongefundeerde commentaren die je hier plaatst heb jij ook daadwerkelijk gewoon de gehele dag de tijd om dit soort zaken in de gaten te houden, dus alsjeblieft spreek niet voor een ander die mischien in een hele andere situatie zit en een uurtje of 60 werkt voor zijn geld in de week.
ik zie ook gewoon een hoop vuilniszakken staan altijd rondom de ondergrondse containers, simpelweg doordat deze vol zitten en je er vanuit kunt gaan dat de hoeveelheid containers en/of de frequentie van legen van deze containers gewoon simpelweg niet genoeg zijn en dit wederom een misrekening is van de gemeente den helder.
verder denk ik dat je de politiek in moet gaan. je weet het allemaal zo goed…. ik snap ook niet dat je nog geen aanbod gehad hebt van 1 van de politieke partijen alhier… :p
Monique_K
5 juli 2018 at 13:44
Ik denk dat de ‘misrekening’ voortkomt uit het feit dat de gemeente geen rekening heeft gehouden met het feit dat afval in vuilniszakken anders in zo’n bak beland dan gewoon los afval. De vuilniszakken vormen in die bak een bergje, het afval komt niet in de hoeken van die bak, en dan is die uiteraard heel snel vol.
RB
5 juli 2018 at 14:12
Menneke allemaal smoesjes, het feit is gewoon dat het de mensen geen ruk interesseert meer allemaal, de mentaliteit is verrot tegenwoordig, het motto “als ik er maar af ben” zegeviert kijk maar eens naar de plastic afval zakken, die worden soms wel een week te vroeg buiten gehangen, en het gaat van kwaad tot erger omdat ze ermee wegkomen en dit vooral omdat handhaving totaal ingeslapen is de laatste jaren
Bodelo
5 juli 2018 at 09:46
Je moet deze mensen juist belonen! Ze zetten hun afval keurig neer naast een container waarvan ze weten dat de shit wordt opgeruimd.
Draai het nu eens om en kijk (zoals bijvoorbeeld ook al in het commentaar van bijvoorbeeld Ed leest) wat nu het exacte probleem is. Een voorbeeld; als mijn schutting omwaait (en dat gebeurd nooit als het mooi weer is) heb ik al flink de ziekte in. Uiteindelijk heb ik de boel (hopelijk zonder schade) netjes aan de kant. Ik leen een aanhanger om op mijn vrije zaterdag alles naar de HVC te brengen. Als “beloning” moet ik betalen omdat het bouwafval is.
Het wordt tijd dat we eens inventief gaan worden als het gaat om het inzamelen van afval. We verminderen het aantal afvalbakken en vervolgens gaan we iedereen die iets neergooit beboeten. Denk nu eens de andere kant op; plaats meer afvalbakken en beloon de burger die er gebruik van maakt.
Dat zou zo maar eens 275.000 Euro kunnen besparen ……..
RB
5 juli 2018 at 14:15
ook weer uitvluchten zoeken, bouw afval mag niet op zaterdag…..
.
waarom red ik het wel met de bestaande bakken en zakken en een ander niet, de grijze bak heb ik nog best ruimte over zelfs nu hij maandelijks word geleegd ligt dat aan mijn afval patroon of ligt dit dan aan de anderen??
Joost
5 juli 2018 at 11:14
Eikels. Wat een aso/tokkie stad is het ook. Valt elke keer weer extra op bij het terugkomen van vakantie.
Peet
5 juli 2018 at 12:10
Hadden we de grijze bak nog maar dan kon je dingen “kleiner, maken en erin gooien, nu moet je het achterop je fiets (ook vanaf J’dorp) naar de HVC brengen.
We betalen er al genoeg voor.
Gertjan
5 juli 2018 at 13:51
Als toevallig de dag van grijze bak ophalen valt op een dag dat je op vakantie of voor je werk weg bent duurt het weer bijna een maand voordat deze geleegd wordt. Dan heb je best een boel afval van 2 maanden, en dat past dan niet meer in de grijze bak. En volgens mij worden die ondergrondse containers ook sporadisch geleegd. En dat voor “maar” 264 Euro per jaar.
RB
5 juli 2018 at 14:19
en u heeft geen buren???? ik zet de bak van de buren aan de straat als zij mij dit vragen, totaal geen probleem hoor ……
https://denhelderactueel.nl/2018/07/illegaal-dumpen-afval-kost-275-000-euro-per-jaar/
’Gemeente belast milieu met plastic’
Een gemeente die zich aan de ene kant druk maakt over ballonnen, die in het milieu terecht komen, maar er aan de andere kant geen moeite mee heeft om het milieu jaarlijks te belasten met 1900 extra plastic zakken. Lex Duijvelshof, vrijwilliger op de algemene begraafplaats in Den Helder, kan dat moeilijk met elkaar rijmen.
Maar volgens de gemeente hoeft niemand zich zorgen te maken. “Dit is een tijdelijke maatregel”, zegt gemeentelijk woordvoerster Nies Schellinger.
Duijvelshoff beheert als vrijwilliger het service en informatiepunt op de begraafplaats. “Ik heb langer dan drie jaar de bakken geleegd. Op een bepaald moment zag ik, dat de bakken waren verplaatst, omdat de gemeente ze niet meer bij de entree wilde hebben. Dat zou betekenen, dat ik vierhonderd meter verder zou moeten lopen. En dat achtendertig keer. Dat zag ik niet zitten. Daarom ben ik gestopt.”
Gehangen
Vanaf deze week legen medewerkers van de gemeente Den Helder de afvalbakken. “In elke bak wordt een grote plastic zak gehangen”, zegt Duijvelshoff.
Hij vindt het om twee redenen een onzinnige maatregel. “Bezoekers, die hier werkzaamheden aan graven verrichten, gooien van alles in die afvalbakken. Glas, stenen, hout, metalen lantaarns. De extra kosten voor de aanschaf van zakken worden dus voor niets gemaakt, want die zakken gaan stuk. Ga maar na hoeveel zakken, dat per jaar zijn, meer dan 1900. De gemeente roept burgers op om het milieu niet te belasten met ballonnen, maar belast het milieu nu zelf extra met die plastic zakken. Wat is dat voor onzin?’’
Duurzaam
De gemeente vindt, net als Duijvelshoff, dat het milieu zo min mogelijk belast moet worden, benadrukt gemeentelijk woordvoerster Nies Schellinger. “Dus ook op de begraafplaats. Dit is een tijdelijke maatregel. Zonder die zakken moeten onze medewerkers de bakken optillen om ze te kunnen legen en dat is slecht voor hun ruggen. We bekijken nu wat de beste oplossing is, want ook wij willen van dat plastic af.”
Noordhollands Dagblad, 15 augustus 2018, 13:55
Den Helder ‘duur’ met tarief storten afval
Den Helder – Wie steenpuin, hout of gemengd bouwafval wil inleveren, kan dat in de ene gemeente gratis doen, terwijl er in een andere meer dan 100 of soms wel 200 euro per kuub voor gevraagd wordt. Regiocontainer heeft de tarieven voor alle gemeenten onderzocht en op een rij gezet.
Voor het storten van steenpuin, hout en gemengd bouwafval zijn inwoners van de provincie Noord-Holland gemiddeld gezien flink goedkoper uit dan hun landgenoten. De tarieven per kuub zijn in de provincie respectievelijk € 3,83, € 1,56 en € 7,42 tegenover € 27,90, € 12,25 en € 35,34 landelijk.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle gemeenten een uniform tariefbeleid hanteren. In alle gemeenten, op Uitgeest, Den Helder, Zaanstad en Castricum na, kunnen inwoners de onderzochte afvalstromen kosteloos inleveren.
Plek 2
De gemeente Uitgeest scoort uit alle gemeenten van de provincie Noord-Holland het slechtst. Voor het inleveren van de onderzochte afvalstromen wordt een gemiddeld tarief van € 60,20 gehanteerd. Op de tweede plek vinden we de gemeente Den Helder met een gemiddeld tarief van € 58,38. De top 3 wordt compleet gemaakt door de gemeenten Zaanstad. Inwoners van die gemeente betalen een gemiddeld tarief van € 38,87.
De verschillen per gemeente zijn, in tegenstelling tot de rest van Nederland, in de provincie Noord-Holland klein. Waar elders in het land het verschil tussen aangrenzende gemeenten op kan lopen tot € 200 per kuub kan er in de provincie Noord-Holland gesproken worden over een doorgaans uniform tariefbeleid.
Meer weten over de landelijke verschillen of de tarieven van je eigen gemeente bekijken? Dat kan op https://www.regiocontainer.nl/tarieven-milieustraat-noord-holland-2018, kijk voor een landelijk overzicht op: https://www.regiocontainer.nl/tarieven-milieustraat-2018.
Den Helder Actueel, 30 augustus 2018 – 07:36
https://denhelderactueel.nl/2018/08/den-helder-duur-met-tarief-storten-afval/
Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=afval
Plaats een reactie