Paulo Ramler & Hedzer Faber – Treinuitval van en naar Den Helder blijkt hardnekkig
DEN HELDER – Als de treinen niet rijden van en naar Den Helder, dan komt dat in verreweg de meeste gevallen door storingen of defecten op het traject.
Dat blijkt uit onderzoek van deze krant op basis van gegevens van de website http://rijdendetreinen.nl. Van 2011 tot en met 2015 ging het bij 63 van in totaal 111 meldingen om storingen. En dat worden er niet meer, maar ook niet minder: zo’n vijftien keer per jaar moeten er bussen worden ingezet. Een hardnekkig gegeven dus. Dit geldt voor het traject Den Helder-Amsterdam Centraal, waarbij vooral is gelet op het deel tussen Alkmaar en Den Helder.
Onder deze categorie vallen met name sein- en wisselstoringen, maar bijvoorbeeld ook defecte treinen, spoorbruggen en bovenleidingen en gestrande treinen. Een defecte trein is landelijk gezien de meest voorkomende oorzaak van een treinstoring met 1615 storingen. Op dit traject gaat het om elf meldingen, slechts 0,7 procent van het geheel.
In enkele gevallen ging het om stroom- en overwegstoringen. Het gaat bij dit aantal meldingen om ongeveer één procent van het landelijke totaal. Daarmee staat het traject Den Helder-Alkmaar op de 57e plaats van de 103 trajecten met de meeste meldingen.
Aanrijdingen
Met negentien aanrijdingen, waarbij het in zestien gevallen om een botsing met een persoon ging – doorgaans zelfdoding – staat die categorie op de tweede plek. Bij één aanrijding was een dier betrokken. Bij al deze meldingen konden reizigers rekening houden met een extra reistijd van meer dan een uur. De aanrijdingen kwamen uitsluitend op het stuk tussen Den Helder en Alkmaar voor.
De top drie wordt gecomplementeerd door de categorie incidenten. In vijf jaar tijd zijn er dertien meldingen gemaakt van uiteenlopende oorzaken. Zo konden er hier en daar geen treinen rijden in verband met versperringen, personen op het spoor of de inzet van brandweer, politie en hulpdiensten. In 2015 kwam dit soort meldingen over het gehele jaar gezien zes keer binnen, in 2014, 2013 en 2012 twee keer en in 2011 eenmaal. De gehele lijst bestaat verder nog uit de categorieën schade, weer, werk en staking met respectievelijk acht, vier, drie en één meldingen.
NHD, 23-1-2016, 7:00 (Update 23-1-2016, 7:00)
Plaats een reactie