Marina de Vries – Karel Appel en Corneille in race met onbekenden
De acht genomineerden voor de Kunstenaar van het Jaar 2003 zijn bekend. Karel Appel en Corneille zijn de onvermijdelijke, grote namen in de top acht van levende kunstenaars, maar dan….
De uitslag heeft ook organisator David Polak ‘beslist verrast’, maar blijkbaar is dit de smaak van de kiezers, zegt hij. Robbert Roos, hoofdredacteur van het tijdschrift Kunstbeeld en lid van de Raad van Advies van de Kunstenaar van het Jaar, is ronduit teleurgesteld. ‘De zaak is doorgeslagen naar een te laag niveau. Hoewel volstrekt voorspelbaar, kan ik leven met Karel Appel en Corneille. Van de overige zes vind ik niet, dat zij de kunst in Nederland vertegenwoordigen.’
Het klonk zo mooi. Naar buitenlands voorbeeld zou dit jaar ook in Nederland voor het eerst de Kunstenaar van het Jaar worden gekozen. Initiatiefnemer is Business Art Services, marktleider in de verkoop van kunst aan bedrijven. Het doel was de beeldende kunst een hart onder de riem te steken en de bekendheid van Nederlandse kunstenaars te vergroten. Aan de prijs is een bedrag van tienduizend euro verbonden.
De fine fleur van kunstprofessionals – museumdirecteuren, kunsthistorici, art consultants, conservatoren en kunstenaars – werd geraadpleegd om twee groslijsten samen te stellen: de top honderd van (levende) Nederlandse kunstenaars en de ‘Galerie der Onsterfelijken’. Op de top honderd figureerde iedereen, die ertoe deed, zoals Marlene Dumas, Joep van Lieshout, Rob Scholte, Aernout Mik en Karel Appel.
Inmiddels zijn voornamelijk via internet tienduizend stemmen uitgebracht. Niks mis met de Galerie der Onsterfelijken, hoewel over de volgorde kan worden getwist. 1: Vincent Van Gogh, 2: Rembrandt van Rijn, 3: Piet Mondriaan. Maar tot de top acht der levenden is geen enkele op dit moment toonaangevende kunstenaar doorgedrongen.
Polak sluit niet uit, dat de kandidaten via internet hun eigen stemleger hebben gemobiliseerd, maar dat hoort nu eenmaal bij een democratische verkiezing, zegt hij.
Roos vindt, dat de organisatoren de laagdrempeligheid van internet hebben onderschat, waardoor vooral kunstenaars met grote netwerken of ‘internet promotiekracht’ in het voordeel zijn. ‘Dit heeft niks te maken met wat speelt in de Nederlandse kunstwereld. Zonde van het initiatief.’
De Volkskrant, 3 december 2003, 0:00
https://www.volkskrant.nl/mensen/karel-appel-en-corneille-in-race-met-onbekenden~b55f524d/
Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vincent+van+Gogh
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rembrandt
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mondriaan
Plaats een reactie