R – Rob Scholte eet een broodje paling

Vanmiddag eet ik een broodje paling bij Nieuwerdieper Vishandel aan het Bernhard of Julianaplein te Den Helder (weet nog steeds niet bij wie van de twee precies).
Niet bij Boons Viswereld, want Alex Boon bant me op zijn Twitter-account @boonviswereld. Behalve dat, mede door mij, de sloop van het postkantoor, thans het Rob Scholte Museum, tot dusver niet is doorgegaan, is het waarom van de ban me nog steeds een raadsel.
Kijk ik naar buiten, komt daar Ferdinand Vreugdenhil, samen met een mevrouw, aan lopen. Die Ferdinand ken ik wel, evenals zijn kwaadaardige invloed op het leefklimaat in Den Helder. Hij is directeur van Zeestad, de ontwikkelingsmaatschappij, waar de Gemeente Den Helder in samenspanning met de Provincie Noord-Holland al het geld voor de stadsvernieuwing heeft ondergebracht.
Ik steek mijn hand op. Hij doet net of ie me niet ziet zitten. Hij heeft schijnbaar iets belangrijks uit te leggen. Dat klopt. Hij blijft staan en illustreert dan met brede handbewegingen aan de dame hoe hij respectievelijk de McDonald’s, Nieuwedieper Vishandel en Theater De Kampanje van de landkaart gaat vegen. Het kan hem niet snel genoeg, blijkt uit zijn rollende handgebaren. Zij antwoordt met een lange door haar hand in de lucht getrokken lijn, die ze trekt vanaf het NS station tot aan de Zeedijk achter me. Deze mevrouw heeft Vreugdenhil’s intenties goed begrepen.
Ik weet, dat Vreugdenhil daar een open vlakte, een maanlandschap, van wil maken met bewust scheef geplante boompjes. Die zich natuurlijk niet laten dwingen en terug naar de zon toe groeien, net als de echte Jutters.
Dan draaien ze zich om en benen het Bernardplein af, terug door het Julianapark. Onderweg wijst hij haar op een oneffenheid in de bestrating.
Bij het station blijven ze staan. Opnieuw zie ik hem ongeduldig rollende armbewegingen maken richting spoor en richting het Rob Scholte Museum. De sloop kan hem niet snel genoeg gaan.
Burgemeester Vreugdenhil is samen met zijn loco burgemeester Koen Schuiling hoofdelijk verantwoordelijk voor het precisie-bombardement op de binnenstad van Den Helder.
De horeca in de Koningstraat wordt met alle middelen uit het centrum richting Willemsoord gedwongen. De terrassen in de Spoorstraat, de laatsten in deze spookstad, gaan doelbewust gesloopt worden.
Wil ik nog wel een museum in deze bezette stad?
Vreugdenhil gunt slechts zichzelf de vreugdeberg in zijn naam.
Hij maakt van deze stad een tranendal.
Zeestad brengt aan het centrum van Den Helder meer schade toe dan de bombardementen van onze bevrijders.
Den Helder is een puur communistische stad geworden onder jarenlang VVD wanbeheer.
Alle cultuur is er zwaar gesubsidieerd.
Port of Den Helder en Willemsoord zijn 100% eigendom van de Gemeente.
Daarom deze permanente benadeling van de zelfstandige ondernemers in de binnenstad ten bate van de partijkas.
De stad lijdt zichtbaar en is ook nog onderhevig aan gehate meerjarenplannen, die, ongeacht de veranderingen in de wereld, hoe dan ook worden doorgezet en uitgevoerd door de grote partijleiders: de maoïst Vreugdenhil en de stalinist Schuiling.
Daar sta je dan met je Do It Yourself principes en je wars zijn van alle overheidssteun.
Mevrouw Wiltrude Turnhout, ex wethouder en echtgenote van KIM directeur Cees, noemde Zeestad de vlag. Het NS-station en postkantoor zijn haar modderschuit.
Laat ik het omkeren.
Ik blijf vechten voor het behoud van deze twee gebouwen.
Voor het laatste restje authenticiteit.
Samen met het HEMA gebouw een ensemble van wederopbouw monumenten!
De vlag op de modderschuit Den Helder!
Ik blijf met het Rob Scholte Museum doorgaan om de bewoners, mijn vrouw en kinderen, mijzelf de hoop op een omwenteling niet te ontnemen.

1. heleen van der leest juni 16, 2015 op 8:57 am

Hoop en Optimisme in het Helderse vaandel.

2. loes vermeer-lagerveld juni 16, 2015 op 11:24 am

Mooi satirisch weergegeven Rob,maar helaas is het realisme. Geweldig dat je tracht van het Rob Scholte museum iets moois te maken en jij met je gezin hier blijft. Ik hoop dat door jouw inzet de stad meer cultuur binnen haar grenzen krijgt en daardoor meer belangstellenden de stad komen bezoeken, waar uiteraard de middenstand ook van profiteert. Zoals je weet steun ik je en gun je van harte alle succes!!

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CAPTCHA ImageChange Image