Redactie DHA – Kleine renovatie De Kampanje + Rupert Parker Brady – Het meest bijzondere theater van Nederland | Wintergasten: Vreugdenhil (Zeestad) & Fokkinga (Kampanje)
Kleine renovatie voor De Kampanje
Den Helder – Theater de Kampanje start op 29 augustus met het derde theaterseizoen op locatie Willemsoord. Kim Spaans-Smit heeft, samen met directeur Arjaen Kersten, een mooie programmering gemaakt en daarin is de mening van de theaterbezoeker uiteraard ook in meegenomen.
“Naar aanleiding van het sta-concert van De Dijk vorig jaar in de Stadshal vroegen wij theaterbezoekers welke artiesten ze nog meer graag in de Stadshal zien optreden. Vele enthousiaste reacties volgden en inmiddels is het tweede sta concert geprogrammeerd op zaterdag 28 oktober. De unieke rockband Golden Earring komt naar Den Helder toe en er zijn nog kaarten”, laat Spaans-Smit weten.
“De afgelopen drie jaren in het nieuwe gebouw hebben wij vooral geluisterd naar de mening van de theaterbezoeker en proberen daar zoveel mogelijk op in te spelen. Zo kunnen we het theater naar een hoger plan tillen en ons nadrukkelijker te profileren. Niet alleen is programmering een heel belangrijk onderdeel, ook het optimaliseren van de gastvrijheid en faciliteiten in- en rondom de Kampanje hoort daarbij.”
Renovatie
“Om die reden zal het theater vanaf maandag 7 augustus een kleine renovatie ondergaan. De zichtlijnen van het 1e en 2e balkon worden geoptimaliseerd door de balkonrand aan te passen. Bouwbedrijf de Nijs voert de werkzaamheden uit, mede in opdracht van Willemsoord BV.” In week 33 zullen de werkzaamheden afgerond zijn.
Den Helder Actueel, 3 augustus 2017 – 09:49
Reacties:
Judge X
3 augustus 2017 at 11:21
Een ‘de burger betaald renovatie’…. 😉
Glijn
3 augustus 2017 at 12:00
Ja en net doen of er niets aan de hand is.
Zo van dit overleefd de zomer wel.
Peter
3 augustus 2017 at 13:03
Onvoorstelbaar. Dure rapporten zijn vóór de bouw vervaardigd m.n. over de indeling, routing en geluidsniveau van het gebouw. Alle rapporten hebben gefaald door een onjuist advies weer te geven blijkt in de praktijk. De Nijs lacht zich een krul in z’n staart, immers hij mag het “dure” meerwerk verrichten door deze knullige rapporten. En tijdens de bouw is er ook al een meerwerk geweest wat in de doofpot is geraakt. Wellicht het extra geleende miljoentje van een private “gulle gever”? Het eind is nog lang niet in zicht, ben reuze benieuwd naar het programma van De Kampanje. Zou dat nu er toe gaan leiden dat de recettes van de kaartverkoop de inkoop artiesten gaan overtreffen om zodoende een batig saldo te gaan genereren? Heb nu al m’n twijfels gezien het feit dat nog steeds dezelfde mensen de programmering doen welke zich beperken tot het zetten van kruisjes bij artiesten in brochures van te dure theaterbureaus.
Komt er kortom op neer dat er wederom aan de portemonnee van de gewone burger wordt geknaagd met deze “kleine” renovatie. Als deze zo klein is, waarom het bedrag er dan niet bij vermelden? En…. weer in de zomervakantie besloten en uitgevoerd.
Fred
3 augustus 2017 at 15:58
Splinter nieuw, en nu al renoveren ! De eerste aanzet , om in de rode cijfers te blijven. Wat volgt er nog meer ???
helder1961
3 augustus 2017 at 16:10
Het grootste probleem van de Kampanje is de akoestiek in de foyer. Dit is gewoon dramatisch waarbij de weerkaatsing van het geluid in dat betonnen hok zo erg is dat je elkaar gewoon niet meer kunt verstaan. Voor mij in elk geval reden om er niet meer heen te gaan na een eerste bezoek.
Jill voysey
3 augustus 2017 at 22:34
Ik ben helemaal mee eens ook een optreden in de stadshal is niet goed te volgen door de slechte akoestik. En hetzelfde in het restaurant waar de aankleding kil en hard is en alles behalve gezelig. Als ik betaal om naar de s hoywburg te gaan w ik ook een beetje lux . Koffie of een drankje na in een schuur voldoet niet aan mij wensen. Daarom ga ik ook niet meer.
Simon.H
3 augustus 2017 at 16:26
De schouwburg past bij de grootheidswaanzin die 21 bestuurders zich mogen aanrekenen Deze dames en heren geven zekers weer zonder een spier te verrekken een extra subsidie Straks bij de verkiezingen in Maart die partijen vragen hoe dat voelt geld weg geven van een ander
Hotmail 2
3 augustus 2017 at 18:16
Hieronder een van de miskleunen van de ex directeur; citaat uit de terugblik in wintergasten.
“Daarnaast heeft onze grote zaal de beste zichtlijnen in de wijde omtrek tot op 45 kilometer afstand. Mensen weten dat gelijk en vertellen het via social media aan elkaar door. Ons bereik is aan het vergroten.”
Hijneken
3 augustus 2017 at 18:22
Kun je dan ook een bereik in de min hebben?
Judge X
3 augustus 2017 at 22:43
Ja van Dongen-Koschuch twitterde er nog over:
https://twitter.com/vdkarch/status/697366413913235458?lang=nl
Judge X
3 augustus 2017 at 23:28
Dit er nog even bij, makkelijk voor de andere forum vrienden:
http://www.publicspacemedia.nl/downloads/040-047%20VG11%20Kampanje%20Zeestad.pdf
scherpe ogen en oren
3 augustus 2017 at 20:40
goh we gaan in een keer luisteren naar de bezoekers, heeft Kim Spaans -Smit de afgelopen jaren gewoon maling gehad aan het publiek en heeft ze een programma samen met de ex directeur samengesteld wat zij leuk vonden.Wat een theaterstuk wordt hier opgevoerd.
Henk van Kuijk
3 augustus 2017 at 23:02
Goed dat de balkons aangepast worden. Maar, “mede in opdracht van Willemsoord b.v.”?? Die heeft niets aan de bouw betaald, nu wel?? Heel vreemd.
Judge X
3 augustus 2017 at 23:39
Willemsoord zal alles wel betalen ….., lekker gemeenschapsgeld geld rond pompen en de FIOD mag het straks allemaal uizoeken, ‘Follow the money’ ! 😉
Koos Buis
4 augustus 2017 at 04:01
Ik hoop dat alle azijnzeikers nu klaar zijn met hun commentaar . Want het help de schouwburg niet ,het helpt de burger niet .
Het helpt de totale gemeenschap niet
We zullen de boel weer op de rit moeten krijgen .
Voorgaande schrijvers weten het allemaal zo goed ,maar het kalf is al verdronken . Dus dumpen men de put dan nu maar .
Peter beste man ,als ik denk dat ik weet wie jij bent ?
Jij het dan zeker niet beter zult doen ,ben dan zelfs bang dat de put nog dieper zal zijn .
En Jill wat voor luxe zou mevrouw dan wensen ,een butler ?
Een kopje koffie of een drankje en misschien een bitterbal dat moet toch voor een schouwburg genoeg zijn .
U komt daar voor een voorstelling niet voor een lux diner .
Dat kan namelijk ook bij de buurman . Is dan ook geen oneerlijke concurrentie .
En Judge x u kat alleen de mensen van de schouwburg af met u linken ,maar de anderen hebben ook zitten slapen .
Je hebt namelijk instanties die de boel in de gaten moeten houden .
De nieuwe directeur heeft een wagen vol bagage meegekregen ,laten we hopen dat hij de vuilnis er uit gooit en de nieuwe lading goed controleerd .
Geef hem een kans !
Het spreekwoord luid namelijk :
,,Gedane zaken nemen geen keer ‘’
Jill Voysey
4 augustus 2017 at 07:26
Lieve Koos, Mijn opmerkingen gingen niet naar de werkers persoonlijk. Ik hoopte dat met mijn kritiek iets mee gedaan kan worden tijdens de renovatie. De oude schouwburg gaf een luxe gevoel met de vloerbedekking, gordinnen en bloemstukken. Alleen jammer dat ik de toneel niet kon zien. Dat is wel verbeterd maar in de rest van het gebouw is het net een schuur en het galmed zodat ik en veel anderen niets kan verstaan. Ik wil wel met anderen kunnen praten bij mijn kopkoffie in pauze.
Judge X
4 augustus 2017 at 11:33
Koos Buis de link’s die ik hier plaatste verwijzen naar de vorige directeur Jan Fokkinga; naar de architecten van Dongen en Koschuch; naar Zeestad – Ferdinand Freugdenhil en dan is er nog enige tekst richting Willemsoord – Hans Broekmeulen.
–
Onder een vorig artikel plaatste ik (o.a. 😉 ) de onderstaande tekst en verder ga ik er van uit dat de huidige directeur is opgescheept met een financiële erfenis die stinkt naar de misdaad.
Eerste opdracht aan deze directeur is dus (lees het rapport) ‘de bedrijfsvoering professionaliseren’ en ondertussen wordt in opdracht en ten laste van het gemeenschapsgeld / de burger, een renovatie uit gevoerd.
Ik ben BLIJ voor directeur Arjaen Kersten en zijn personeel en wens hun veel wijsheid en geluk – het laatste zullen ze zeker nodig hebben:
–
Judge X
27 juli 2017 at 15:26
Resumerend;
Rapport:
Bladzijden 22 – 23 en 24 geven duidelijk aan waar de problemen liggen.
De Kampanje en de burger is genaaid door de vorige directeur Jan Fokkinga (m’n standbeeld en hier dat lintje), – de gemeente DH (grond en gebouw aankoop/verkoop Bernhardplein tegen een te lage marktprijs), – Hans Broekmeulen/Willemsoord (wurgend huurcontract) en door de eigen amateuristische bedrijfsvoering (met als een van de ingrediënten ‘geen budget’).
Judge X
4 augustus 2017 at 12:04
Oh ja Koos Buis “Gedane zaken nemen geen keer”, roept u dit ook als u of een familielid van al het spaargeld wordt berooft, of wilt u dan de zaak tot de bodem toe uitgezocht hebben ?
RB
4 augustus 2017 at 09:11
en maar azijn spuien over de Kampanje, ik ben het met dhr Buis eens, laten we eens wat positiever opstellen en wat vertrouwen in de nieuwe directeur hebben, nu al een goed punt dat ze de balkons aanpassen zodat het zicht beter wordt, nu nog wat aan de akoestiek (al weet ik zelf niet goed wat daaraan te doen met alle regeltjes tegenwoordig) de over een jaar of wat weer eens kijken
Peter
4 augustus 2017 at 09:54
Een cruciaal punt in een Schouwburg is de akoestiek. Daar gaat of staat een Schouwburg mee. RB, je doet dit onterecht af als een detailtje.
RB
4 augustus 2017 at 16:24
een belangrijk detail ja daar ben ik het mee eens, zoals eerder weet ik zelf de oplossing niet, als het teveel echo heeft zouden ze van die geluidsabsorptie platen of dikke gordijnen langs bepaalde plaatsen kunnen proberen maar door de honderden regels weet ik niet of dit tegenwoordig nog mag ze zijn in ieder geval bezig om te verbeteren, dat is toch een goed iets? hier als het ook maar even over de Kampanje gaat moet er meteen weer gigantisch geazijnzeken worden…
Hotmail 2
4 augustus 2017 at 17:05
RB, je hebt duidelijk de link van Judge X niet gelezen. Alle beweringen die daar in staan zijn met voeten getreden. Mag je dan kritiek hebben?
Wacht maar wat de rekenkamer eind dit jaar op tafel brengt of is dat dan ook azijn.
RB
4 augustus 2017 at 17:17
over de 50 reacties op het vorige stukje vind ik persoonlijk heel erg azijn, alle betwetende stuurmannen aan de wal, net zoals de fietsenstalling onder het station, begin er lekker zelf ipv er alleen over te zeuren
Kobus.
6 augustus 2017 at 13:17
Er zal toch iemand de regeltjes inzake akoustiek vermeldt in het bouwbesluit hebben toegepast en (verkeerd?) berekend. Wie heeft dan de bouwvergunning i.c. de berekeningen gecontroleerd en goedgekeurd?
Kees Jan
4 augustus 2017 at 11:21
Wie vraagt het faillissement van de kampanje aan?
.
Laat de schouwburg eerst een geld gaan verdienen voordat zij gaan “renoveren”. Wij als inwoners van Den Helder draaien straks weer op voor deze onnodige verbouwing. Bij hoeveel voorstellingen heeft de schouwburg genoeg bezoekers om ook de balkons te vullen.
.
Als de gemeenteraad nu niet terug komt van reces zijn ze geen knip voor de neus waard. Als subsidieverstrekker moet de raad zekerheden hebben dat de burger niet opdraait voor de kosten. Het maakt dan niet uit of de schouwburg of Willemsoord BV de verbouwing betaald. Beide bedrijven staan er financieel niet echt rooskleurig bij, en beide zijn volledig afhankelijk van Gemeente Den Helder.
.
De gemeenteraad staat nu voor een belangrijke keuze;
– Ze komen nu terug van reces en geven als hoogst bestuursorgaan aan wat het college moet gaan doen. (En als college dit niet wil uitvoeren, sturen ze het college naar huis)
of
– De gemeenteraad gaat met onbetaald verlof tot de volgende verkiezingen.
.
Het financiële debacle is dan niet veroorzaakt door de huidige directeur, maar hij is met deze beslissing van opnieuw verbouwen ook niet bezig om de financiële problemen op te lossen.
.
Iedereen weet inmiddels dat daar de oud directeur samen met Burgemeester Koen Schuiling en oud wethouders Pia Bruin (D66), Suzanne den Dulk (Trots/VVD) Kees Visser (VVD) en Wiltrude Turnhout van de Bosch (CDA) en de coalitiepartijen 2010-2014 VVD, CDA, D66 en Trots volledig verantwoordelijk zijn voor het financiële debacle. En als de huidige raad niet ingrijpt maakt zij zichzelf en dit huidige college mede verantwoordelijk voor het faillissement van de kampanje die er binnen een jaar zeker aankomt.
.
De corruptie omtrent het bevoordelen van “vriendjes” moet in Den Helder eens stoppen. De Kampanje is ook verplaats en gebouwd onder valse voorwendselen. De oud directeur en het college van 2010-2014 heeft de gemeenteraad bewust cijfers voorgehouden waarvan ze wisten dat deze nooit haalbaar waren. Ook hebben zij verzwegen dat de schouwburg op de oude locatie er financieel een stuk minder goed voorstond. Ook de voormalig rijksbouwmeester speelt in de verplaatsing een dubieuze rol. Hij heeft de gemeenteraad van Den Helder als Rijksbouwmeester een loer gedraaid. Hij heeft de raad voorgehouden dat je monumentale panden mocht slopen door er een toneel toren op te bouwen. Echter hij was al als architect ingehuurd om de toneeltoren te ontwerpen. Waardoor een rijksmonument voor de toekomst is vernietigd.
.
Even offtopic;
Dit gebeurd ook bij de verplaatsing van de Jutter naar de dijk, welke moet worden vervangen door een “Bolder” (Maritiem zijn ze niet op hoogte, het is een Beting)
Kunstenaar Marc Ruygrok is al jaren in gemeente Den Helder de adviseur voor de kunstwerken in de openbare ruimte. Hij heeft zichzelf de plek van de Jutter toebedeeld om daar een eigen creatie te kunnen plaatsen. Een Schandelijk Beeld en schandelijk dat hiervoor ONS icoon de Jutter, moet verdwijnen uit het centrum.
Heeft het College al contact gezocht met de erfgenamen van Kees Dolaard? Of hebben ze ook geen respect voor de erfgenamen van Kees Dolaard, welke een icoon en vriend was van onze stad? Hij was misschien wel een spreekwoordelijke “bolder” waar veel mensen zich aan vasthielden.
Judge X
4 augustus 2017 at 11:51
Niks mis mee Kees Jan …; ik hoop dat ik uw tekst geen schade doe door hem volledig te steunen. 😉
Kees Jan
4 augustus 2017 at 21:24
Judge X, we zijn het regelmatig met elkaar eens dus de schade zal wel meevallen. Maar uiteraard is een kritische noot altijd welkom 🙂
Bodelo
4 augustus 2017 at 15:50
Kees Jan, off topic; “Heeft het College al contact gezocht met de erfgenamen van Kees Dolaard?”. Neen! De weduwe Doolaard schaart zich achter het comité Hoeksema en Rondél die een petitie houden voor de terugkeer van de Jutter in het centrum.
Koos Buis
4 augustus 2017 at 12:06
Mijnheer Kees Jan wat denk je te bereiken met je tekst ? Een oplossing ? Faillissement is dat een oplossing . Alle oudleden van B&W aan de schandpaal nagelen ? Ik hoor je niet over dat een ieder het maar heeft geaccepteerd .
Alles voor zoete koek aanvaarde . Misschien ook jij wel ? Ken je verder niet en je naam ja Kees Jan ! Maar verder ?
En dan spring je maar meteen even over op een ander onderwerp ,niet dat het niet belangrijk is .maar het is nu hier niet aan de orde . Wij de burger, draait in heel Nederland op voor dingen die niet lukken. En dan terug komen van reces ? Is het in Landsbelang ? Nee toch . Ik zou zeggen praat of schrijf normaal .
Ik heb al gezegd ,,Gedane zaken nemen geen keer ” Geef een ieder het voordeel van de twijfel ,misschien lukt het .
En ik heet Koos Buis . en geen Koos Gerrit !
Kees Jan
4 augustus 2017 at 21:19
Een faillissement is zeker een oplossing! Het moet een keer afgelopen zijn met de megalomane projectjes van een aantal politieke partijen in Den Helder. Het gaat hen immers alleen om de koperen bordjes met hun naam er op. En wij inwoners kunnen blijven betalen.
.
U moet zich hierbij ook realiseren dat de gemiddelde burger geen geld heeft om met zijn/haar hele gezin een avondje uit te gaan in de schouwburg. € 120,- voor 2 volwassenen en 2 kinderen is voor een hoop gezinnen heel veel geld.
.
Als ieder inwoner van de gemeente Den Helder -die rechtstreeks meebetaald via de gemeentelijke belastingen- jaarlijks vrijkaarten krijgt voor een voorstelling naar keuze. Dan mag ook van mij de schouwburg worden gered. Maar de VVD, D66, CDA, PvdA en inmiddels ook de Stadspartij zullen daar nooit in meegaan.Want stel je voor dat het elitaire groepje moet omgaan met het gewone volk.
.
En de Burgemeester en oud Wethouders verdienen het om genoemd te worden in dit schandaal. Zij hebben de gemeenteraad maar ook ons als inwoners voorgelogen over de financiële situatie van de oude situatie en bij verplaatsing. De coalitiepartijen liepen als domme ganzen achter het college aan, zonder zich te verdiepen of alles wel klopte wat college zei. De toenmalige oppositiepartijen, welke nu ook grotendeels ook de oppositie vormen hebben destijds veel kritiek geuit over de haalbaarheid van de verplaatsing van de Schouwburg. Zij hebben de verplaatsing niet geaccepteerd, maar die is hen door de strot geduwd.
.
Ook ik heb destijds op dit forum vaak gereageerd dat de verplaatsing van de schouwburg een financiële strop zou worden. Net als vele anderen die kritisch kijken naar de politiek in Den Helder. Dit heb ik in het verleden gedaan en zal dit in de toekomst ook doen. En ik kan u voorspellen dat direct na dit debacle met de kampanje het volgende megalomane project in de financiële problemen komt. Binnen nu en 1 augustus 2018,zal ook bij de bibliotheek de financiële problemen boven drijven. En ook zij weer bij de raad moeten aankloppen om gered te worden van de ondergang.
.
En mijn naam, ik ben er trots op. Kees Jan van V. En zoals Judge X al zei, met figuren zoals u, is het veiligst om van de achternaam alleen de eerste letter te geven. Een zeer vreemde manier om op iemand te reageren, en te dreigen te gaan schieten.Want dat zegt u, meneer Koos B.
Kobus.
6 augustus 2017 at 13:29
Volgende project dat mis gaat wordt de verbouwing van het Gemeentehuis.Volgens mij zitten bij diverse Helderse aannemers wel vakbekwame calculaters die samen een beter berekend plan kunnen opdissen dan een “verondersteld” bedrag voor deze renovatie. Maar ja… Zeestad enz. …he.
Koos Buis
4 augustus 2017 at 12:12
Judge X dan zal ik aangifte moeten doen ,dat is nu een maal ons enige recht op dat ogenblik .
Of dat kan ook, net als in de Bloemstraat gaan schieten . Misschien komt u dan op mijn pad JUDGE ,alleen werkt
X dan niet daar moet een naam achter .
Het is namelijk ook uw recht om elke reactie te steunen .
Judge X
4 augustus 2017 at 12:57
Nou als ik dit zo lees mag ik blij zijn dat ik een achternaam van één letter heb, dan kan ik tenminste nog enigszins veilig over straat Koos B. 🙂
En ja …. het is ons recht om hier elke reactie te steunen, de rest van onze rechten staan in de spelregels (heeft u ze al gelezen ?). 😉
strandloper
4 augustus 2017 at 23:57
Koos Buis uw reactie is niet pluis, althans ik begrijp niet waar u het over heeft. Betreffende uw eerdere reacties neemt u een naïef en gevaarlijk standpunt in. Gechargeerd komt het erop neer, dat wij alle openbare zaken die niet goed gegaan zijn met applaus moeten begroeten. Het is nu eenmaal zo gegaan dus zand erover. Dat kan echt niet heer Buis. Die zaken dienen tot op de bodem worden uitgezocht om van te leren en herhaling te voorkomen. Bovendien dienen bestuurders altijd nauwgezet te worden gecontroleerd. Ook in het belang van uw welzijn en portemonnee.
http://www.denhelderactueel.nl/2017/08/kleine-renovatie-kampanje/
Het meest bijzondere theater van Nederland staat in Den Helder | Wintergasten: Ferdinand Vreugdenhil, directeur (Zeestad) & Jan Fokkinga, directeur (Kampanje)
De Kampanje is sinds de verhuizing naar de voormalige Rijkswerf Willemsoord een parel. Theaterdirecteur Jan Fokkinga en Ferdinand Vreugdenhil van ontwikkelingsmaatschappij Zeestad blikken terug op een huzarenstukje van € 23 miljoen. ‘Het is belangrijk dat er trots komt.’
Op een koude ochtend leidt een trotse Jan Fokkinga, die sinds 1989 leiding geeft aan De Kampanje, het bezoek rond. Na exact 50 jaar is het baken van het culturele leven aan de rand van het oude stadshart in een historische omgeving een tweede leven begonnen. De nieuwe thuishaven van het theater met evenementen hal en restaurant is sinds medio oktober een 7.850 m2 groot monumentaal gebouwencomplex op Willemsoord. Structureel verhuurd met gegarandeerd 40 jaar huurinkomsten. Nu vermengen op 40 hectare nautiek, film, eten en historie zich met theater en evenementen. Het kunstmatige eiland, dat in de 19e eeuw in opdracht van Napoleon is opgetrokken, ontwikkelt zich geleidelijk aan tot een nieuw stadshart dat het bestaande stadscentrum verbindt met de zee.
De opening van De Kampanje is ‘een pijler project’ van de vernieuwing van het stadscentrum van Den Helder waar Ferdinand Vreugdenhil sinds zijn komst in 2006 als directeur van Zeestad stap voor stap naar toe heeft gewerkt. ‘Als ik ergens in geloof, dan ga ik ervoor’, vat hij zijn gedrevenheid samen. Het resulteerde vanaf 2008 in een ingrijpende verbouwing, functieverandering en restauratie van drie Rijksmonumenten. De grootste ingreep was de bouw van een 28 meter hoge toneeltoren, die als goudkleurig object uit de voormalige ketelmakerij steekt. Deze figuurlijke ‘kroon’ op het vele werk is subtiel verweven in het logo van De Kampanje. Het lijkt een hamerstuk, maar dat was het absoluut niet, verzekert Vreugdenhil: ‘Politiek heeft de toneeltoren veel stof doen opwaaien. Volgens de Rijksdienst Cultureel Erfgoed moet het hergebruik van erfgoed altijd functioneel worden benaderd. Als monumenten leeg staan, sterven ze af. Wat is Den Helder zonder Willemsoord? Nu hebben we met deze ingreep het leven van twee monumentale gebouwen voor de komende veertig jaar verzekerd. Dat argument heeft iedereen kunnen overtuigen.’
Gedeeld enthousiasme
Gebiedsontwikkelaar Zeestad CV is opdrachtgever van het spraakmakende vastgoed project van € 23 miljoen, waarvan € 17 miljoen aan subsidiegelden. De Kampanje heeft binnen haar begroting met financieel kunst- en vliegwerk scherpe keuzes gemaakt, die ervoor zorgen, dat het interieur ook aan alle eisen voldoet.
Technische voorzieningen uit het oude theatergebouw zijn hergebruikt. Dit stelde Fokkinga in staat om een ton te reserveren voor de aanschaf van de nieuwste generatie led verlichting. Met zijn hand aan de lichtknoppen demonstreert de theaterdirecteur wat hij allemaal kan doen om in de kleine zaal, de stadshal en de grote zaal uiteen lopende sferen te creëren. Met een druk op de knop worden ramen verduisterd. Bewonderende blikken vallen hem ten deel.De Kampanje kent zijn gelijke niet in Nederland. De architectuur recensent van De Volkskrant prees bij de opening op 16 oktober het multi-inzetbare complex de hemel in.
‘Hoezo kansloze krimpgemeente, wat nou lelijkheid troef? Den Helder heeft goud in Handen, daarvan zijn architecten Frits van Dongen en Patrick Koschuch overtuigd. Ga kijken op de voormalige marinewerf Willemsoord en je begrijpt wat ze bedoelen.’ De vele duizenden bewoners uit Den Helder, die de afgelopen maanden de brug naar Willemsoord hebben genomen, zijn ook enthousiast. De mensen zijn fier op hun stad en dat is een eigenschap waar Heldenaren niet bekend om staan. Vreugdenhil: ‘Iedereen reageerde euforisch met een gevoel van: “Goh, dat hebben wij hier in Den Helder”.’
Willemsoord als huis
Hoe anders zag de wereld eruit tien jaar geleden. Als relatieve nieuweling in het Helderse circuit voerde Ferdinand Vreugdenhil een intensieve lobby om het gebiedsplan ‘Stadshart Willemsoord’ van stedenbouwkundige Edzo Bindels van West8 aan de man te brengen. Aanvankelijk reageerden de aandeelhouders van Zeestad (de provincie Noord-Holland en de gemeente Den Helder) sceptisch om de toekomst van de schouwburg te verbinden aan de voormalige Rijkswerf. ‘Het was problematisch om een programma te bedenken. De locatie was een schip van bijleggen als mislukt pretpark van Libéma van Dirk Lips. Uit Den Haag kwam Wim Eggenkamp langs, de toenmalige Rijksadviseur voor het Cultureel Erfgoed. Ik heb het belang van de verplaatsing van de schouwburg bij hem benadrukt. Hij reageerde enthousiast. Zijn advies was om met de verplaatsing van de schouwburg te beginnen. “Dan zet je Willemsoord neer als een huis.” Vreugdenhil benaderde vervolgens de gelouterde schouwburgdirecteur die vanaf 2007 bezig was de gemeentelijke schouwburg te verzelfstandigen. ‘Hij reageerde vrij cynisch op ons voorstel; op zijn Jan’s: “Wat kom je doen en breng jij wel geld mee?”.’
Jan Fokkinga: ‘De drie grote monumentale hallen waren onverhuurbaar. De binnenstad moest maar naar Willemsoord toekomen om het gebied te verlevendigen. We zaten er niet op te wachten om te verhuizen. We waren toen bezig om te kijken hoe we van het introverte betonnen complex uit 1965 een beter functioneel gebouw konden maken met meer eenheid. We hadden zelfs plannen om er een extra verdieping op te zetten. Ik had voor het oude theater een grote renovatie van € 10 miljoen begroot, te beginnen in 2015.’
Hoe verklaart u uw aanvankelijke terughoudendheid?
Fokkinga: ‘Ik moest twee dingen zeker weten. Er moest een businesscase komen voor een theater met horeca, catering en sociale activiteiten. We zijn geen voorstellingen boer, maar een organisatie, die in het hart van de samenleving actief is. De periode tussen 2008 en 2014 was moeilijk voor theaters. Wij zijn overeind gebleven door de omzet te verhogen en in kosten te snijden. Nu komen 50% van onze inkomsten uit overige activiteiten. Ten tweede moest de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van € 1,5 miljoen tot een aantal jaren na de heropening wel behouden blijven op een begroting van € 4 miljoen, waarvan € 1 miljoen inkomsten uit voorstellingen. Er is daarnaast een haalbaarheid studie gedaan naar de bouwtechnische mogelijkheden om het theater te verhuizen naar het nieuwe complex. Het antwoord was positief. Vervolgens heb ik mij er aardig ingevreten. Als je iets doet, dan moet je het goed doen.’
De rest is geschiedenis, stelt Ferdinand Vreugdenhil. ‘Je ziet in het ontwerp de hand van de voormalige Rijksbouwmeester Frits van Dongen.’
Jan Fokkinga is buitengewoon tevreden. ‘Door de programmering zijn de exploitatiemogelijkheden groter geworden. Er staan hier in de omgeving wel sporthallen leeg, maar alleen in De Kampanje heeft een huurder standaard beschikking over techniek, geluidsinstallatie en voorzieningen om alles uit te lichten. Je boekt een enorme winst in manuren wat de verhuurbaarheid weer vergroot. We hoeven alleen maar een vergoeding te vragen voor het gebruik.’
Is De Kampanje ook voor Het theater publiek interessanter geworden?
Fokkinga: ‘We hebben pal voor onze hoofdingang de beschikking over honderden gratis parkeerplaatsen. Daarnaast heeft onze grote zaal de beste zichtlijnen in de wijde omtrek tot op 45 kilometer afstand. Mensen weten dat gelijk en vertellen het via sociale media aan elkaar door. Ons bereik is aan het vergroten. We zien nu al dat het publiek uit Warmenhuizen, dat vrij dichtbij Alkmaar ligt, is verdubbeld. Onze exploitatie is berekend op 100.000 bezoekers per jaar uit vier gemeentes waarvan 40.000 – 50.000 voor het theater. Als het zo door gaat, groeien we binnen een aantal jaar naar 130.000 – 140.000 bezoekers. We hebben betere faciliteiten en op het podium is het speelvlak verdubbeld. Er is bijna geen reizende productie, die hier niet kan staan. Herman van Veen wil in mei 2016 alsnog hier een voorstelling doen, omdat hij de nieuwe schouwburg zo mooi vindt.’
Economische waarde vermeerdering
Ferdinand Vreugdenhil weet zeker, dat de komst van De Kampanje op Willemsoord een omslag betekent in het denken over de majeure ingrepen, die Zeestad nog voor de stad in petto heeft met het stadscentrum. Zoals op de kop van de Beatrixstraat, waar pal tegenover de schouwburg begin 2016 de nieuwe bibliotheek wordt opgeleverd. De bibliotheek vormt het sluitstuk van acht projecten van de vernieuwing van de Beatrixstraat. ‘Toen we acht jaar geleden begonnen met de sanering en herontwikkeling van dit gebied, zei men dat er niets terecht zou komen van al die plannen. Nu geloven mensen pas dat de verplaatsing leidt tot een economische waarde vermeerdering. Ze hebben gezien, dat we Willemsoord over de drempel heen hebben getrokken. Het is belangrijk dat er weer trots komt, want dat hebben we zo weinig in deze stad. Dit geeft een kick en zelfvertrouwen in Den Helder. Een fervent tegenstander van de nieuwe schouwburg kwam bij de opening op mij af om de hand te schudden. Ze zei: “Ik ben altijd kritisch geweest op dit project, maar het is geslaagd. Dus gefeliciteerd.”
Zien doet geloven en dat geeft vertrouwen. Mensen zijn psychologisch over een drempel heen en raken het cynisme kwijt.’
Op 16 november is Zeestad gestart met de sloop van de oude schouwburg en de start van het project Halter Bellevue rond het stationsgebied, dat de komende vier jaar in beslag zal nemen. Vreugdenhil is nog niet klaar met zijn plannen voor de voormalige Rijkswerf. ‘Willemsoord moet het imago worden van Den Helder. De locatie is historisch gezien het eerste stadshart, hier is Den Helder uit voort gekomen. De provinciale weg naar de veerhaven, die hier langs loopt, is het karrenspoor, dat diep in de grond is getrokken. De jaarlijks één miljoen Texel gangers gaan bijna automatisch naar de boot. Je moet ervoor zorgen, dat straks het beeld ontstaat, dat je door het centrum van Den Helder rijdt. Daarom willen we het bakstenen profiel van de Beatrixstraat door trekken. Een fiets en voetgangersbrug is belangrijk om het gevoel te versterken, dat alles bij elkaar komt. Dit is echt essentieel. Stadshart Willemsoord moet echt een heel sterk concept zijn, dat telkens weer mensen weet te overtuigen.’
Wat kunnen we nog meer verwachten?
‘Het winkelen met de daarbij behorende horeca blijft in het huidige centrum, waar de grootste loop zit. De verplaatsing van de natte horeca naar Willemsoord is een serieus plan. Dan creëer je namelijk een regionaal uitgaanscentrum met een nieuw plein tussen de bioscoop en de schouwburg. Ook zijn we met partijen in gesprek voor de realisatie van een hotel tegenover de schouwburg. De huidige passantenhaven op Willemsoord krijgt een directe relatie met de Waddenzee. We verwachten daardoor een veel intensiever gebruik van deze haven. We willen ook weer de universiteit met de stad verbinden. Het KIM, het opleidingsinstituut van de Koninklijke Marine, lag vroeger aan het Nieuwe Diep en met trots in de stad. Het ligt nu helemaal ingeklemd in infrastructuur en is weggedrukt in een hoek van Willemsoord. We proberen die weeffout te herstellen door letterlijk de hekken weg te halen en een route, het zogenaamde “schuine pad”, ernaar toe aan te leggen.’
Er is een jaar geleden een streep gegaan door de plannen voor verhuizing van het gemeentehuis naar het stationsgebied. Waarom verhuizen de ambtenaren niet naar Willemsoord?
‘Op dit moment onderzoekt de gemeente mogelijke locaties voor het stadhuis. Een van die locaties is Willemsoord.’
Hoe regelt u dat de toegankelijkheid van Willemsoord groter wordt?
‘Het probleem is, dat je allemaal gesloten gebouwen hebt en maar één brug. Het terrein is een beetje verrommeld, waardoor het onduidelijk is wat waar zit. Er moet ook een fiets- en voetgangersbrug bij komen. Bij elkaar zijn we nog wel een jaar of tien zoet met Willemsoord.’
Fokkinga wacht de verdere ontwikkeling niet af.
‘Ik word in mei 67 jaar en dan stop ik. Ik heb nog een contract voor twee jaar afgesproken met mijn Raad van Toezicht voor de ontwikkeling van het seizoen 2016-2017.’
U kunt met een gerust Hart afscheid nemen. Iedereen draagt De Kampanje op handen. Toch blijft dit Den Helder.
‘Ik heb alleen maar positieve geluiden gehoord. We worden echt omarmd. Natuurlijk kun je het nooit iedereen naar de zin maken. Ik word zo moedeloos van het gezeur en gezanik in deze gemeente. Er gebeurt ontzettend veel positiefs in Den Helder, maar dat wordt niet als nieuws gezien en blijft dus in de landelijke pers onvermeld. We hebben zeven kilometer strand, maar ook zon, zee en duinen. Het toerisme groeit als een gek. Laten we dat proberen uit te nutten’, besluit Fokkinga.
VG Visie, Nr. 11, datum onbekend
http://www.publicspacemedia.nl/downloads/040-047%20VG11%20Kampanje%20Zeestad.pdf
Plaats een reactie