Rob Renoult – Propinsi = Provincie (2004) + King Me + De De Kolonisatie van de Kunst + Songkok + Voor Ouders (2024)

Propinsi = Provincie (2004)

In de Af Gelopen Twaalf Jaar is onder In Vloed van Verschillende Maat Schappelijke Gebeurtenissen en door mijn Reizen naar Indonesië mijn Niet Westerse Af Komst een Steeds Belangrijker Element in mijn Werk geworden. Ik ben van Indonesische Origine en in een Nederlandse Om Geving Op Gegroeid. Het Thema van mijn Werk is mijn Relatie tot de Nederlandse en de Indonesische Cultuur. De Politieke en Historische Ontwikkelingen tussen Beide Landen en hun Weder Zijdse Beïnvloeding, die Bepalend Zijn voor hun Tegen Stellingen en hun Over Één Komsten zijn Terug Kerende Onder Werpen in mijn Werk.

Door deze Achter Grond kijk ik op Twee Manieren naar het Functioneren van Heden Daagse Beeldende kunst. Van uit de Al Gemeen Geldende Westerse Op Vattingen en van uit het Perspectief van een Andere Cultuur.

Één van de Vragen, die ik Me Zelf Stelde was Hoe Het komt, dat Zo weinig Niet Europeanen het Beeld van de Westerse Moderne Kunst Bepalen en Bepaald hebben. Dit is Op Merkelijk om dat Al Decennia Lang Grote Bevolking Groepen van Niet Westerse Oorsprong in het Westen Wonen. Pikant in dit Verband is het Feit, dat Ook Amerika Geen Voor Beelden van Niet Westerse Stromingen Kent, die Bepalend Zijn voor hun Culturele Identiteit, ondanks de Eeuwen Oude Multi Raciale Samen Stelling.

Één van de Oorzaken is Ongetwijfeld de Westerse Op Vatting van Kunst als Autonoom Esthetisch Gegeven. Dit Impliceert, dat Kunst, die buiten de Westerse In Vloed Sfeer is Ontstaan Vaak in de Categorie Gebruik Voor Werpen Valt of als Voor Werp met een Traditioneel Decoratief Karakter wordt Gezien. Mede Hier door wordt Kunst met een Andere Oorsprong dan de Westerse van de Traditie van Deel Name Uit Gesloten.

Tot Nu Toe lijkt Iedere Andere Visuele Cultuur Alleen in een Vertaling van en door Westerse Kunstenaars te Kunnen Bestaan. Pablo Picasso’s Les Demoiselles d’Avignon is Daar een Voor Beeld van. De Vraag, die Hier Bij Rijst is Hoe de Oorspronkelijke Waarde en Vorm zich tot de Af Geleide Vorm Verhouden. Voor mij is het Momenteel Interessanter om Na te Gaan Hoe die Verhouding ligt, Wanneer een Niet Westerse Kunstenaar zijn Eigen Visuele Cultuur binnen de Context van de Westerse Kunst presenteert, Vertaald van uit de Moeder Taal in een Westers Idioom.

Voor Zo Ver Niet Westerse Kunst Geëxposeerd wordt, Gebeurt Dit Nog Al Tijd van uit Op Vattingen over Presentatie, die Stammen uit de 19e Eeuw. Als Curieuze Arte Facten, Af Komstig uit Vreemde  Culturen en Daar Door vallen deze Automatisch buiten de Gevestigde Orde van Musea voor Heden Daagse Kunst en Galeries.

Welke Taak is Hier Nu Weg Gelegd voor de Niet Westerse Kunstenaar in Europa? Wat kan hij Onder Nemen als Maat Schappelijke Oms Standigheden hem Parten speelt bij het Initiëren van Nieuwe Op Vattingen, Zo als Nu Nog Vaak het Geval is.

De Verwerking van het Koloniale Verleden en het Post Koloniale Trauma is in Volle Gang en Daar Door krijgen Niet Westerse Normen en Waarden een Grotere Kans Zich te Manifesteren. De Westerse, Arabische en Aziatische Culturen zullen Elkaar te Gemoet Treden op de Podia van Europa en Ieder voor Zich zullen Zij hun Positie Moeten Bepalen.

De Niet Westerse Kunstenaar heeft de Mogelijkheid te Kiezen voor het Zonder Voor Behoud Om Armen van de Westerse Autonome Cultuur of voor de Eigen Oorspronkelijke Cultuur, maar de Kunstenaar kan Ook Opteren voor een Integratie van Beide.

Dit Laatste heb ik Geprobeerd in mijn Eigen Werk. In de Serie Propinsi = Provincie heb ik Geprobeerd Specifieke Indonesische Elementen te Integreren in een Westerse Vormen Taal. Door Gebruik te Maken van  Batik Stempels, waar mee ik Af Drukken maak in de Verf Massa en van Her Haling Patronen, verwijs ik Niet Alleen naar Batik Doeken en Sarongs, maar Ook naar Stromingen in de Moderne Kunst, zoals Pop Art, waar van het Repetitieve Element een Typisch Stijl Ken Merk is. Met Middelen, zo als Deze en Ook Die van Vlak Verdeling, Reflectie en Kleur Stellingen probeer ik tot een Schilder Kunst te Komen, die een Symbiose is van Beide Culturen, die zich in mij Verenigd hebben.

Propinsi = Provincie is een Hommage aan de Nederlandse Provincie Friesland, waar ik Geboren ben en aan de Indonesische Propinsi Ambon, waar mijn Wortels Liggen.

Mail Rob Renoult aan R, 27 januari 2024, 22:38

King Me (2024)

King Me is de Titel van een Serie Werken, die ik Tussen 2020 – 2023 Maakte. Het Werk is Geïnspireerd op de Graffiti Kunst, zo als we die Kennen uit de Jaren Zeventig en Tachtig van de Vorige Eeuw. Net als de Graffiti Kunstenaars. die de Stad Onder Kalkten met hun Tags, ben ik op Zoek Gegaan naar een Basis, waar op mijn Idee het Beste tot zijn Recht kon Komen. Maar voor dat Dat Dit kon moest ik Eerst mijn Eigen Tag hebben. Het werd een Figuur in de Vorm van een Kroon met Daar Onder een Ellips Vormige Cirkel. Het is een Verwijzing naar de Kroon van Jean Michel Basquiat.

In Tegen Stelling tot de Graffiti Kunstenaars van Toen Gebruik ik een Heel Andere Onder Grond. Geen Publieke Ruimtes of Vervoer Middelen, maar Bestaande Schilderijen van Andere Kunstenaars. Op deze Schilderijen, die zijn Gekocht op Veilingen, Rommel Markten en Kring Loop Winkels, zet ik mijn Tag. Door mijn Symbool Er Op te Zetten verandert de Betekenis van het Originele Schilderij. Boven Dien is het Nu mijn Kunst Werk Geworden.

In deze Ten Toon Stelling zien We Voor Al Bewerkte Schilderijen van Landschappen. De Tag is de Metafoor voor de Vlaggen, die Kolonisten in de Grond zetten om Daar Mee Aan te Geven, dat het Land, waar zij Aan Kwamen aan hun Koning Toe Behoorde.

Niet Europese Kunstenaars zouden Zich Meer op de Eigen Oorspronkelijke Cultuur moeten Richten om van Daar Uit een Eigen Beeld Taal te Ontwikkelen.

De Kolonisatie van de Kunst (2024)

Niet Westerse Beschavingen nemen Geen Genoegen Meer met de Plek, die de Europeanen hen in de Kunst hebben Toe Bedeeld. Het Terug Halen van hun Kunst Schatten is Niet Alleen de Beste Manier om Definitief Afstand te Nemen van de Koloniale Over Heersing, maar Ook om Zich Zelf in hun Eigen Culturele Identiteit te Her vinden.

In 1860 Vernietigden de Fransen en de Britten het Zomer Paleis van de Chinese Keizer. Chinezen noemen deze Schandalige Daad De Grote Schaamte.

De Chinese regering wil deze Schande Aller Minst Vergeten. Ze maakt Deel Uit van een Nationaal Onder Wijs Programma, de Patriottische Educatie Campagne met het Motto ‘Vergeet Nooit de Nationale Vernedering’, die een Generatie Lang over het Land werd Uit Gerold en die onder de Huidige Regering van Xie Jinping een Extra Impuls kreeg. Hoofd Thema van die Campagne is Wat Officieel de Eeuw der Vernedering heet. Die begon met de Eerste Opium Oorlog in 1840, toen een Brits Leger China dwong zijn Markt te Openen voor Britse Drugs Handel, die Miljoenen Chinezen Verslaafd zou maken.

Songkok (2024)

De Songkok kennen we in Nederland Voor al als het Zwarte Hoedje van President Sukarno. In Indonesië wordt het Ook Wel Peci Genoemd, Wat van het Nederlandse Woord Petje Af Stamt. Het is een Hoofd Deksel, dat door Veel Islamitische Mannen in Indonesië en Maleisië wordt Gedragen.

Voor mij heeft de Songkok Meerdere Betekenissen en Roept het Verschillende Emoties bij mij op. Wanneer ik in Indonesië ben en Mannen Zie die een Songkok Dragen, dan Geeft Dat een Vertrouwd Gevoel, Één van Thuis Zijn. Maar Ook een Gevoel van Gelijkheid, ik Voel me Dan Geen Buiten Staander.

De Hoed is Ook een Reminder aan de Geschiedenis, die Nederland met haar Voor Malige Kolonie heeft. De Manier. waar op Nederland Eeuwen Lang met haar Onder Danen in Voor Malig Indië is Om Gegaan. De Genocide, Uit Buiting en Vernederingen, waar aan een Groot Deel van het Indonesische Volk heeft Bloot Gestaan en is Onder Worpen, Zo Dat Nederland haar Levens Standaard en Rijk Dom kon Behouden.

Na de Tweede Wereld Oorlog en de Onafhankelijkheid Verklaring kwamen de Politionele Acties om de Koloniale Macht te Her Stellen. Mannen, Jong en Oud, die met hun Verfomfaaide Songkoks Op door de Sawa’s en Oer Wouden liepen, Bewapend met Bamboe Stokken, Speren en Klewangs. Daar Mee moesten zij het Op Nemen tegen de Machine Geweren en Tanks van de Nederlanders.

In Nederland wordt de Geschiedenis Al Tijd Verteld van uit het Perspectief van de Koloniale Over Heerser, die Niets van Zijn Eigen Onbeschaafdheid wil Weten. Dat is Één van de Redenen Waar Om ik de Songkok Gebruik, het is een Spiegel in de Tijd en mijn Manier Om Aan te Geven, dat ik een Diepe Verbondenheid met Indonesië heb, want mijn Leven heeft Veel Vertakkingen, die Dwars door de Nederlandse, Ambonese en Indonesische Geschiedenis Lopen.

Voor Ouders

De Eerste Voor Vader van Vader Kant, die in Indonesië ging Wonen, kwam aan het Begin van de 19e eeuw van uit Würzburg, Duitsland, op Saparua aan. Mijn moeder is een Ambonese en haar Familie Lijn gaat Vele Honderden Jaren Terug naar de Oer Vader van haar Dorp.

Na het Uit Roepen van de Indonesische Onafhankelijkheid werden mijn Ouders in 1951Tijdelijk’ naar Nederland Over Gebracht. Het was Niet Meer  Veilig voor mijn Vader om in Indonesië te Blijven. Hij had tijdens de Politionele Acties met het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (KNIL) te zamen met Nederlandse Militairen op Celebes en Java tegen de Indonesische Vrijheid Strijders Gevochten.

Op hun Reis naar Nederland hadden ze Aller Lei Voor Werpen uit Nieuw Guinea Mee Genomen, Speren, Rieten Rokken, een Penis Koker, Mensen Haar en Kettingen. Ze hadden Ook een Boek met Foto’s van de Bewoners van Nieuw Guinea, de Papoea’s, bij zich. Dat vond ik een Geweldig Boek.

Jaren Later gaf Iemand mij een Boek van Leni Riefenstahl, die Foto Portretten van de Nuba’s in Afrika had Gemaakt en ik Kreeg een Soort Gelijke Sensatie als ik Des Tijds had met het Boek met Foto’s van de Papoea’s uit het Asmat Gebergte.

Het is voor mij een Uit Daging om Aan de Hand van mijn Geheugen en de Kennis, die ik Nog Ergens Heb, Werken te Maken. die Daar Aan Raken en Naar Verwijzen. De Vraag is, of Er in mijn Onder Bewust Zijn Nog Beelden  Zitten, Waar ik mijn Voor Deel Mee kan Doen zonder de Bemoeienis van mijn Westerse Op Voeding.

Ronb Renoult aan R, 23 januari 2023, 11:55

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rob+Renoult
https://robscholtemuseum.nl/?s=Propinsi
https://robscholtemuseum.nl/?s=Provincie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Propinsi+=+Provincie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Friesland
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ambon
https://robscholtemuseum.nl/?s=Friesland+=+Ambon
https://robscholtemuseum.nl/?s=Pablo+Picasso
https://robscholtemuseum.nl/?s=Les+Demoiselles+d’Avignon
https://robscholtemuseum.nl/?s=Pop+Art
https://robscholtemuseum.nl/?s=Batik
https://robscholtemuseum.nl/?s=Batik+Stempel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sarong
https://robscholtemuseum.nl/?s=Westerse+Kunst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Niet+Westerse+Kunst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Niet+Westerse+Kunstenaar+in+Europa
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koloniale+Verleden
https://robscholtemuseum.nl/?s=Westerse+Beschaving
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koloniale+Over+Heersing
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kolonialisme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Niet+Westerse+Beschaving
https://robscholtemuseum.nl/?s=Integratie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Symbiose+van+Culturen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eigen+Culturele+Identiteit
https://robscholtemuseum.nl/?s=Indië
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nederlandsch+Indië
https://robscholtemuseum.nl/?s=Indonesië
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zomer+Paleis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Destructie+Zomer+Paleis
https://robscholtemuseum.nl/?s=De+Grote+Schaamte
https://robscholtemuseum.nl/?s=Patriottische+Educatie+Campagne
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nationale+Vernedering
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vergeet+Nooit+de+Nationale+Vernedering
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eeuw+der+Vernedering
https://robscholtemuseum.nl/?s=Opium+Oorlog
https://robscholtemuseum.nl/?s=Xi+Jinping
https://robscholtemuseum.nl/?s=China
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sukarno
https://robscholtemuseum.nl/?s=Soekarno
https://robscholtemuseum.nl/?s=President+Sukarno
https://robscholtemuseum.nl/?s=President+Soekarno
https://robscholtemuseum.nl/?s=Graffiti
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tag
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jean+Michel+Basquiat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Britse+Drugs+Handel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Songkok
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peci
https://robscholtemuseum.nl/?s=Petje
https://robscholtemuseum.nl/?s=Maleisië
https://robscholtemuseum.nl/?s=Genocide
https://robscholtemuseum.nl/?s=Uit+Buiting
https://robscholtemuseum.nl/?s=WWII
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tweede+Wereld+Oorlog
https://robscholtemuseum.nl/?s=Post+WWII
https://robscholtemuseum.nl/?s=Onafhankelijkheid+Verklaring
https://robscholtemuseum.nl/?s=Indonesische+Onafhankelijkheid
https://robscholtemuseum.nl/?s=Politionele+Actie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sawa
https://robscholtemuseum.nl/?s=Oer+Woud
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bamboe
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bamboe+Stok
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bamboo
https://robscholtemuseum.nl/?s=Klewang
https://robscholtemuseum.nl/?s=Verbondenheid+met+Indonesië
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nederlandse+Geschiedenis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ambonese+Geschiedenis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Indonesische+Geschiedenis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Würzburg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Duitsland
https://robscholtemuseum.nl/?s=Saparua
https://robscholtemuseum.nl/?s=Indonesisch+Vrijheid+Strijder
https://robscholtemuseum.nl/?s=KNIL
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koninklijk+Nederlandsch+Indisch+Leger
https://robscholtemuseum.nl/?s=Celebes
https://robscholtemuseum.nl/?s=Java
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nieuw+Guinea
https://robscholtemuseum.nl/?s=Penis+Koker
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mensen+Haar
https://robscholtemuseum.nl/?s=Papoea
https://robscholtemuseum.nl/?s=Leni+Riefenstahl
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nuba
https://robscholtemuseum.nl/?s=Afrika
https://robscholtemuseum.nl/?s=Asmat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Asmat+Gebergte
https://robscholtemuseum.nl/?s=Onder+Bewust+Zijn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Westerse+Op+Voeding

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image