Redactie DHA – Nieuw beleidskader toerisme: Den Helder Bruist! + Definitief ontwerp inrichtingstekening Stationsomgeving West8

Nieuw beleidskader toerisme: Den Helder Bruist!

Den Helder – Het college stelt de gemeenteraad een nieuw beleidskader toerisme voor. Dit nieuwe kader, Den Helder Bruist! genoemd, is ontstaan na de evaluatie van de huidige nota Toerisme en Recreatie. Tijdens deze evaluatie is in nauw overleg met ondernemers in de toeristische en recreatieve sector en raadsleden onderzocht wat bijdraagt aan verdere ontwikkeling van de toeristische sector in Den Helder.

Om nog aantrekkelijker te worden voor bezoekers wordt ingezet op vijf hoofdthema’s; Infrastructuur, Verblijf, Vermaak, Waterrecreatie en Promotie. Zo wordt ingezet op het behouden van of beter maken van recreatieve routes die voor toeristen handig of interessant zijn. Ook is een belangrijk uitgangspunt dat er op beleidsniveau goed samengewerkt wordt met bijvoorbeeld de projectleider van het stadshart, uiteindelijk is dit ook voor toeristen en bezoekers een belangrijk project.

Daarnaast wil de gemeente de organisatoren van evenementen graag meer faciliteren, bijvoorbeeld bij een vergunningsaanvraag of subsidieaanvraag. Ook wordt gezocht naar extra evenementen locaties waar onder andere festivals kunnen plaatsvinden. Voor de promotie wordt ingezet op het nauw samenwerken met stichting Top van Holland, dat zich ontwikkelt tot de Citymarketing organisatie van Den Helder, en daarop aansluitend DMO Holland boven Amsterdam. Deze uitvoeringsorganisatie positioneert Den Helder binnen het gebied Noord-Holland Noord als toeristische bestemming en promoot dit op (inter)nationale beurzen. De gemeente wil dat deze twee onderdelen zo goed mogelijk samenwerken, zodat de promotie overeenkomt en elkaar vooral versterkt.

Nieuwe initiatieven

“Den Helder Bruist!” moet er de komende jaren voor zorgen dat met name ondernemers en andere organisaties in de toeristische sector innovatieve en kwalitatieve initiatieven opstarten. Het geeft een overzichtelijk en integraal beeld van de geldende beleidsregels en vervangt hier een aantal van (‘de nota ‘Toerisme en Recreatie ‘Bestemming Den Helder’’, beleidsnota ‘Den Helder gevierd!’ en de nota ‘Kamperen bij de boer’). Onder het nieuwe beleidskader zal de gemeente meer regie dan uitvoering pakken bij lokale en regionale projecten en wordt duidelijk hoe de promotie van Den Helder in het algemeen wordt opgepakt. Hiermee hebben de gemeente en de andere partijen samen een basis om bezoekers en toeristen te verleiden naar Den Helder te komen. Want dat Den Helder bruist en genoeg ambitie heeft om dat te laten zien en te ervaren, wordt in het beleidskader goed duidelijk.

Op 29 mei wordt het raadsvoorstel behandeld in de raadscommissie Bestuur en Middelen.

Den Helder Actueel, 15 mei 2017 – 11:18

Reacties:

Jonathan
15 mei 2017 at 12:40
Ik hoop dat het nieuwe college snel een einde maakt aan deze geldsmijterij naar de vriendenrepubliek van het landelijk partijkartel, die daar natuurlijk niks voor presteren. Allemaal geld wat zich aan de waarneming van de raad onttrekt.
Als je op de VVD CDA D66 en PvdA stemt weet je dus nu waar je belastinggeld blijft, naar de netwerken van de landelijke partijen natuurlijk. De gemeentefinanciën blijven dus een grabbelton waar de verbonden netwerken maar naar believen in kunnen graaien.

Judge X
15 mei 2017 at 14:35
Borrelen leidt vaak tot bruisen,dus daar moet u waarschijnlijk de oorzaak van het probleem binnen beleidskaders zoeken ! 😉

Bas
15 mei 2017 at 14:36
Van een reactie mag je verwachten dat die inhoudelijk iets zegt over het artikel waarop wordt gereageerd. Ik heb niets, maar dan ook niets inhoudelijks kunnen ontdekken. Betrokkene uit enkel zijn frustraties over de landelijke politiek. Daarvoor zijn andere rubrieken.
Voor wat betreft de nota ‘Den Helder bruist’ vanaf deze kant veel lof. Gelijktijdig is het ook een duw richting ondernemers en de gemeente om niet stil te gaan zitten, maar om door te gaan. Den Helder is een volwaardige toeristische plaats geworden. Een scala aan (top)evenementen, een gevarieerd aanbod aan verblijfsaccommodaties, een schitterend goed onderhouden strand en een prachtige omgeving van Amsterdam naar Texel. De inwoners van Den Helder profiteren in dubbel opzicht van de toeristische ontwikkelingen. Enerzijds door de ongeveer 1.000 arbeidsplaatsen en anderzijds door ‘toerist in eigen stad’ te zijn. Dus, Den Helder ga door en laat deze prachtige stad verder bruisen.

Kees Jan
15 mei 2017 at 23:21
1000 arbeidsplaatsen???? Zie niets in het artikel wat deze arbeidsplaatsen zou opleveren..
.
Tevens leest iedereen over een belangrijke zin heen; “Ook is een belangrijk uitgangspunt dat er op beleidsniveau goed samengewerkt wordt met bijvoorbeeld de projectleider van het stadshart, uiteindelijk is dit ook voor toeristen en bezoekers een belangrijk project.”
.
De projectleider van het stadshart is Ferdinand Vreugdenhil van Zeestad. Hem interesseert geen enkele toerist. Tijdens Sail2017 zullen de bussen weer rijden van Station Zuid naar evenemententrein, omdat zijn stationnetje nog niet af is…
.
Het is belachelijk dat de gemeenteraad weer moet instemmen met een nota waarbij Zeestad het scepter gaat zwaaien.

Ad
16 mei 2017 at 12:33
inderdaad. behalve de trekpop te zijn van de landelijke partij-graaicultuur hangt het corrupte vriendenclubje voor de rest aan de touwtjes van zeestad.
bekijk de leegstand van de winkels eerst even, het verdwijnen van V&D en wellicht het verdwijnen van een blokker etc, voor je gaat roepen dat er 1000 arbeidsplaatsen bij komen. er zijn er 1000 weg…. dat klopt beter.

Bas
17 mei 2017 at 12:22
1/2 vol of 1/2 leeg

Jonathan
15 mei 2017 at 15:03
Bas,
Deze subsidiesponsen zetten Den Helder niet op de kaart, maar maken alleen een heleboel belastinggeld op, pure verspilling dus. Die bedragen kunnen beter aangewend worden dan betaling aan netwerken die alleen maar nota’s produceren. Als de burgers van Den Helder het prima vinden dat hun belastinggeld verspild wordt, ga gerust je gang. Je hebt er echt helemaal niets aan.

Bas
15 mei 2017 at 22:42
1.000 arbeidsplaatsen, “Je hebt er echt helemaal niets aan”. En…………… gestimuleerd door die vele toeristen een schitterend goed onderhouden strand, enz., enz., een prachtig Sail-evenement, goed voor een paar honderdduizend bezoekers, georganiseerd samen met de Koninklijke Marine en met de omliggende gemeenten. De Kop van Noord-Holland is al een tijdje op de kaart gezet en nu helemaal. Complimenten aan die vele vrijwilligers die hun nek uitsteken om van Den Helder echt iets te maken. en het is ze gelukt. De lente-bok hebben we net gehad en ook dat was bruisend in de meest letterlijke zin.
Den Helder, lees Kop van Noord-Holland, daar houd je van en als je in Den Helder woont wel helemaal, want dan kus je de zee. Het zijn een paar uitzonderingen die het niet uit durven spreken, maar dat komt wel. Zelfs voor Jonathan.

SR Kooy
16 mei 2017 at 10:23
Den Helder, de stad van de toerist ………maar dan wél die op doorreis is naar Texel of daarvan terug komt. De stad – is dit nog wel een stad met minder, minder inwoners ? – is voor een bezoeker niet om aan te zien. Geen enkele gezelligheid of wat iets meer zij. Hier wil je nog niet begraven worden !

Jonathan
15 mei 2017 at 18:21
Wat de VVV Top van Holland doet is alleen Helders Geld verbranden onder leiding van Kees Turnhout, de echtgenoot van oud CDA wethouder die ook vice voorzitter is van de Port of den Helder. Ik vind dat de politiek daar geen geld meer aan moet geven en zeker niet om integriteits- redenen.

Henk van Kuijk
15 mei 2017 at 21:58
Ik zag een tijdje geleden een ouder Duits echtpaar acht euro veertig (8,40) betalen voor een enkeltje bus van Julianadorp naar de stad. Ik heb het drie keer gemeld, het is nog steeds zo. Die mensen schrokken van deze bruisende prijs.

Hotmail 2
16 mei 2017 at 06:47
Ik kan me voorstellen dat die mensen geschrokken zijn, helemaal als die mensen uit het Sauerland kwamen. Daar is het zo dat als je toeristen belasting betaald dat je een kaart krijgt waarmee je tijdens je verblijf de hele dag vrij kan reizen met bus en trein door heel Sauerland. Zelfs krijg je korting op veel attracties en sommige zijn gratis.

strandloper
16 mei 2017 at 01:25
Beleidskader, inzetten op, bruist, kust de zee….gadver. Van dergelijke terminologie zakt niet alleen mijn broek af maar krijg ik ook maagkramp en nog een aantal klachten. Ene Bas maakt het nog erger. Wat een makelaarstaal of dozenschuiverstaal. Ga weg alstublieft. De lokale verblijfsaccomodaties, een volgens Bas gevarieerd aanbod, zijn zo ondermaats, dat een zichzelf respecterend toerist daar niet wil verblijven. Flikker op met al die onzin en kom met wezenlijke plannen om hier werkgelegenheid te brengen, bijvoorbeeld.

Corina
16 mei 2017 at 08:57
Kees Jan, een verstandige keuze om de bussen in te zetten vanaf station Zuid. Daar is genoeg ruimte voor de bussen en het wordt geen puinhoop in het centrum. De mensen die op Sail afkomen, gaan echt de stad niet in.

Kees Jan
16 mei 2017 at 11:15
Het is een knetterharde afspraak die met binnenstadondernemers is gemaakt. De bussen van transferium en mensen uit de trein zouden aankomen in het centrum. Als de stationslocatie niet was veranderd dan was het ook geen zooitje geworden. Vroeger stonden de bussen voor marinedagen, toen nog vlootdagen opgesteld in Boerhaavestraat en Brakkeveldweg tot aan tunneltje. De bussen reden dan voor zodra dit nodig was.

Monique_K
16 mei 2017 at 13:20
Precies, daarom was er ook zo’n haast om het voor SAIL af te krijgen, want dan zouden we Den Helder positief op de kaart zetten. Tenzij die haast gespeeld was, als een mooi excuus om de normale procedure niet te hoeven volgen, kan je niet anders dan constateren dat de toerist nu op Zuid in de bus stapt omdat het stationsplein niet af is.

Fred
16 mei 2017 at 21:01
HEAR,HEAR !!

Judge X
16 mei 2017 at 10:20
Komen wij ooit nog af van de erfenis van corrupte Ton Hooijmaijers (VVD) …… 🙁
https://denhelder.pvda.nl/2014/03/03/zeestad-historien/

Glijn
16 mei 2017 at 13:33
Hooijmaijers lacht in zijn vuistje alles gaat gewoon door.
Helaas Judge X hier komen we nooit meer vanaf, op naar het volgende onzinnige en geldverslindende project.
Er ligt nog zat geld voor de bouwers op de plank van het sociaal domein.
Maar een mooi Rob Scholte museum voor toerisme en burgers op
een prima plek nee dat gaat niet dat stoppen we liever in bodemloze put Willemsoord genaamd.

Fred
16 mei 2017 at 21:10
Het lijkt wel of het niet op tijd gereed komen van het stationsplein met opzet is gedaan. De roestige puinhoop , wat zij fietsenstalling noemen, is mooi een buffer geworden tussen het Rob Scholte Museum en de op het Station aankomende Sail bezoekers/toeristen. Of krijg ik nu hetzelfde naar mijn hoofd gegooid als Dick Berts , iets van complottheorie denken.

Judge X
16 mei 2017 at 21:42
Ik denk dat je gelijk hebt Fred,het valt alleen niet te bewijzen.

Jonathan
16 mei 2017 at 22:16
Als volgend jaar niemand meer op de VVD of D66 stemt zijn we heel snel van die puinhoop van bewezen VVD crimineel Ton Hooijmaijers af. En Zeestad kan dan opgeheven worden.

Corina
17 mei 2017 at 10:56
Die roestige puinhoop kan dus mooi opgeruimd worden, stationsplein klaar voor de Sail. De bezoekers komen aan op Zuid. Fantastisch toch!!

George
17 mei 2017 at 11:38
Was het maar waar. Vaak genoeg stopt de trein in Anna Paulowna om daarna weer terug te rijden naar Nijmegen.

willem
17 mei 2017 at 12:25
Mooi om te lezen dat de voorraden azijn op deze site schier oneindig zijn, je zou je eens ergens positief over uitlaten.

Fred
18 mei 2017 at 12:48
1,49 vijf liter bij de supermarkt.

Bodelo
18 mei 2017 at 15:22
Precies Willem.
Zo vernam ik vorige week dat er op camping noorder sandt alleen al 3000(!!!) gasten camperen in het hoogseizoen. Dat is op slechts 1 camping. Het toerisme wordt nogal onderschat door het gros van de respondenten.

Henk van Kuijk
18 mei 2017 at 21:26
Ook door het gemeentebestuur, dat weet dat een buskaartje Noorder sandt naar de stad 8,40 kost, enkel.

Fred
19 mei 2017 at 08:09
Voor dat geld , zit ik met de trein in Alkmaar. Hoe scheef is dit.

boonztra
18 mei 2017 at 11:53
Enkele van de reacties hier doen mij denken aan de 600.000 bezoekers per jaar die Cape Holland zouden gaan bezoeken. Bij zulke aantallen is het altijd goed toeven wanneer er geld losgepeuterd moet worden. Die (ruim) 1600 bezoekers per dag kwamen er echter nooit, ze steken nog steeds alleen maar over naar Tessel.

Jonathan
18 mei 2017 at 12:24
Boonztra, dat is net als met die zogenaamde inkomsten uit parkeren, het college zet dit voor 800.000 Euro op de begroting en schreeuwt moord en brand over de gederfde inkomsten terwijl er in werkelijkheid maar 200.000 Euro opgehaald is.

http://www.denhelderactueel.nl/2017/05/nieuw-beleidskader-toerisme-helder-bruist/

Definitief ontwerp inrichtingstekening Stationsomgeving West8

PDF:
Definitief ontwerp inrichtingstekening Stationsomgeving West8

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image